• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Politisk härdsmälta
    annatnick skrev 2013-11-01 11:55:24 följande:

Det står tydligt i partiprogrammet vilken "demokrati" SD förespråkar. Inte ens ett polerat uttryck för hur de avser att inskränka demokratin - det räcker med läskunnighet för att förstå detta, man behöver inte vara konspiratoriskt lagd. För att inte tala om deras "mänsklig essens". Det luktar mer än unket, det stinker.
    Inskränkningar och onda lukter slår inte igenom som tydliga när jag läser, trots god läsförståelse?

http://sverigedemokraterna.se/var-politik/demokratin/

http://sverigedemokraterna.se/var-politik/manniskan/

Upplys oss!
  • annatnick

Vi bekänner oss till den klassiska definitionen av demokrati, där demokratibegreppet inte görs synonymt med de egna politiska uppfattningarna utan primärt vilar på principerna om att beslut skall fattas enligt majoritetsprincipen, att likhet inför lagen och allmän och lika rösträtt för medborgare skall råda, att yttrandefrihet, tryckfrihet, mötesfrihet, föreningsfrihet och rättstrygghet är helt nödvändiga inslag för att medborgarna skall kunna och våga informera sig, engagera sig och fullt ut utnyttja sin rösträtt i fria och hemliga val.

Vi förordar också starkare inslag av direktdemokrati och ställer oss positiva till fler beslutande folkomröstningar på både lokal, regional och nationell nivå.

Den moderna demokratin har vuxit fram i intim symbios med nationalstaten. Demokrati betyder folkstyre och Sverigedemokraternas uppfattning är att man inte helt kan förbigå ordet ”folk” i begreppet folkstyre och att folkstyret i längden riskerar att bli mycket problematiskt att upprätthålla i en stat som bebos av flera folk, där det inte råder konsensus kring vilka som skall räknas till folket och där det kanske inte ens förekommer en gemensam arena för debatt eftersom invånarna i staten inte talar samma språk. Vi ser således förekomsten av en gemensam nationell och kulturell identitet bland befolkningen i staten som en av de mest grundläggande hörnstenarna i en stark och väl fungerande demokrati.

Klassisk demokrati kontra en modern demokrati? Du förstår var majoritetsprincipen kolliderar med mänskliga rättigheter för minoriteter? Odemokratiskt ur ett modernt demokratiskt synsätt.

Det finns dock också en nedärvd essens hos varje människa som man inte kan undertrycka i hur hög utsträckning som helst utan att det får konsekvenser. Delar av denna essens är gemensam för de flesta människor och annat är unikt för vissa grupper av människor eller för den enskilde individen. Någon komplett förteckning över vad som ingår i denna mänskliga essens har vi ännu inte och kommer kanske heller aldrig att få. Till hjälp med att skapa en grovkornig bild kan vi dock ta den moderna vetenskapen och den mänskliga historien. Om det till exempel är så att en viss företeelse i olika varianter förekommit i nästan alla mänskliga samhällen i nästan alla tider, så menar vi att det är rimligt att anta den på något sätt är kopplad till den mänskliga essensen.

Essens unikt för vissa grupper? Nedärvt, men vi vet inte vad som ingår i den? 

• Politisk härdsmälta
    annatnick skrev 2013-11-01 12:42:31 följande:

Vi bekänner oss till den klassiska definitionen av demokrati, där demokratibegreppet inte görs synonymt med de egna politiska uppfattningarna utan primärt vilar på principerna om att beslut skall fattas enligt majoritetsprincipen, att likhet inför lagen och allmän och lika rösträtt för medborgare skall råda, att yttrandefrihet, tryckfrihet, mötesfrihet, föreningsfrihet och rättstrygghet är helt nödvändiga inslag för att medborgarna skall kunna och våga informera sig, engagera sig och fullt ut utnyttja sin rösträtt i fria och hemliga val.

Vi förordar också starkare inslag av direktdemokrati och ställer oss positiva till fler beslutande folkomröstningar på både lokal, regional och nationell nivå.

Den moderna demokratin har vuxit fram i intim symbios med nationalstaten. Demokrati betyder folkstyre och Sverigedemokraternas uppfattning är att man inte helt kan förbigå ordet ”folk” i begreppet folkstyre och att folkstyret i längden riskerar att bli mycket problematiskt att upprätthålla i en stat som bebos av flera folk, där det inte råder konsensus kring vilka som skall räknas till folket och där det kanske inte ens förekommer en gemensam arena för debatt eftersom invånarna i staten inte talar samma språk. Vi ser således förekomsten av en gemensam nationell och kulturell identitet bland befolkningen i staten som en av de mest grundläggande hörnstenarna i en stark och väl fungerande demokrati.

