• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • dennis02
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-09 10:42:23 följande:

Ja, det är ju det där som är problemet. De som fattar besluten behöver inte leva med alla nackdelarna, för de kan gömma sig från verkligheten i sina garanterat rasrena villaområde, och åka bil från dörr till dörr...
    Nej. Och tyvärr är det sådär svenskar generellt fungerar. Så länge man inte har problemen inpå sin egen husknut så skiter man i om andra är utsatta. Svenskens attityd mot folk som inte tillhör samma samhällsklass är "Hemskt, men det är faktiskt inte vårt problem" . Och sen går man på fin restaurang och smörjer kråset och egoistar sig.  Egoism är den mest utmärkande egenskapen för svensken, samt spelad medkänsla om stackars flyktingar.

De rika ska fan dela med sig till de fattiga!
  • JTA
    nihka skrev 2013-11-08 18:56:31 följande:
    Här har du lite fakta som du kan lägga till att tycka och tro kring vilka som ställer upp och inte ställer upp och hur de gör det.

www.irinnews.org/report/97395/

Saudiarabien har hittills bidragit med 345 miljoner dollar. De övriga stora beloppen kommer också från arabvärlden.

Sedan tycker jag att fler länder kunde öppna lite, eller lite mer på sina gränser, och det känns helt OK att säga just för att vi själva tar emot flyktingar, annars ska man låta bli att kräva av andra det man inte kan leva upp till själv.
    Så du menar att Sverige borde hjälpa lite mer på plats istället för att spendera pengarna på de få som har resurser att ta sig hit?

• annatnick

quote=71627246][quote-nick]dennis02 skrev 2013-11-09 11:14:18 följande:[/quote-nick]

Ja, det är ju det där som är problemet. De som fattar besluten behöver inte leva med alla nackdelarna, för de kan gömma sig från verkligheten i sina garanterat rasrena villaområde, och åka bil från dörr till dörr...
    Nej. Och tyvärr är det sådär svenskar generellt fungerar. Så länge man inte har problemen inpå sin egen husknut så skiter man i om andra är utsatta. Svenskens attityd mot folk som inte tillhör samma samhällsklass är "Hemskt, men det är faktiskt inte vårt problem" . Och sen går man på fin restaurang och smörjer kråset och egoistar sig.  Egoism är den mest utmärkande egenskapen för svensken, samt spelad medkänsla om stackars flyktingar.
    [/quote] Det är ju flott att du i din andra tråd beskriver hur "egoisterna" hållit just dig under armarna i åravis och fortfarande.
  • nihka
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-09 10:40:01 följande:

Ja, de ställer upp med reda pengar (som ändå är en piss i Nilen för dem). Men DET är en mycket mer begränsad engångsinsats, än att faktiskt öppna sina gränser för dessa människor som vi gör. Och att garantera deras försörjning och alla välfärdsstatens förmåner resten av livet, samt alla deras barn, barnbarn... som vi också gör.

Jag kan tala om för dig, att det tar flera tiotals år i normalfallet att bli medborgare i Saudiarabien, och innan man är medborgare får man inte del av deras sociala förmåner överhuvudtaget. De använder sig i stället av gästarbetare. Men det hjälper inte om man har jobbat där i 30 år när man går i pension - man får ändå ingen pension av den saudiska staten. De skulle ALDRIG NÅGONSIN släppa in horder av människor bara för att få försörja dem. 
    Jag kan förstås inte tycka att 345 miljoner dollar är en piss någonstans även om det som jag sa finns fler sätt att hjälpa på.

Vad bra att du tycker de ska göra som oss istället för att vi ska göra som dem. Alltså, alla hjälper till med bistånd OCH tar emot flyktingar. En dag kanske det är vi som behöver hjälp.
  • JTA
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-08 12:39:48 följande:
    I alla fall är de olika afrikanska länderna mer lika varandra, än vad t.ex. Sverige och Somalia är. Både vad gäller klimat, religion, klädedräkt, kultur, kvinnosyn och allting.

För övrigt anser jag, att de snorrika arabländerna i Emiraten - Saudiarabien bland annat - borde ställa upp för sina trosbröder och -systrar i nöd. Är det någon som kan förklara, varför de inte gör det, och varför i stället ett litet, kargt och numera fattigt land uppe vid Polcirkeln måste göra det..?

