• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • de Robespierre
    Philipsson skrev 2014-09-10 13:03:32 följande:
    Just nu kan man läsa på Text-TV och en tidigare dömd sossepedofil "i en västsvensk kommun" som har blivit kickat från sitt uppdrag i kommunen. Har du tagit med honom i din statistik? Det konstiga är att Text-TV inte går ut med namn, vilket ju Expressen ju alltid gör. Och sen, i jämförelse med pedofili, är väl ändå rasistiska Facebook-inlägg ganska milt, även om det naturligtvis är idiotiskt även det
    Nu har jag tagit med honom. Orsaken till att man inte går ut med namn i bl.a pedofilbrott är att det finns risk att folk tar lagen i egna händer. Och om man inte har något emot det så kanske man har det när det gäller att fel person har pekats ut eller rättskiparen har tagit fel person.
    www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/oisincantwell/article14191514.ab
  • Philipsson
    de Robespierre skrev 2014-09-10 14:20:12 följande:
    Men det är väl inget nytt direkt att tidningar har nån typ av politisk inriktning och gärna granskar motståndarsidan. Exxet har ju alltid ansetts som blått och AB har ju varit knegarbladet.

Vet inte om vi skulle må så bra av att ha en motsvarande press i landet som Italiens Berlusconi eller Englands Murdoch lyckades med.
    Men svensk dagspress, radio och TV, påstår ju själva att de är "objektiva" på nyhetsplats, och blott uttalar sig politiskt på ledarsidor o.d.

Sen kan man naturligtvis hävda att så inte är fallet, vilket bl.a. jag gör, men detta är ju inte mediernas egen ståndpunkt.

Så finns det då ytterligare en aspekt på detta, och det är att en del av verkligheten öht inte beskrivs av media, för att en beskrivning av den går stick i stäv med de politisk-ekonomiska intressena dess ägare har. Är då inte detta ett demokratiskt problem? Jag skulle svara JO på den frågan.

Om vi tar detta med invandringsfrågan så är det speciellt en fråga som hittills aldrig har diskuterats i media, och det är det politiska etablissemangets ansvar när det gäller demokratisk förankring av beslut. Nu när Sd har vuxit till sig blir det uppenbart att det "misstag" regeringarna har begått sedan 80-talet är att aldrig förankra invandringspolitiken hos folket, utan politiken har skett von oben. Folket har egentligen aldrig fått säga sitt i frågan.

Att media inte tar upp detta tar jag som en klar indikation på den korrupta relationen mellan det politiska etablissemanget och den s.k. tredje statsmakten.

Samma sak kan f.ö. sägas om försvarspolitiken under 1900-talet, och fram till nu. Sosseregeringarna samarbetade med NATO från kriget och detta samarbete har fortsatt och gör så alltjämt. När DC3:an sköts ner av Sovjetunionen 1952, för att Sverige spionerade på Sovjetunionen för USA:s räkning, så förnekades all kännedom om vart planet tog vägen, av det politiska etablissemanget. Erlander & co. ljög alltså svenska folket rakt upp i ansiktet. Sverige påstods ju vara neutralt!

Sanningen om vad som egentligen hände avslöjades först år 2003, när DC3:an återfanns på botten av Östersjön
  • Digestive
    Philipsson skrev 2014-09-10 11:57:22 följande:

Om det nu handlar om brottslighet så kan man, om man vill anmäla mäns överrepresentation, säga just att "män är överrepresenterade när det gäller brottslighet" (ikadant när det gäller invandrare f.ö., att "invandrare är överrepresenterade när det gäller brottslighet").

Så sa dock inte Romson. Hon talade om "vita heterosexuella män" som någonting ont. Hon svartmålade 'vita heterosexuella män'.

Jag t.ex. är vit, heterosexuell och man, men jag är ingen brottsling och har t.ex. aldrig våldtagit nån.

Romson är alltså manshatare (iaf av vita, heterosexuella män) på samma sätt som att de är rasister, som talar om 'invandrare är brottslingar', att araber är så och så, att judar är så och så, o.s.v.

