• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Digestive

[quote=73968068][quote-nick]Bejje skrev 2014-09-10 15:20:45 följande:[/quote-nick][/quote]

Haha, på allvar? Om du och Philipson har ett logiskt sinne av den här klassen så diskuterar jag gärna det här lite mer med er båda, av ren självgodhet.

• de Robespierre
    Digestive skrev 2014-09-10 14:04:05 följande:
    Partiet som parti har problem med att fylla stolar med vettigt folk som följer partilinjen (1/3 sympatiserar med tveksamheter och säkerligen fler i dunklet) och med att ens fylla stolar (1/5 av stolarna står tomma) och den uppgiften blir knappast lättare ellet får ett grannare resultat med dubbelt så många stolar att fylla. Det söker sig för många av denna sort till partiet och det finns varken tid eller fullgoda metoder för att beivra det problemet effektivt.
    Just att hitta kandidater till stolarna väcker en del frågor och man kan bara spekulera i varför.

* Att ingen vågar stå upp för den politik som SD står för iom allt som har skett.
    * Att partiets medlemmar röstar pga missnöje än politiskt engagemang och inte orkar engagera sig aktivt.
    * Att medlemmarna tycker det okey att dryfta åsikter när man är i en grupp men att stå för samma åsikter helt ensam inför de som inte delar ens åsikter drar man sig för.
    * Att det inte finns tillräckligt "kunskap" inom stora delar av partiet för att ta en stol.

Det ovan är saker som har sagts i debatten och var och en får själv bedöma var sanningen ligger, Men jag tror att det kniper i vilja att aktivt engagera sig för politiken medans man gärna kan rösta på dem. Samt att klimatet idag är så att man måste ha mycket skinn på näsan för att ta en stol för SD.

En märklig sak är dock att SD ofta pratar om att politiker roffar åt sig samt att min vill ta hårdare tag mot de som utnyttjar vårt system. Samtidigt så kräver SD ut partistöd för de tomma stolar de har haft runt om i landet eller för lokalpolitiker från SD som inte har närvarat på möten. Känns lite konstigt att kräva ersättning från kommunens skattepengar för ett arbete man inte har genomfört.

• de Robespierre
    Philipsson skrev 2014-09-10 15:04:21 följande:
    Ok! Å andra sidan är det ju offentliga uppgifter - om de nu inte hemligstämplas -, och då kan ju vem som helst kolla upp det!
    Lexbase is Your friend. Eller hämta ut domen själv. Men låt dem då göra det om man nu vill ha reda på det.
  • Digestive

Dagens kuggfråga!

Chillenare av manligt kön är överrepresenterade när det gäller grova våldsbrott.

Hatar jag män eller chillenare? Philipson? Bejje?

När brottslighet inte hanteras som en minioritets sysselsättning helt underförstått, blir det problem, och när logik inte får vara med och leka när åsikter bildas därefter, blir det mer problemen, och när samma folk klär andra lika dåligt som de klär sig själva - så har vi folk som snubblar på sina egna problem så att det skapar problem även för andra.

Under det här ljuset vill jag beskriva Sverigedemokraterna som ett snöbollsparti.

• Bejje
    de Robespierre skrev 2014-09-10 16:05:14 följande:
    Intressant.

Dock fann jag i listan även några som har tagits upp tidigare och även har avgått. SR Dalarna har gått igenom straffregistret för de förtroendevalda för SD i Dalarna och rapporterar att var 10:e är dömd de senaste åren. Exxet har även skrivit att dömda har lyckats ta sig in i partiet bakvägen trots tidigare uteslutningar. Vi kan dock vara överens om en sak och det är att våld och brott är fel oavsett om det kommer från höger eller vänster. Det är ett tunt argument oavsett sida att säga peka finger på vad den andra flanken gör för att rättfärdiga sitt egna agerande och ansvar. Sedan är det min åsikt att misstanke inte är detsamma som skyldig. Det är först man blir dömd som man skall klä skott oavsett om man tillhör SD eller extremvänstern. Vi skall alla vara lika inför lagen.

När det gäller Researchgruppen och anklagelserna om intrång i Disqus, hur långt har fallet gått där eftersom jag antar att det är amerikansk lagstiftning som gäller? Ser dock att deras kreditupplysningar på 400 personer (inom SD?) fick påföljder för kreditupplysningsföretaget Bisnode Kredit AB som lämnade ut uppgifterna. DI ger dem en erinran men Researchgruppen anses inte har brutit mot någon lag.  

Ja en sak kan vi vara överens om och det är att våld oavsett sida är fel. Jag är inte den som vill vara ute efter att se vilken sida som har mest anmälningar och blivit dömda mest. Det som är intressant är att det sker i alla partier. Att alla partier får in folk som beter sig som idioter eller är brottslingar är svårt att undvika, men när det väl uppdagats så är det viktigt hur partier agerar mot det och här tycker jag SD varit väldigt tydliga som sparkar många från sina tjänster.

Hur det går i Discus-fallet vet jag inte, troligen har inte så mycket hänt än, annars hade jag högst troligt läst om det, men det stämmer att det är USA som styr i det fallet.

• Digestive
    de Robespierre skrev 2014-09-10 16:20:42 följande:

Just att hitta kandidater till stolarna väcker en del frågor och man kan bara spekulera i varför.

* Att ingen vågar stå upp för den politik som SD står för iom allt som har skett.

* Att partiets medlemmar röstar pga missnöje än politiskt engagemang och inte orkar engagera sig aktivt.

* Att medlemmarna tycker det okey att dryfta åsikter när man är i en grupp men att stå för samma åsikter helt ensam inför de som inte delar ens åsikter drar man sig för.

