Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Varför hatar folk SD?

sjuttiofemman skrev 2014-05-14 10:51:46 följande:

. Så nu är det alltså odemokratiskt att inte hålla med Sd..?
    Det har många gånger hävdats från SD-håll att det är odemokratiskt att ingen av de andra riksdagspartierna vill samarbeta med SD. Det upplevs som "mobbing". Ja, kära värld.
  • nihka
    Hmpf skrev 2014-05-14 12:22:28 följande:
    Fler och fler stöder alltså misshandel och annat våld? Kvinnor som står med barnen på höften och skriker och gapar som ena idioter? Hejar med extremisterna när de beter sig som jubelidioter. Det är att visa sitt motstånd tycker du?
    Motståndet mot SD är utbrett och fler och fler visar visar det öppet. Jag tycker det är helt i sin ordning att ge ord åt sitt motstånd, ja. Man är inte automatiskt ansvarig för vad andra säger och gör när man visar sitt motstånd. Vi lever i en demokrati där man får uttrycka sina åsikter och det gäller även kvinnor som har barn på höften.
  • nihka
    Skogssippan skrev 2014-05-14 12:58:47 följande:
    Det är tråkigt att ingen har svarat på din fråga. Men jag har själv en son på 17 år som funderar precis som du. När det gäller Sd:s politik så är den precis som du säger inte rasistisk. Men tyvärr är det få som läser deras partiprogram. Man kan säga att Sd menar att invandringen gått över styr och att Sverige inte klarar av att ta hand om alla svenskar som redan finns i landet. Detta inkluderar då alla oavsett nationalitet (flyktingar och invandrare som är här). Man vill nu stänga dörrarna för att kunna se till så att alla får ett värdigt liv. Idag har vi pensionärer som inte har råd med tandvård, ensamstående som inte kan sätta mjölk på bordet alla dagar i månaden till sina barn osv

Man kan likna det vid en båt. Om det finns 50 platser på båten och livbåtar till det så stänger man dörren och avgår när de platserna är upptagna. Men i den politik som idag förs i Sverige är man rasist om man inte vill fortsätta fylla på båten när den är full. Sd ser problemet med detta och vill undvika att båten sjunker. Övriga partier ser hellre till alla människors lika värde och anser att det är bättre att alla får komma ombord trots att båten i slutändan kommer att sjunka.

Sd har i sin budget  lagt betydligt större bidrag för hjälp på plats i länder med svält och krig än de andra partierna. Detta för att man självklart ska hjälpa och för att de i sin politik inte utgår från att Sverige är bäst och att alla vill komma hit. På så sätt kan man anordna flyktinghjälp i grannländer och sparar många liv då det faktiskt är många som dör på de långa flyktresor de idag tvingas till igenom Europa. Dessutom är pengarna betydligt mer värda på plats och bidrar då till att fler får hjälp.

Jag hoppas att du fick lite svar på dina funderingar och jag vill tillägga att när det är dags för dig att rösta så kommer Sd garanterat vara ett accepterat parti. I övriga Europa har man redan  förstått den här problematiken men som med allt annat t ex mode så är vi i Sverige lite efter.
    Välkommen till tråden. Trevligt att du tog dig tid att läsa alla de 12 808 svar som ramlat in före ditt första inlägg och konstaterat att ingen har svarat på TS fråga.

Det finns fler i tråden som delar dina åsikter och till och med formulerar dem precis som du. Många av dem har av outgrundliga anledningar försvunnit från tråden som är nedlusad med "svarta" nick. Problematiken här är som med så mycket annat, t ex hur man uppför sig på nätforum, att somliga är lite efter.
  • nihka
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-05-14 14:27:32 följande:
    Står något på IRM så är det sant och skrivet i sten. Det är lite som med SD:s partiprogram, fast tvärtom.

Skrivet i sten vet jag inte, men de många skärmdumpar på Sdares facebook- och twitterinlägg kommer ju ifrån Sdarna själva. Det som förvånar mig är att man inte inser att man är "bevakad" och låter bli att dra sin skit så publikt.
  • nihka
    Errol Flynn skrev 2014-05-14 18:25:44 följande:
    Och ännu mer:

Från den 1 juli ges papperslösa barn rätt till vård på samma villkor som andra barn som bor i Sverige. Vuxna papperslösa och gömda får samma rätt till subventionerad vård som vuxna asylsökande, det vill säga vård som inte kan anstå. Detta är betydligt bredare än akut vård och innefattar vård och behandling av sjukdomar och skador i de fall där även en måttlig fördröjning bedöms kunna medföra allvarliga följder för patienten.

Följdinsatser till sådan vård och psykiatrisk vård innefattas också. Vård ska kunna erbjudas i ett tidigt skede när detta kan motverka att ett mer allvarligt sjukdomstillstånd utvecklas och behov av en mer omfattande behandling uppstår eller när tidiga insatser vara befogade. Vård som inte kan anstå kan också innefatta en skyldighet att erbjuda lån av hjälpmedel och dylikt för personer med funktionsnedsättning.

www.svd.se/opinion/brannpunkt/ratten-till-var...

Att tjata om livsuppehållande insatser blir bara löjligt. Det är bara inse att papperslösa får samma vård som oss skattebetalare.

