• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Digestive
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-12-17 08:00:07 följande:
    Att en av Sveriges största tidningar diskuteras mer och av fler än en tämligen obskyr blogg med kanske en hundradel av Expressens läsarskara? Ja, det är verkligen jättekonstigt.
    Inte alls men resultatet förblir det samma - ytterst få bryr sig om dessa människor och ännu färre om politikerna bland dessa. Folket känner sig lurade och svikna, gång, på gång, på gång, och det i bästa fall. Folket vet även om uthängningarna på Avpixlat så det upprör knappast många in i själen
    .
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Digestive skrev 2013-12-17 08:13:58 följande:
    Inte alls men resultatet förblir det samma - ytterst få bryr sig om dessa människor och ännu färre om politikerna bland dessa. Folket känner sig lurade och svikna, gång, på gång, på gång, och det i bästa fall. Folket vet även om uthängningarna på Avpixlat så det upprör knappast många in i själen
    .
    Avpixlat gick definitivt över gränsen i det fallet, där säger jag inte emot dig.

Dock hängde ju dessa tjejer ut sig själva ganska bra också - facebookinläggen och kommentarerna fanns att tillgå för vem som helst, man behövde om jag minns rätt inte ens vara facebookmedlem för att kunna se dem. De var inte på något sätt anonyma. Och de tyckte nog till och med det var lite kul så länge reaktionerna de fick var positiva.

Även om jag tycker Avpixlats s.k. uthängning var väl smaklös har jag trots detta svårt att tycka jättesynd om de här "småtjejerna". De visste precis vad de gjorde och de ville visa upp det för omvärlden. Sticker man ut näsan får man ta att det blåser.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Digestive
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-12-17 08:19:13 följande:
    Avpixlat gick definitivt över gränsen i det fallet, där säger jag inte emot dig.

Dock hängde ju dessa tjejer ut sig själva ganska bra också - facebookinläggen och kommentarerna fanns att tillgå för vem som helst, man behövde om jag minns rätt inte ens vara facebookmedlem för att kunna se dem. De var inte på något sätt anonyma. Och de tyckte nog till och med det var lite kul så länge reaktionerna de fick var positiva.

Även om jag tycker Avpixlats s.k. uthängning var väl smaklös har jag trots detta svårt att tycka jättesynd om de här "småtjejerna". De visste precis vad de gjorde och de ville visa upp det för omvärlden. Sticker man ut näsan får man ta att det blåser.
    Ja, precis som Expressen i flera fall.

Givetvis, det handlar om småtjejer eller kort och gott om mellangraden tonåringar.

Tycker inte heller så jättesynd om småtjejerna, tycker dock förbannat synd om människorna som skrev kommentarerna och om skribenten på Avpixlat. På tal om "små människor".. att det finns mindre täljer inte riktigt fram svenskt politikermaterial ur dessa.

Nej, köper det inte. Tror färre och färre kommer att göra det också. Synd, det kunde ha sett annorlunda ut.
  • oOOo  oOOo
    effemgea skrev 2013-12-17 08:07:46 följande:
    Jo, jag har noterat detta. Det är väl därför det är en sådan trängsel på avpixlat när partimedlemmarna ger uttryck för den dolda agendan.

Som konspiration betraktat rätt illa skött - en konspiration ska ju vara hemlig liksom. Då håller det inte med att veva omkring på stan med järnrör eller sjunga om mordet på Palme på partitopparnas fylleresor till Estland.
    Minsann är du inte sekterist själv, sitter och uppdagar sanningar på avpixlat. Frågan är om du tillhör 'Judean People's Front' eller 'People's Front of Judea'

Intressant att hatet alltid verkar bli starkare mellan de som står nära i tankesätt men råkar välja den andra sekten. De som pratar om hat har nära till att hata verkar det som.

• themia
    ubåt skrev 2013-12-17 01:28:37 följande:
    Jag står ju knappast på barrikaderna och torgför mina åsikter men de som nu gör det riskerar jobb, karriär och hälsa från dina polare i vänstersvängen. Det är obehagligt. Du har rätt i så måtto att vi fortfarande har yttrandefrihet, men den förefaller bara vara till namnet. För övrigt börjar det bli kusligt STASI-likt i Sverige.