Och när det gäller vita, heterosexuella män i maktpositioner så är ju det en mycket komplex fråga. För det första så är ju en överrepresentation av något inget bevis på att något missförhållande skulle råda. Exempelvis är ju överrepresentationen av svarta sprinters i finaler på stora friidrottsmästerskap påtaglig. Skulle det vara ett missförhållande?

Och för det andra, om man nu hävdar att det är ett missförhållande, så måste man ju bevisa varför det skulle vara det.

Så, man är manshatare för att man preciserar vilka män det främst handlar om och som är överrepresentanter? Då undrar jag vad man är - enligt din egen logik - när man preciserar vilka brottslingar det främst handlar om och som är överrepresentanter?

För det är ju exakt, exakt, exakt samma sak.. det är så lika hanteringsmodeller bakom dessa två saker, att det går att översätta det hela i satslogik och lägga modellerna över varandra med en PERFEKT återspegling sinsemellan. Det ena är vad 123 är för ABC och det andra är vad ABC är för 123. Det enda som skiljer det ena från det andra här, är du och hur du felaktigt just skiljer på det ena och det andra.
  • Philipsson
    Digestive skrev 2014-09-10 14:44:55 följande:
    Så, man är manshatare för att man preciserar vilka män det främst handlar om och som är överrepresentanter? Då undrar jag vad man är - enligt din egen logik - när man preciserar vilka brottslingar det främst handlar om och som är överrepresentanter?

För det är ju exakt, exakt, exakt samma sak.. det är så lika hanteringsmodeller bakom dessa två saker, att det går att översätta det hela i satslogik och lägga modellerna över varandra med en PERFEKT återspegling sinsemellan. Det ena är vad 123 är för ABC och det andra är vad ABC är för 123. Det enda som skiljer det ena från det andra här, är du och hur du felaktigt just skiljer på det ena och det andra.
    Du verkar inte begripa mycket om logik du.

Romsons (och din) logik är:

Premiss 1. Brott är någonting dåligt.
    Premiss 2. Vita heterosexuella män är överrepresenterade när det gäller brott.
    Slutsats: Vita heterosexuella är onda

Vad hon inte begriper är att samma idiotiska syllogism kan tillämpas på invandrare (fast då passar naturligtvis inte slutledningen längre):

1. Brott är någonting dåligt
    2. Invandrare är överrepresenterade när det gäller brott.
    Slutsats: Invandrare är onda

• Philipsson
    de Robespierre skrev 2014-09-10 14:28:54 följande:
    Nu har jag tagit med honom. Orsaken till att man inte går ut med namn i bl.a pedofilbrott är att det finns risk att folk tar lagen i egna händer. Och om man inte har något emot det så kanske man har det när det gäller att fel person har pekats ut eller rättskiparen har tagit fel person.
    www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/oisincantwell/article14191514.ab
    Ok! Å andra sidan är det ju offentliga uppgifter - om de nu inte hemligstämplas -, och då kan ju vem som helst kolla upp det!
  • Bejje
    Philipsson skrev 2014-09-10 15:02:36 följande:

Vad hon inte begriper är att samma idiotiska syllogism kan tillämpas på invandrare (fast då passar naturligtvis inte slutledningen längre):

• Digestive
    Philipsson skrev 2014-09-10 15:02:36 följande:

Du hanterar statistiska sanningar med känslor och värderingar. Du tror inte att just den biten är problemet här, att hantera någonting felaktigt genom att blanda in artifakter utan egentlig tillhörighet? För att inte tala om det logiska felslutet i slutsatserna, som likväl bygger på en liten, liten minioritet av gruppen - som i dina slusatser får tala för hela gruppen. Du slåss för att fel ska vara rätt.. istället för att belysa felet som du förmodligen ser.

Har aldrig kommit fram till slutsatserna som du presenterat här och har aldrig hört Åsa Romson komma fram till dem heller. Men du ska väl ha viss eloge för att ha visat upp hur undermåligt man tänker, om man går på propaganda av sådant här slag. Om folk kunde lägga ner mer tanke än känsla i det här, så hade mycket varit vunnet.