Sakfel. Papperslösa vuxna har bara rätt till vård som inte kan anstå. "Vi skattebetalare" däremot har rätt till mer vård än bara vård som inte kan anstå.
  • nihka
    Naiw skrev 2014-05-14 15:25:33 följande:
    Det är det som är ironin...

Enda sättet SD kan motarbetas är att de blir bestämmande i riksdagen och sedan visar sig göra ett katastrofalt jobb.

Som du säger 10-13% (som vill berätta vad de tänkt rösta på) har ju inte blivit dödsnazister över en natt. Jag kan mycket väl förstå att SD rider lite på missnöje men jag tror samtidigt att de har en politik som tilltalar många, långt fler som vågar erkänna det pga rädsla för bli utstötta av mindre insiktsfulla personer som ivrigt letar efter ett parti som kan vara deras mål för aggressioner.

Det är dock tröttsamt med de debatter som varit i den här tråden, hade man stannat på fakta så hade det varit intressant kanske men tyvärr gör det inte det. Jag tänkte lämna diskussionen helt men märkligt nog verkar den rykt upp sig en hel del (kanske för att det är avsaknad av vissa personer just nu?).

Att sedan stå på var sin sida och kasta skit på varandra hjälper ingen, det förändrar ingen åsikt och personligen medans jag inte sett "rasismen" i SDs politik någon gång så har jag blivit mer och mer fast besluten att lägga min röst på dom efter att sett hur vissa här häver ur sig lögn efter lögn sedan låtsas om som inget när de blivit ifrågasatta. Jag kanske är skeptisk men jag har sedan många år tillbaka varit van att söka och ta reda på saker själv och man inser ganska snabbt när någon inte har en susning vad de egentligen pratar om utan enbart skriver för att de just är arga. Varför går att spekulera om men det har i alla fall på mig haft helt omvänd effekt än vad jag gissar den avsåg att ha.
    Hade inte du redan meddelat att du lämnat tråden?

Och nej, alla som inte röstar på SD är inte mindre insiktsfulla. De föredrar helt enkelt något annat partis politik. SD kommer aldrig bli stora. Man kan inte bygga på att alla andra är dumma i huvudet när dessa andra är de man vill locka till sitt parti. Bara en idiot låter sig lockas över efter att ha kallats idiot.
  • nihka
    Errol Flynn skrev 2014-05-14 19:18:46 följande:
    Artiklarna motsäger dig. De har rätt till mer än vård som inte kan anstå.
    Nej, det är så det är beslutat, men det finns säkert olika tolkningar av vad detta i praktiken innebär. Dock går textningen om "vård som inte kan anstå" emot FNs deklaration om de mänskliga rättigheterna, vilket säkert någon gång används som skäl att förespråka att man ger en mer utökad vård än så.
  • nihka
    Hmpf skrev 2014-05-14 16:12:56 följande:
    Faktum kvarstår dock. Det är brottsligt att befinna sig i Sverige utan tillstånd. Det är  även brottsligt att hjälpa någon med en brottslig handling. Med andra ord begår du och jag ett brott om vi hjälper en papperslös flykting. Detta trots att vi har avgett en ed.

Nej, det är inte brottsligt att befinna sig i Sverige "utan tillstånd". När det gäller asylsökande som kommer antingen med eller utan papper är det ganska vanligt att utvisningar inte kan verkställas för att hemlandet vägrar ta emot den utvisade ofta för att avtal saknas mellan länderna, så det ligger inte ens på individnivå. Detta är migrationsverket fullt medvetna om innan de ger någon som kommer från ett land som inte samarbetar med Sverige deras tredje avslag. De kan liksom inte bussa hundarna på "brottslingarna" dagen därpå utan barnen fortsätter i skolan och föräldrarna får fortsatt ekonomiskt stöd om än minskat. Handläggare som betalar ut pengar är inte heller brottslingar eller medbrottslingar och skolans personal begår heller inget brott när de undervisar barnen.
  • nihka
    Hmpf skrev 2014-05-14 16:36:58 följande:
    Det känns lite som att majoriteten av SD:S motståndare har ett förakt mot SD för att de helt enkelt bestämt att det ska vara så. Utan att läsa partiprogrammet och på riktigt sätta sig in i vad partiet står för så skriker man rasist. Det är mindre jobb och betydligt lättare. Vem orkar bilda sig en egen uppfattning när så många andra kan göra det åt än?!
    Din känsla känns säkert sann för dig, men den som inbillar sig att majoriteten av sina motståndare är oinsatta och vilseledda är illa förberedd att möta motstånd.

SDs textningar om var man står i olika frågar förändras såpass ofta och är inte sällan motstridiga att de egna får svårigheter att hålla ordning på vad partiet står för. Det har visats ett antal gånger bara i den här tråden. Det är bara att börja läsa i kapp.
  • nihka
    Naiw skrev 2014-05-14 16:39:58 följande:
    Det är väl aldrig någon som motsatt sig att ge vård till papperslösa? Snarare att de inte ska vara berättigade till gratisvård, lika regler för alla helt enkelt.
    Lika regler för alla? Ska vi ta bort exempelvis gratis tandvård för barn och ungdomar och högkostnadskort för besök och mediciner? Själv är jag mer inne på att man ska betala efter förmåga, men det är jag det.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?