Klassisk demokrati kontra en modern demokrati? Du förstår var majoritetsprincipen kolliderar med mänskliga rättigheter för minoriteter? Odemokratiskt ur ett modernt demokratiskt synsätt.

Det finns dock också en nedärvd essens hos varje människa som man inte kan undertrycka i hur hög utsträckning som helst utan att det får konsekvenser. Delar av denna essens är gemensam för de flesta människor och annat är unikt för vissa grupper av människor eller för den enskilde individen. Någon komplett förteckning över vad som ingår i denna mänskliga essens har vi ännu inte och kommer kanske heller aldrig att få. Till hjälp med att skapa en grovkornig bild kan vi dock ta den moderna vetenskapen och den mänskliga historien. Om det till exempel är så att en viss företeelse i olika varianter förekommit i nästan alla mänskliga samhällen i nästan alla tider, så menar vi att det är rimligt att anta den på något sätt är kopplad till den mänskliga essensen.

Essens unikt för vissa grupper? Nedärvt, men vi vet inte vad som ingår i den? 

Utgår man från hela deras texter så finns det inget odemokratiskt inslag, tvärtom ligger det väl i linje med en allmän uppfattning om demokratibegreppet liksom hur det beskrivs av övriga riksdagspartier. 
    Majoritetsprincipen Likhet inför lagen Individers grundläggande människovärde Rätt till självständighet och demokratisk utveckling Dessutom en skrivning om utökad direktdemokrati jag ser som positiv. Jag tycker inte man kan hävda att deras syn på demokrati skulle innebära en inskränkning av mänskliga rättigheter för minoriteter, varken i avsiktsförklaringen eller i politik konkretiserad i riksdagsmotioner.

Att mänskligheten omfattar såväl gemensamma nämnare som olikheter, sociala som ärftliga, tycker jag är en rätt okontroversiell åsikt. 

• Annao8

Det är bra att SD finnes och lyfter upp invandringsfrågorna i ljuset.

Kommer från en kommun som har en stor invandring, vilket ger stora påfrestningar i välfärden.

Eftersom att vi redan har en stor arbetslöshet hamnar den största procenten i ett bidragsberoende, vilket är en stor kostnad för kommunen.

En stor procent av dom som kommer hit, har aldrig en chans i arbetslivet och kommer att bli bidragsberoende hela livet, dom som har en chans att få ett arbete är deras barn.

Det här är en del i att man har fått höja skatten och prioritera om pengarna.

Är inte alls konstigt att folk i kommunen ser allt mera snett på invandringspolitiken och börjar prata om SD. När dom ser hur det blir allt sämre med ekonomin , samtidigt som det fylls på med mer bidragsberoende människor utifrån.

Invandringspolitiken påverkar oss alla i samhället.

Ni som gnäller på SD, ge oss ett  annat alternativ att rösta på då, om vi vill minska invandringen.

• Velouria
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-11-01 11:45:43 följande:
    Nej. Men den typen av motfrågor är lite sent ställda när man tidigare argumenterat så som det jag citerade.
    Hur stor invandring bedömer du att ett land behöver ha för att det ska kunna skaffa sig pizza?

Högst lägligt ställd fråga faktiskt. Och inte alls jämförbar med Sd-resonemang. Sd-resonemang, som även du förstår, bygger på att beskylla hela grupper av människor för vad en del som i VISSA fall kan relateras till vissa ur grupperna utsätter andra för. Samt anse att "om det inte fanns nassinvandring skulle inte främlingsfientlighet existera. Håller du med om det? Helt OT för tråden, men du får gärna hitta samma typ av resonemang i mitt påstående som förklarade att det trakasseri som Malmös judar fått utstå främst beror på vad den Israeliska utsätter palestinierna för. Här varken förnekades att trakasseri skett eller ursäktades. Istället erkänns att så har skett (antagligen mest från muslimskt håll) och att Mellanösternkonflikten då nog är främsta orsaken. Och sen kan vi gärna återgå till att diskutera det verkliga ämnet och lämna sidospåret. Varsågod!
    Mother cake
  • Velouria
    Annao8 skrev 2013-11-01 15:40:09 följande:
    Det är bra att SD finnes och lyfter upp invandringsfrågorna i ljuset. Kommer från en kommun som har en stor invandring, vilket ger stora påfrestningar i välfärden. Eftersom att vi redan har en stor arbetslöshet hamnar den största procenten i ett bidragsberoende, vilket är en stor kostnad för kommunen. En stor procent av dom som kommer hit, har aldrig en chans i arbetslivet och kommer att bli bidragsberoende hela livet, dom som har en chans att få ett arbete är deras barn. Det här är en del i att man har fått höja skatten och prioritera om pengarna. Är inte alls konstigt att folk i kommunen ser allt mera snett på invandringspolitiken och börjar prata om SD. När dom ser hur det blir allt sämre med ekonomin , samtidigt som det fylls på med mer bidragsberoende människor utifrån. Invandringspolitiken påverkar oss alla i samhället. Ni som gnäller på SD, ge oss ett  annat alternativ att rösta på då, om vi vill minska invandringen.