Att politiker som visar sig vara rasister får räkna med att deras byk tvättas i tabloidpressen är tydligen något vi skall räkna med även om det hade varit smakfullt om man på samma vis hängde ut AFA-anhängare, syndikalister, islamister (Säpo räknar nu med minst 75 "svenskar" som är i Syrien för radikalisering). De nyss nämnda innebär åtminstone en reell fara för allmänheten.

När Expressen sen hänger ut privatpersoner med namn och bild har det fanimej gått för långt. Det finns ju endast en förklaring till varför - man vill skrämma och tysta människor från att framföra sina åsikter.

Innebär sådana åsikter misstanke om hets mot folkgrupp skall det vara de rättsvårdande myndigheterna som skall ingripa. Expressen skall inte  tillåtas vara både åklagare, domare och bödel.

Jag hoppas innerligt att åtminstone en av de utpekade stämmer skjortan av Expressens chefredaktör. 
    Jag håller med dig om att det är fel att hänga ut privatpersoner som endast yttrat en åsikt. Alla ärliga uppriktiga personer har rätt att vara anonyma om de så önskar.
    Du kanske glömde att dina kompisar på högerkanten gärna hänger ut folk som inte gillar deras världsbild.

Men har man rätt att vara anonym om man uttalat ett hot, som enligt lagen är brottsligt? Där håller jag inte med, det finns ingen anledning att skydda någon som hotar en oskyldig till liv och lem.

När det gäller den infama boken, så verkar alla vara överens (jag har inte läst den) om att alla faktauppgifter i den är korrekta.
    Men det kritikerna skjutit in sig på, eller som du påstår tigit ihjäl, handlar de om att dessa faktauppgifter, noga utvalda ur sammanhangen, sammanställts på så sätt att de ger en lögnaktig bild av invandringens kostnader!
    Det är den lögnen som du kallar "sanningen som inte får uttalas"

När blev lögn synonymt med sanning?
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    themia skrev 2013-12-17 09:34:13 följande:
    Du kanske glömde att dina kompisar på högerkanten gärna hänger ut folk som inte gillar deras världsbild.
    Lika illa det.

Skillnaden där är möjligen att ingen påstått seriös tidning skulle ta hjälp av dessa "högerkompisar" för att göra dylika uthängningar i rikspressen. Heter de "Researchgruppen" och står till vänster verkar dock inga dylika hinder föreligga. Man undrar varför.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • themia
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-12-17 09:48:37 följande:
    Lika illa det.

Skillnaden där är möjligen att ingen påstått seriös tidning skulle ta hjälp av dessa "högerkompisar" för att göra dylika uthängningar i rikspressen. Heter de "Researchgruppen" och står till vänster verkar dock inga dylika hinder föreligga. Man undrar varför.
    Ja, det kan man undra. Jag har för övrigt inte mycket till övers för Expressen, som jag anser vara en tabloid som gärna rotar i grumliga vatten.
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • Philipsson
    Ermenegildo skrev 2013-12-16 16:39:37 följande:
    När man talar om att "sortera människor utifrån etnicitet" menar man inte att man konstaterar att de är av olika ursprung, utan att man tillskriver dem olika värden eller kvaliteter utifrån deras etnicitet. Läs första stycket i Wikipedias definition av rasism som jag länkade till så borde det vara ganska klart.

I praktiken är det ganska lätt att se vad som är rasism och vad som inte är det. Om man vill.
    Jag tänker inte polemisera med Wikipedias artiklar. De kan ju vara skrivna av dig, eller av vem som helst som saknar kompetens i sammanhanget. Den som använder sig av Wikipedia som rättesnöre för definitioner av begrepp, har inte begripit mycket av vad källkritik handlar om.

För att du ska förstå: Jag har 20 frukter i en korg, päron och äpplen och vill ta reda på hur många jag har av varje. Jag tar upp frukterna från korgen och sorterar dem: äpplena för sig och päronen för sig. Det visar sig vara 12 äpplen och 8 päron. Så, nu har jag studerat en del av verkligheten!

PS Du kan byta ut päron &äpplen mot t.ex. män/kvinnor, unga/gamla, svensk etnicitet/annan etnicitet o.s.v.
    ---
    Rasism är att rangordna raser/etniciteter. Inga av våra riksdagspartier hävdar en sådan rangordning, åtminstone inte såvitt jag vet.

• Velouria
    Philipsson skrev 2013-12-17 11:26:34 följande:
    Jag tänker inte polemisera med Wikipedias artiklar. De kan ju vara skrivna av dig, eller av vem som helst som saknar kompetens i sammanhanget. Den som använder sig av Wikipedia som rättesnöre för definitioner av begrepp, har inte begripit mycket av vad källkritik handlar om.