* Att det inte finns tillräckligt "kunskap" inom stora delar av partiet för att ta en stol.

Det ovan är saker som har sagts i debatten och var och en får själv bedöma var sanningen ligger, Men jag tror att det kniper i vilja att aktivt engagera sig för politiken medans man gärna kan rösta på dem. Samt att klimatet idag är så att man måste ha mycket skinn på näsan för att ta en stol för SD.

En märklig sak är dock att SD ofta pratar om att politiker roffar åt sig samt att min vill ta hårdare tag mot de som utnyttjar vårt system. Samtidigt så kräver SD ut partistöd för de tomma stolar de har haft runt om i landet eller för lokalpolitiker från SD som inte har närvarat på möten. Känns lite konstigt att kräva ersättning från kommunens skattepengar för ett arbete man inte har genomfört.

Tror också på punkt 2 i stort! Kan tänka mig att de har höjt ribban rätt högt för att få sitta på en stol också, med tanke på allt som har hänt, med det vet jag inget om i sak.
  • sverker11
    Digestive skrev 2014-09-10 14:04:05 följande:
    Jag gillar Jimmie Åkesson som politiker, i allmänhet - vass som en pianotråd, klarar av att bära en "bad boy"-image och bryr sig föga om pk-popularitet. Med en bättre engelska så vore det coolt att sätta honom på en utrikesministerpost, med betoning på coolt (kanske inte nyttigt eller bra, men coolt), för han hade ju fått svensken att se bra mycket mindre timid ut för omvärlden. Aja, flum, flum..
    ---

Oj, nu blev det väldigt lite om Sverigedemokraterna men de är som sagt mest tråkiga nu för tiden.
    Sverigedemokraterna med Åkesson i spetsen har alltid varit bedövande tråkiga. Faktiskt så till den grad tråkiga att det närmast är ett hån att kalla dem populister eller missnöjesparti. Om det inte vore för att SD fyllde ett behov hos media, politiker och folk i sociala media som behöver något ont att ställa sig emot för att kunna släta över sina egna brister skulle SD sannolikt inte orkat över fyra procentspärren trotts gräsrötternas idoga arbete i olika internetforum.

Jag vill även invända mot beskrivningen av att Åkesson som någon med "bad boy" image. Visserligen är han rätt hal men han har ungefär lika mycket  "bad boy" utstrålning som en frikyrkopastor.

Nä då föredrar jag nog Fi. Schyman har betydligt större "bad girl" utstrålning än Åkesson och som parti har Fi möjlighet att bereda betydligt större underhållningsvärde i populist-/missnöjesfacket.
  • Bejje
    Digestive skrev 2014-09-10 16:34:16 följande:

Dagens kuggfråga!

Chillenare av manligt kön är överrepresenterade när det gäller grova våldsbrott.

Hatar jag män eller chillenare? Philipson? Bejje?

Eftersom du inte skriver att du hatar någon grupp så finns det inget som tyder på att du skulle hata varken män eller chilenare utan du påvisar bara fakta att just manliga chilenare begår mer brott än andra grupper. (om det nu hade varit fakta, jag har inte koll)
  • Bejje
    sverker11 skrev 2014-09-10 16:40:06 följande:
    Sverigedemokraterna med Åkesson i spetsen har alltid varit bedövande tråkiga. Faktiskt så till den grad tråkiga att det närmast är ett hån att kalla dem populister eller missnöjesparti. Om det inte vore för att SD fyllde ett behov hos media, politiker och folk i sociala media som behöver något ont att ställa sig emot för att kunna släta över sina egna brister skulle SD sannolikt inte orkat över fyra procentspärren trotts gräsrötternas idoga arbete i olika internetforum.

Jag vill även invända mot beskrivningen av att Åkesson som någon med "bad boy" image. Visserligen är han rätt hal men han har ungefär lika mycket  "bad boy" utstrålning som en frikyrkopastor.

Nä då föredrar jag nog Fi. Schyman har betydligt större "bad girl" utstrålning än Åkesson och som parti har Fi möjlighet att bereda betydligt större underhållningsvärde i populist-/missnöjesfacket.
    Om vi snackar bad boy så är Åkesson verkligen inte den typen. Dock kan Kent Ekeroth visa mycket attityd och vara lite bad boy.
  • Philipsson
    Digestive skrev 2014-09-10 16:08:40 följande:

Låt oss ta Åsa Romson också! Då med hennes egna ord som bygge för satserna och inte Philipsons påhittade värde- och känsloskapader.

1. En hållbar miljö är viktigt.

2. Vita, heterosexuella män försämrar miljön i större utsträckning än motsvarande grupp kvinnor.

Slutsats: Motsvarande grupp kvinnor är en bättre mall för en hållbar miljö än gruppen vita, heterosexuella män.

Ja, så enkelt var det och med den byggnaden av ord och mening resonerade hon och inte med ondska, hat och vad nu tankebjörnligan här påstår - utan hon resonerade utifrån den bättre mallen för en hållbar miljö. Sedan så förstår vem som helst att hon flörtade med kvinnliga väljare, när hon valde just detta perspektivet för att åberopa en bättre mall för en hållbar miljön än den rådande.

Du och Romson är lika insnöade eftersom ni använder er av för många och dessutom irrelevanta variabler.

Könet, hudfärgen och sexualiten är ju totalt irrelevanta variabler i sammanhanget. Vad det handlar om är ju ekonomi. De som har mest pengar är de som förerenar mest, vare sig de är män eller kvinnor, bögar, flator eller hetero, svarta, gula eller vita. så enkelt är det. Tänkte du inte på det?

Svar på tråden Varför hatar folk SD?