Men presentera lite fakta som stöder det du lägger upp angående din kommun!
    Mother cake
  • Velouria

Men gud! Hitta samma typ av resonemang som handlar om att det är rätt att oskyldiga får ta skiten för vad andra gör...

Mother cake
  • Velouria
    Politisk härdsmälta skrev 2013-11-01 15:21:26 följande:
    Utgår man från hela deras texter så finns det inget odemokratiskt inslag, tvärtom ligger det väl i linje med en allmän uppfattning om demokratibegreppet liksom hur det beskrivs av övriga riksdagspartier.  Majoritetsprincipen Likhet inför lagen Individers grundläggande människovärde Rätt till självständighet och demokratisk utveckling Dessutom en skrivning om utökad direktdemokrati jag ser som positiv. Jag tycker inte man kan hävda att deras syn på demokrati skulle innebära en inskränkning av mänskliga rättigheter för minoriteter, varken i avsiktsförklaringen eller i politik konkretiserad i riksdagsmotioner. Att mänskligheten omfattar såväl gemensamma nämnare som olikheter, sociala som ärftliga, tycker jag är en rätt okontroversiell åsikt.   

Majoritetsprincipen är klurig och försöker Sd fiffla med grnom väl uttänkta härskartekniker. Om man inte håller med dem så är man "Sverigefientlig", "terroristkramare", vill ta död på etniskt svenskt DNA osv. Och om de lyckas tysta ner meningsmotståndare med dessa odemokratiska metoder samtidigt som meningsfränderna ökar....ja, då kan man säga att de kan tillämpa majoritetsprincipen. Genom högst odemokratiska tillvägagångssätt.
    Mother cake
  • Velouria

Jag återkomner ikväll med vad demokrati är och vad mänskliga rättigheter är när jag får tillgång till en vanlig keyboard. Sen tror jag nog inte att man längre kan påstå att Sd står bakom demokrati.

Mother cake
  • annatnick
    Politisk härdsmälta skrev 2013-11-01 15:21:26 följande:
    Utgår man från hela deras texter så finns det inget odemokratiskt inslag, tvärtom ligger det väl i linje med en allmän uppfattning om demokratibegreppet liksom hur det beskrivs av övriga riksdagspartier. 
    Majoritetsprincipen Likhet inför lagen Individers grundläggande människovärde Rätt till självständighet och demokratisk utveckling Dessutom en skrivning om utökad direktdemokrati jag ser som positiv. Jag tycker inte man kan hävda att deras syn på demokrati skulle innebära en inskränkning av mänskliga rättigheter för minoriteter, varken i avsiktsförklaringen eller i politik konkretiserad i riksdagsmotioner.

Att mänskligheten omfattar såväl gemensamma nämnare som olikheter, sociala som ärftliga, tycker jag är en rätt okontroversiell åsikt. 

Då är vi helt enkelt oense. Jag ser problem med att framhålla majoritetsprincipen som den viktigaste. "Allas lika värde" och minoriteters rättigheter är utplockade ur det sammanhanget, dvs när SD presenterar sin demokratisyn. Jag tycker att Lindensjö problematiserar majoritetsprincipen (s-14-16) på ett bra sätt som man inte behöver vara statsvetare för att förstå (vilket jag inte är) i Demokratiutredningens forskarvolym. http://www.regeringen.se/content/1/c4/12/50/6457dc6a.pdf

Vad gäller mänsklig essens så anser jag att det fortfarande är "illa" beskrivet. Dock är hemsidan ändrad sedan jag läste förra gången (under detta år) för hittar inte stycket om "essens" och "egenskaper" som har med konfliktbenägenhet att göra som refererade till områden i världen som har haft krig i långa tider.  
Svar på tråden Varför hatar folk SD?