• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Jan Banan01 skrev 2013-11-06 15:41:40 följande:
    Jag med: Det kommer att ge SD ännu mera sympatiröster Tackar och bockar
    Dessvärre är du nog rätt ute där. Det gnälls ofta över att SD spelar ut martyrkort och iklär sig offerkoftor - då verkar det extremt korkat att vara den som hänger fram koftan åt dem.
    Hur stor invandring bedömer du att ett land behöver ha för att det ska kunna skaffa sig pizza?
  • Jan Banan01
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-11-06 15:45:15 följande:
    Dessvärre är du nog rätt ute där. Det gnälls ofta över att SD spelar ut martyrkort och iklär sig offerkoftor - då verkar det extremt korkat att vara den som hänger fram koftan åt dem.
    Mjaaaa... Är det så? Jag tycker annars att SD brukar hålla rätt låg profil när de utsatts för överfall. Det är väl snarare PK-media som brukar yla över att överfallen på SD-politiker ger dom martyrstatus och därmed med fler röster. SD behöver bara tacka och ta emot. Men jag kan naturligtvis ta miste.
  • traveler
    Jan Banan01 skrev 2013-11-06 15:41:40 följande:
    Jag med: Det kommer att ge SD ännu mera sympatiröster Tackar och bockar

Japp, precis som bränderna av invandrare i Husby. SD skulle ju självklart gilla om det fortsatte för då får de ju bara mer vatten på sin kran.
  • jaghopparhögt
    Daniel12 skrev 2013-11-06 15:29:58 följande:
    Nu gnälls det stort på Avpixlat om att stackars Jimmie fick en tårta i ansiktet.

Hade jag varit som han hade jag lapat i mig den och sett glad ut.

Ungefär lila löjligt som när Reinfeldt fick ett glas vatten i ansiktet när första säsongen av "Ballar av stål" skulle spelas in. Men honom var det ju ännu mer synd om.
    Jag tror inte att det är så roligt faktiskt, det är väl inte tårtan i sig som är grejen utan att någon galen människa fick chansen att genomföra en sådan sak. Att någon tar sig en sådan frihet och inkräktar på ens liv på det sättet. O jag minns rätt så fick Bosse Ringholm en tårta på sig också en gång och var väldigt skärrad länge efter det och mådde väldigt dåligt.
  • Marlean

Är det fler som gillar Jimmy och SD efter tårtan borde fler blivit monarkister efter kungens tårta, eller?

• stoner

Om man tycker globala problem som svält, förföljelse och krig inte angår en, ja då skall man såklart rösta SD.

Tror SD-are på allvar att ökat bistånd skulle uppväga att man stänger gränserna till "sitt" land, så man får ha "sin kultur" och "sina resurser" ifred?
    Visst, integrationen fungerar inte tilfredsställande, och visst det är ett problem. Det jag har svårt att förstå är hur man kan underordna ovannämnda problem och tycka att bara vi svenskar har det bra så är det rätt, och skitsamma hur resten av världen har det.

• SpanskaFlugan
    kommerintepånåt skrev 2013-10-30 00:19:46 följande:
    Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll. Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater? Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD. Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut!  Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier. Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett? Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats. "Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

Jag ogillar SD för att deras politik i grunden bygger på att värdera folk olika beroende på vart de är födda och vart deras föräldrar är födda. Partiet har sina rötter i 90-talets nynazistiska rörelser och ränderna går helt enkelt inte ur.
  • SpanskaFlugan
    kommerintepånåt skrev 2013-10-30 00:19:46 följande:
    Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll. Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater? Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD. Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut!  Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier. Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett? Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats. "Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

Kudos förresten för att du la den här tråden i en del av forumet där folk inte kan vara anonyma. Blir mycket intressantare debatt då.
  • annatnick
    Angie99 skrev 2013-11-05 19:09:17 följande:
    Fast det är ju inte Sveriges uppgift att rädda hela världen. Däremot kan vi hjälpa till. Så om vi ger mer pengar så kanske de som lyckats ta sig över landsgränsen (för längre kommer inte de flesta) får det lite bättre? Sen kan man ju lite krasst och oempatiskt fråga sig; Om min 32" LCD TV från 2006 går sönder och jag får en ny på försäkringen. Får jag då en likvärdig eller får jag senaste 52" LED TVn med 3D och Smart? Man kanske ska vara glad om man kommer undan kriget till ett land som är lika bra eller snäppet bättre än det man kom ifrån?

Vem pratar om att "rädda hela världen"? Jag anser att du blandar ihop och ställer de två frågorna "integration i Sverige" och "bistånd" mot varandra. Precis som SD. Att bo i tältläger i norra Kenya är "bara" torka+allt vad ett tältläger innebär, till skillnad mot att befinna sig i ett konfliktområde i Somalia+torka+förhindrat tillträde för biståndsorganisationer. Inte jämförbart med att "svenskar flyr till Norge, till liknande kultur", som i ditt exempel.
  • annatnick
    Politisk härdsmälta skrev 2013-11-05 16:25:42 följande:
    Den modernare demokratisyn du lyfter fram, hur fungerar den rent praktiskt? Har vi den idag, eller måste vi komplettera med ytterligare beståndsdelar? Ditt motstånd mot direktdemokrati och folkomröstningar förstår jag inte, makten närmare folket tycker jag är en utmärkt princip. Vad gäller skydd av minoritetsintressen så varierar det kraftigt beroende på vilken grupp vi pratar om. Har du fel åsikter får du skylla dig själv om du utsätts för vänsterns hat. Idag har vi en situation där statsministern blixtinkallar till presskonferens i Rosenbad när företrädaren för en fotbollsklubb hotas av supportrar, samtidigt som allvarliga hot och angrepp på demokratiföreträdare möts med tystnad.  www.dn.se/sport/fotboll/reinfeldt-vi-accepter.../ sverigesradio.se/sida/artikel.aspx... 

Folkomröstningar kan vara både rådande och beslutande. Jag har inget kategoriskt motstånd mot direktdemokrati, men anser att de som tar sig tiden att problematisera majoritetsprincipen gör det för att det behövs och jag är enig med dem som, till skillnad från SD, inte gör den till den ensamt viktigaste demokratiska principen och dessutom lyfter fram dess demokratiska brister. Om det tex ska röstas om farthinder eller övergångsställe på min gata är vi färre som har barn där som riskerar att bli påkörda för att folk kör som svin, än det finns folk som bor längre bort i kvarteret och vill komma snabbt till jobb. Vi är alla som bor där dagligen berörda av farthinders varande eller inte, men om majoriteten tänker mest på egen bekvämlighet eller omtanke om barn avgör utfallet. Är majoritetsprincipen eller barns bästa viktigast om utfallet av en omröstning blir ett nej? Är det kanske därför vi är "överförmyndigade" i vissa frågor? Som den då barnaga förbjöds 1979. Attityderna mot barnaga såg en tydlig ökning först efter lagens genomförande och de opinionskampanjer som drevs tiden efter. Jag anser att det är viktigt att åtminstone vara nyanserad och insatt i för- och nackdelar med folkviljan i en kraftigt utökad direktdemokrati och inte bara ropa "ja" och "självklart" så fort SD viftar med detta kort.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?