oOOo oOOo skrev 2013-12-17 12:29:24 följande:
En trevlig mousserande halvtorr sekt
Antar att den är lite för tysk för din smak, men hade det inte varit för bitterheten hade du nog kunnat ingå som en fin ingrediens.
Jo, det är svårt att undgå att lägga märke till att du tycker den metaforen är en passande beskrivning av din person - och så kan det naturligtvis också vara.
Mitt självhävdelsebehov på FL är inte så stort som ditt, så låt gå för att min bitterhet skulle grumla din sekt.
Men för att lämna din personlighet och övergå till den politiska diskussionen, som kanske kan te sig mindre viktig ur ditt perspektiv - men som ju ändå är temat på den här avdelningen.
Jag är väl medveten om att det finns ett litet disparat gäng som liksom vill tala med förnuftets röst i det ständiga käbblet om och kring SD. Om vi håller oss kvar vid den mindre drickbara sektdefinitionen skulle jag kunna kalla den gänget för stödtruppssekten och eftersom du är förtjust i metaforer kan vi säga att det som förenar sektmedlemmarna är att de stapplar omkring på samma typ av kryckor.
Stödtruppssektens medlemmar har två kryckor eller budskap: Det ena är att SD inte är problemet, men heller inte lösningen. Den finns att söka i att de andra partierna öppnar ögon och öron och försöker förstå vad som håller på att hända med Sverige. Och den andra kryckans snarlika budskap är att de stämningar som finns i Sverige inte skulle tona bort om SD på ett eller annat sätt försvann.
Jag har i princip aldrig sett någon som påstått att SD är problemet. Själv tycker jag att partiet fungerar som en katalysator som - om vi ska tala i termer av sekt som dryck - gör att det mesta av skiten samlas på botten och även om man kan märka en viss bismak så är drycken ändå klart drickbar.
Det är förresten inte bara stödtrupperna som kör med en argumentation vars budskap är att om de etablerade partierna bara integrerar SD:s politik i sin egen så kommer inte SD att behövas längre. Och det är väl sant på sätt och vis - om alla partier integrerar SD:s rasism med sin egen politik så behövs det inget explicit rasistiskt parti längre, men erfarenheterna från Europa tyder ju snarare på att rasismen inte känner några gränser, att det bara får till effekt att det explicita rasistpartiet bara flyttar fram positionerna ytterligare.
Och det är just därför det är så viktigt att inte lyssna till stödtruppernas vädjan om medkänsla med rasisterna för deras politiska utanförskap.
I en annan tråd var det någon som poängterade att etnicitet aldrig är självvald, att en viss brytning eller hudfärg alltid kommer att innebära att vissa människor bemöter en annorlunda - rasismen däremot, den är självvald och därmed offerrollen och utanförskapet.
Det bästa sammanfattning av SD:s budskap som gjorts stod väl järnrörsgänget för då de förklarade att en person som bott här så gott som hela sitt liv aldrig kan bli en riktig svensk och därmed inte ska ha rätt att debattera med en sverigedemokrat på lika villkor.
Så jag tycker du ska titta på din sekt, studera innehållet i glaset och fundera på vad det är du bjuder på.