Ska hjälpa dig med uppgiften som du försökte dig på, med känslor, värderingar och hela baletten

1. Brott är någonting dåligt.

2. En minioritet av vita, heterosexuella män begår brott.

3. En minioritet av vita heterosexuella kvinnor begår brott.

4. Vita, heterosexuella män är överrepresenterade i brottslighet jämfört med motsvarande grupp kvinnor.

5. Minioriteten män i grupp 2 är mer onda än motsvarande minioritet kvinnor i grupp 3.

Och så tar vi och gör det samma angående invandrare..

1. Brott är någonting dåligt.

2. En minioritet av invandrare begår brott.

3. En minioritet av etniska svenskar begår brott.

4. Invandrare är överrepresenterade i brottslighet jämfört med etniska svenskar.

5. Minioriteten invandrare i grupp 2 är mer onda än motsvarande minioritet etniska svenskar i grupp 3.

Sedan så kan man med fördel ersätta "mer onda" med böjningen på första satsens ledord dåligt, alltså med "sämre", eller varför inte helt värdefritt som ordet "större" och helt stryka första satsen som inte behövs överhuvudtaget - känslor och värderingar går som sagt inte så väl ihop med logik.
  • Digestive

Och punkt 5 som punkt kan ersättas med förrubriken "Slutsats" - my bad och rätt ska väl vara rätt.

• de Robespierre
    Bejje skrev 2014-09-10 13:21:57 följande:

Jag snackade inte om avhopp utan om politiker som gjort bort sig på oliak sätt genom dumma uttalanden eller brottsliga handlingar. Men gällande avhopp nämnde jag dock att SD är det parti som tar sånt här på allvar och rensar ut de som itne kan sköta sig. De andra partierna låter oftast sina politiker sitta kvar även när de gjort långt mycket grövre snedsteg än SD politiker.

Några exempel:

(en massa länkar)

Researchgruppen av flera dömda brottslingar som bland annat blivit dömda för mordhot och misshandel och är åt extremvänsterhållet. De har kommit över uppgifterna genom att hacka forumet discus som väldigt många tidningar och andra sidor använder sig av för att kommentera på nyheter och annat och på så sätt fått fram uppgifter som går att knyta till en person.

Intressant.

Dock fann jag i listan även några som har tagits upp tidigare och även har avgått. SR Dalarna har gått igenom straffregistret för de förtroendevalda för SD i Dalarna och rapporterar att var 10:e är dömd de senaste åren. Exxet har även skrivit att dömda har lyckats ta sig in i partiet bakvägen trots tidigare uteslutningar. Vi kan dock vara överens om en sak och det är att våld och brott är fel oavsett om det kommer från höger eller vänster. Det är ett tunt argument oavsett sida att säga peka finger på vad den andra flanken gör för att rättfärdiga sitt egna agerande och ansvar. Sedan är det min åsikt att misstanke inte är detsamma som skyldig. Det är först man blir dömd som man skall klä skott oavsett om man tillhör SD eller extremvänstern. Vi skall alla vara lika inför lagen.

När det gäller Researchgruppen och anklagelserna om intrång i Disqus, hur långt har fallet gått där eftersom jag antar att det är amerikansk lagstiftning som gäller? Ser dock att deras kreditupplysningar på 400 personer (inom SD?) fick påföljder för kreditupplysningsföretaget Bisnode Kredit AB som lämnade ut uppgifterna. DI ger dem en erinran men Researchgruppen anses inte har brutit mot någon lag.  
  • Digestive

Låt oss ta Åsa Romson också! Då med hennes egna ord som bygge för satserna och inte Philipsons påhittade värde- och känsloskapader.

1. En hållbar miljö är viktigt.

2. Vita, heterosexuella män försämrar miljön i större utsträckning än motsvarande grupp kvinnor.

Slutsats: Motsvarande grupp kvinnor är en bättre mall för en hållbar miljö än gruppen vita, heterosexuella män.

Ja, så enkelt var det och med den byggnaden av ord och mening resonerade hon och inte med ondska, hat och vad nu tankebjörnligan här påstår - utan hon resonerade utifrån den bättre mallen för en hållbar miljö. Sedan så förstår vem som helst att hon flörtade med kvinnliga väljare, när hon valde just detta perspektivet för att åberopa en bättre mall för en hållbar miljön än den rådande.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?