• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Angie99
    Vandelay skrev 2013-11-04 14:28:00 följande:
    Haha! Såg nu vad jag skrev precis, jag är för att reglera invandringen men om SD vinner blir jag själv invandrare. KUL JAG ÄR :)
    Ja eller han Sverigedemokraten (tror jag han var) som för några år sen i en intervju sa att han ville flytta till ett land där de inte tog emot invandrare. Det är skillnad på folk och folk.
  • Vandelay
    Angie99 skrev 2013-11-04 14:42:36 följande:
    Ja eller han Sverigedemokraten (tror jag han var) som för några år sen i en intervju sa att han ville flytta till ett land där de inte tog emot invandrare. Det är skillnad på folk och folk.
    Haha ja herre... Det är ju skillnad på att vilja ha lite regleringar också, och att helt stänga gränserna.
  • hemligemollgan

SD:s Erik Almqvist flydde Sverige när det blev lite hett om öronen i samband med "järnrörskandalen".
    Det blir lite komiskt.
    De flyktingar som kommer till Sverige har nog haft det lite tuffare än han hade efter sin festkväll då han betedde sig som en idiot och förtjänar lite mediedrev. 

• annatnick
    Angie99 skrev 2013-11-04 14:26:39 följande:
    Min tolkning är följande; *Majoriteten bestämmer *Alla ska vara lika inför lagen *Fler folkomröstningar *Lyssna på vad folket vill *Klargöra vilka som räknas till "folket" Vad är odemokratiskt? Snarare väldigt demokratiskt. Men detta är kanske inte vad de vill, bara vad de utger sig för att vilja...? Eller?

Nej, så konspiratoriskt lagd är jag inte, är du? Dock läskunnig. Om din fråga är uppriktig om var jag ser bekymmer med en klassisk demokratisyn så finns det länkat med sidhänvisning i inlägg 163. Att SD dessutom viftar med majoritetsprincipen och direktdemokrati som ett köttstycke framför en hungrig mobb är valfläsk för missnöjda. Samtidigt ett hot mot de demokratiska principer som handlar om minoriteter. Minoriteter folk retar sig på. Jag är inte enig att majoritetsprincipen bör vara suverän i alla lägen. Men så är jag för en modernare demokratisyn än den klassiska. T.o.m skolbarn förstår, eller fås att förstå, att "det de flesta vill ska alltid gälla" inte kännetecknar en modern demokrati.
  • annatnick
    Angie99 skrev 2013-11-04 14:20:32 följande:
    Väldigt lite. Hur mycket kan du om hur många människor som faktisk kan/klarar att ta sig nån annanstans än till grannländer?

Jag kommenterade ett inlägg om att det var bättre att bli hjälpt på plats. Är det inte viktigt att då ta reda på att många lever just "på plats"? Och att denna plats är att ha korsat sin landsgräns och bo i läger under hemska eller knappa förhållanden. Utan strålande etableringsmöjligheter för det är din granne U-landet du kommit till. Som bara har lite bättre infrastruktur än ditt eget land. Du förstår att det ser ut så här tex på Afrikas horn? Där en av de nationaliter kommer ifrån som vi har störst svårighet med integrationen. Bistånd i sådana områden går till daglig överlevnad, inte att "bygga ett liv med dom som e som ja".
  • Politisk härdsmälta
    annatnick skrev 2013-11-04 15:31:02 följande:

Nej, så konspiratoriskt lagd är jag inte, är du? Dock läskunnig. Om din fråga är uppriktig om var jag ser bekymmer med en klassisk demokratisyn så finns det länkat med sidhänvisning i inlägg 163. Att SD dessutom viftar med majoritetsprincipen och direktdemokrati som ett köttstycke framför en hungrig mobb är valfläsk för missnöjda. Samtidigt ett hot mot de demokratiska principer som handlar om minoriteter. Minoriteter folk retar sig på. Jag är inte enig att majoritetsprincipen bör vara suverän i alla lägen. Men så är jag för en modernare demokratisyn än den klassiska. T.o.m skolbarn förstår, eller fås att förstå, att "det de flesta vill ska alltid gälla" inte kännetecknar en modern demokrati.
    Den modernare demokratisyn du lyfter fram, hur fungerar den rent praktiskt? Har vi den idag, eller måste vi komplettera med ytterligare beståndsdelar? Ditt motstånd mot direktdemokrati och folkomröstningar förstår jag inte, makten närmare folket tycker jag är en utmärkt princip.

Vad gäller skydd av minoritetsintressen så varierar det kraftigt beroende på vilken grupp vi pratar om. Har du fel åsikter får du skylla dig själv om du utsätts för vänsterns hat. Idag har vi en situation där statsministern blixtinkallar till presskonferens i Rosenbad när företrädaren för en fotbollsklubb hotas av supportrar, samtidigt som allvarliga hot och angrepp på demokratiföreträdare möts med tystnad. 

http://www.dn.se/sport/fotboll/reinfeldt-vi-accepterar-inte-hot/
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5695251 
  • Angie99
    annatnick skrev 2013-11-04 15:31:02 följande:

Nån skrev innan att vad de vill är inte det som står i partiprogrammet. Där står bara vad de vill att folk ska tro att de vill, typ. Så jag var ironisk.
  • Angie99
    annatnick skrev 2013-11-04 16:00:14 följande:

Jag kommenterade ett inlägg om att det var bättre att bli hjälpt på plats. Är det inte viktigt att då ta reda på att många lever just "på plats"? Och att denna plats är att ha korsat sin landsgräns och bo i läger under hemska eller knappa förhållanden. Utan strålande etableringsmöjligheter för det är din granne U-landet du kommit till. Som bara har lite bättre infrastruktur än ditt eget land. Du förstår att det ser ut så här tex på Afrikas horn? Där en av de nationaliter kommer ifrån som vi har störst svårighet med integrationen. Bistånd i sådana områden går till daglig överlevnad, inte att "bygga ett liv med dom som e som ja".
    Fast det är ju inte Sveriges uppgift att rädda hela världen. Däremot kan vi hjälpa till. Så om vi ger mer pengar så kanske de som lyckats ta sig över landsgränsen (för längre kommer inte de flesta) får det lite bättre?

Sen kan man ju lite krasst och oempatiskt fråga sig; Om min 32" LCD TV från 2006 går sönder och jag får en ny på försäkringen. Får jag då en likvärdig eller får jag senaste 52" LED TVn med 3D och Smart?

Man kanske ska vara glad om man kommer undan kriget till ett land som är lika bra eller snäppet bättre än det man kom ifrån?
  • overdose
    annatnick skrev 2013-11-04 16:00:14 följande:

Men vi hjälper ju på plats. Somalia har mer än tredubblat sin befolkning på bara 40-50 år. Ur populationssynpunkt har de gått otroligt mycket bättre än Sverige, som i ett liknande fall idag hade haft en population på runt 30 miljoner.

Klart att vi har problem med integration, för om 40-50 år till kommer de vara avsevärt fler än oss svenskar om nuvarande trender håller i sig.

De vill inte inte bli som vi då, utan istället skapa ett nordsomalia.

Bistånden går således inte till daglig överlevnad utan till erövringar.

Förövrigt, vad är hemska och knappa förhållanden ifall folk lyckas föröka sig så? Och vilka ord skall man då ta till i andra situationer?

• traveler
    kommerintepånåt skrev 2013-10-30 00:19:46 följande:
    Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

i.o.m. att de andra riksdagspartierna aktivt fryser ut SD så framstår de ju i någon mening som ett särlingsparti. Kanske därför folk hatar dem
Svar på tråden Varför hatar folk SD?