I Emiraten gäller ju dessutom samma regler för kvinnans klädedräkt och frihet (eller brist på sådant) och mycket annat, så det skulle inte behöva bli de kulturkrockar som blir här i Sverige. Jag menar, när muslimska flickor vill ta över de svenska flickornas sätt att leva - vilket ofta slutar i tidigt tvångsgifte och i de värsta fallen i hedersmord. Och när muslimska pojkar inte tycker att svenska flickor har något människovärde, vilket resulterar i allt från öknamn i skolan, till gruppvåldtäkter... 
    Kruxet är att människorna i Afrika och Mellanöstern är mycket mer rasistiska och intoleranta än västerlänningar i allmänhet och svenskar i synnerhet. Särskilt i Gulfländerna. Flyktingarna är explicit inte välkomna där.

www.washingtonpost.com/blogs/worldviews/wp/2013/05/15/a-fascinating-map-of-the-worlds-most-and-least-racially-tolerant-countries/

En konsekvens av den utbredda rasismen i dessa länder är att invandring från dem gör Sverige till ett mer rasistiskt land. De nyanlända drar ner genomsnittet.

• nihka
    dennis02 skrev 2013-11-09 07:13:29 följande:
    Konstigt att de inte vill "skita ner sina händer" genom att samarbeta med SD, men de skiter ner sina händer hur mycket som helst med en totalt ansvarslös invandringspolitik.  Det verkar som våra politiker helt har tappat perspektiven, men så blir det väl om man bor i trygga villaområden och aldrig ha behövt oroa sig över att bli bestulen, rånad, eller nedslagen.

Så alla politiker bor i  "trygga villaområden och aldrig ha behövt oroa sig över att bli bestulen, rånad, eller nedslagen".

Intressant.
  • nihka

Så de som fattar beslut kan "gömma sig från verkligheten i sina garanterat rasrena villaområde, och åka bil från dörr till dörr..."

Intressant. 
  • dennis02
    nihka skrev 2013-11-09 11:36:23 följande:
    Så alla politiker bor i  "trygga villaområden och aldrig ha behövt oroa sig över att bli bestulen, rånad, eller nedslagen".

Intressant.
    Kanske inte alla, men väldigt många av dem.

• JTA
    nihka skrev 2013-10-31 19:24:46 följande:
    En orsak är deras patetiska förvanskningar av uppgifter. Se bara på klippet i den här tråden hur Ekeroth "blandar ihop" invandrare och flyktingar och tror att ingen kommer att märka, ungefär som han kanske trodde att ingen skulle märka när han knallade runt med järnrör för att ge sig på "blattelovers":

www.familjeliv.se/Forum-26-65/m71486819.html
    Hopblandning av invandrare och flyktingar är ju legio i debatten, håller helt med om det, men vanligtvis handlar det om att försöka dölja problemen med flykting- och anhöriginvandring.

Har problemet du tycker dig sett att göra med att Ekeroth poängterade att över hundratusen fått uppehållstillstånd på ett år i Sverige? Och att i denna siffra återfinns både flyktingar och arbetskraftsinvandring? Det var en replik på påståendet att många av dem var återvändande svenskar. Så det är väl en korrekt observation av Ekeroth?

Vad tycker du annars om Ekeroths påpekande att de invandrare som återvänder i hög grad är västerlänningar, samtidigt som t.ex. irakier återvänder i mycket liten omfattning?

• JTA
    nihka skrev 2013-11-09 11:33:53 följande:
    Jag kan förstås inte tycka att 345 miljoner dollar är en piss någonstans även om det som jag sa finns fler sätt att hjälpa på.

Vad bra att du tycker de ska göra som oss istället för att vi ska göra som dem. Alltså, alla hjälper till med bistånd OCH tar emot flyktingar. En dag kanske det är vi som behöver hjälp.
    345 miljoner dollar är definitivt respektingivande. Lite mindre än vad det 2012 kostade att ta hand om de 2600 ensamkommande ungdomarna utan konstaterat skyddsbehov. Lågt räknat iaf.

Undrar hur många som kunde ha blivit hjälpta i lägren runt Syrien för de pengarna. Några hundratusen?

Men vi gjorde det val som vissa här kallar humanistiskt, dvs vi valde att inte hjälpa dem.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?