För att du ska förstå: Jag har 20 frukter i en korg, päron och äpplen och vill ta reda på hur många jag har av varje. Jag tar upp frukterna från korgen och sorterar dem: äpplena för sig och päronen för sig. Det visar sig vara 12 äpplen och 8 päron. Så, nu har jag studerat en del av verkligheten!

PS Du kan byta ut päron &äpplen mot t.ex. män/kvinnor, unga/gamla, svensk etnicitet/annan etnicitet o.s.v.
    ---
    Rasism är att rangordna raser/etniciteter. Inga av våra riksdagspartier hävdar en sådan rangordning, åtminstone inte såvitt jag vet.

Vilken sorts rangordning använder sig SD av? Tänk "nationalism", "patriotism", "islamofobi", "främlingsfientlighet"...På så sätt kanske vi kan skapa ett nytt begrepp för framtida bruk. Ett begrepp som i framtiden kommer att finnas i samtliga lexikon.
    Mother cake
  • ubåt
    themia skrev 2013-12-17 09:34:13 följande:
    Jag håller med dig om att det är fel att hänga ut privatpersoner som endast yttrat en åsikt. Alla ärliga uppriktiga personer har rätt att vara anonyma om de så önskar.

Men har man rätt att vara anonym om man uttalat ett hot, som enligt lagen är brottsligt? Där håller jag inte med, det finns ingen anledning att skydda någon som hotar en oskyldig till liv och lem.

När det gäller den infama boken, så verkar alla vara överens (jag har inte läst den) om att alla faktauppgifter i den är korrekta.
    Men det kritikerna skjutit in sig på, eller som du påstår tigit ihjäl, handlar de om att dessa faktauppgifter, noga utvalda ur sammanhangen, sammanställts på så sätt att de ger en lögnaktig bild av invandringens kostnader!
    Det är den lögnen som du kallar "sanningen som inte får uttalas"

När blev lögn synonymt med sanning?
    Jag ser en antydan till konsesus (vart är världen på väg) ;) Du verkar förresten vara en mycket sympatisk person och jag gillar hur du uttrycker dig (oftast).

Och nej, man har inte rätt att vara anonym om man uttalat ett brottsligt hot. Är man dessutom politiker får man fanimej skylla sig själva. Men det klingar väldigt falskt när Expressen hänger ut -i det här fallet- personer som inte ens är misstänkta för brott. Man struntar helt enkelt i sin egen pressetik som man hävdar när man får frågan varför man konsekvent vitpixlar misstänkta brottslingar med utomeuropeisk bakgrund och aldrig skriver ut signalement om gärningsmannen är mörkhyad trots att det finns med i efterlysningen från polisen.

(Vi hade ett fall i Göteborg för ett antal år sen och det blev nästan komiskt i sin absurditet. En mycket mörkhyad person höll på att råna äldre människor i en stadsdel. Slog ner dem och tog deras pengar. Detta pågick under en period. När GP (Göteborgs-Pesten) började skriva om fallet ville polisen att det skulle finnas med ett signalement så att folk kunde vara på sin vakt i sina bostadsområden. Förutom att den misstänkte var väldigt mörkhyad, hade han synts med en blå axelväska vid något tillfälle. Så i GP beskrevs han som en man av medellängd med en blå axelväska. Naturligtvis inte ett ord om hudfärg.
    (hur svårt är det att göra sig av med en blå väska vid nästa överfall jämfört med att byta hudfärg)? Det var vid det här tillfället jag själv fick upp ögonen för hur pressen agerar. Mannen med den blå väskan härjade nämligen där mina gamla föräldrar bodde) 
    (Sorry for off topic)

Vad jag förstod har inte kritikerna heller läst boken, men det går ju bra att uttala sig om den ändå - uppenbarligen. Själv håller jag på att läsa den - och med kritiska ögon dessutom. Men återkom gärna själv när du läst och visa den lögnaktiga bilden så kan vi jämföra hur vi uppfattat boken.

Du frågar när lögn blev synonymt med sanning… Tja, varje gång Ullenhag öppnar munnen skulle man lite illvilligt kunna säga. (eller sätt in valfri politiker från sjuklövern som uttalar sig om invandringen). ;)
Svar på tråden Varför hatar folk SD?