Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Varför hatar folk SD?

Naranjos skrev 2014-04-24 23:53:28 följande:
    Tack för länken. Jag ser faktiskt inget särskilt kontroversiellt i den skriften.
    Det är klart du inte ser något kontroverisiellt med den skriften. Den går helt i SDs mobbaranda. Man säger att man står för religionsfrihet men samtidigt verkar man aktivt för att puffa fram ett visst trosamfund inom kristendomen samtidigt som man aktivt motarbetar andra religioner. Kyrka och stat är idag åtskiljda men SD vill dra oss tillbaka till att ha en stadskyrka, men döper om fenomenet till "folkkyrka".
  • nihka
    Naranjos skrev 2014-04-25 16:23:40 följande:
    Men det är ju helt naturligt att puffa för kristna värderingar som är sammanflätade med vår historia sen 1000 år tillbaka. Vare sig du gillar det eller inte har kristendomen haft en stor roll i hur Sverige har utvecklats.

Utan någon som helst känsla för Sverige och svenska traditioner tror jag man som invandrare kan få det utomordentligt svårt att "bli svensk" (annat än på på pappret) om man har den ambitionen.

Sen - som jag påpekat tidigare, anser jag att religion är skit och anledningen till lidande i en stor del av världen. Men om folk vill be till Oden, Allah eller vår kristna Gud så är det en privatsak och inget jag vill försöka förhindra. Men staten skall inte på något sätt sponsra den ena eller andra religionen. Däremot bör man försvara de värderingar av vilka Sverige har formats och inte vika en tum för någon religion som ser helt annorlunda på världen.

Du säger att staten inte ska på något sätt sponsra den ena eller andra religionen, samtigt som SD vill sponsra inte bara kristendomen utan mer exakt Svenska kyrkan.
  • nihka
    Naranjos skrev 2014-04-28 02:12:29 följande:
    Det får du vända dig till SD med. Jag stödjer verkligen inte allt som kommer från dem. Speciellt inte när det gäller frågor om religion. Men - fortfarande har vi en kristen tradition i Sverige även om det minst sagt är lite dåligt med religiositeten (tack och lov). Jag håller inte heller med om abortfrågan som jag ser mer ser som en flirt med KD-väljare.
    Ovan frågor är emellertid för mig ganska sekundära. De viktigaste frågorna för mig är invandringspolitiken, försvaret, vården, våra äldre och pensionerna. Inte nödvändigtvis i den ordningen.
    Varför det? Här diskuteras SDs politik och vad man ogillar med den. SD är ett parti med ålderdomliga åsikter i en hel del frågar och det är ingen tillfällighet att ett av dessa åsikter är att man vill återinrätta Svenska kyrkan.

Det går helt i linje med SDs allmäna bakåtsträvande och dimmiga syn om att allt var bättre förr.
  • nihka
    Naranjos skrev 2014-04-29 21:35:58 följande:
    Och..? Skall jag kritiseras för att jag inte stödjer SD i alla frågor? Om du har problem med något SD står för och som jag inte heller stödjer är ju inte jag rätt person att vända sig till. Då är det bättre du vänder dig till SD direkt eller åtminstone tycker det är bra att jag inte stödjer SD i just denna frågan.
    Du stödjer att man puffar för "kristna värderingar" men stödjer inte SD speciellt mycket när det gäller "frågor om religion". Vad är skillnaden? "Kristna värderingar" är väl ändå alltid religion? Kristet vad som helst är väl alltid religion?

Troende kristna kanske lever efter "kristna värderingar", men hur många är det idag? Du blandar inte ihop allmänt goda egenskaper som exempelvis medmänsklighet med kristendomen? En kristen tro är dock ingen förutsättning för medmänsklighet och har periodvis till och med varit helt oförenlig med medmänsklighet.

Jag tycker både du och SD rör till det. SD är inkonsekventa och du tar till dig ena halvan av deras inkonsekvens - någon slags "oreligiös" religion döpt till "kristna värderingar".
  • nihka
    Naranjos skrev 2014-04-29 23:16:39 följande:
    Det är svårt att förklara - men ungefär så här - exklusive sista stycket. Man kan ha "kristna värderingar" utan att vara kristen/religiös.
    Läs också stycket med överskriften "Blodshämnd och Vidskeplighet" som alltså inte ryms inom de kristna värderingarna men däremot inom flera invandrade religioner/kulturer.

Det största som hänt i Sveriges historia
    Att Sverige blev kristet är det största som har hänt i hela Sveriges historia.

Kristendomen har snabbt fått allt mindre betydelse i Sverige. Sverige är ett av de mest icke-religiösa länderna i hela världen. Men Sverige är ändå format och påverkat av kristendomen mycket mer än många är medvetna om.

Sveriges lagar och vårt rättsväsende bygger mycket på Bibeln och kristna värderingar som alla människors lika värde, rättvisa, att vi ska ta hand om svaga och utsatta, m.m. Århundraden av kristen undervisning har påverkat människors tänkande om vad som är rätt och fel.

Blodshämnd och vidskeplighet
    Innan kristendomen kom till Sverige var det område som idag är Sverige uppbyggt av ätter och släktband. 
    Varje människa sågs som medlem i en släkt och man ansåg att släkten var ansvarig för varje släktmedlems handlingar. Ätterna avgjorde själva mord och dråp genom blodshämnd.

Rättskipningen var mycket primitiv. Man bestämde om människor var skyldiga till brott, t.ex. genom olika egendomliga prov och yttre tecken. Människor var mycket vidskepliga.

Plundringstågen upphör när vikingarna blir kristna
    Blodshämnd och fejder mellan de olika klanerna bekämpades på olika sätt av de kristna missionärerna. Så småningom stiftades lagar för att få slut på blodshämnd och dylikt i Sverige. Vikingarnas plundringståg upphörde när de blev kristna. Men vidskepligheten i Sverige levde kvar länge, sida vid sida med den kristna tron. »Om folktro och vidskepelse

Alla människors lika värde
    I samband med att Sverige kristnades hävdade man att varje människa själv bar ansvar för sina egna handlingar. Man sökte införa inte bara rättvisa, utan också barmhärtighet och nåd. När någon skulle dömas för ett brott tog man även hänsyn till om det fanns förmildrande omständigheter.

Kvinnor hade tidigare haft en mycket låg ställning. Nu började man söka efter rättvisa även för dem. Kristendomen blev populär hos kvinnor eftersom Bibeln talade om alla människors lika värde och att varje människa var värdefull. Enligt kristen tro kan kvinnor komma till paradiset likaväl som män. I hednatron var det bara männen som kunde komma till paradiset, kvinnorna kom till dödsriket. 

Även trälarna såg i kristendomen en möjlighet till ett bättre liv där de fick ett högre värde som människor.

Kristendomen har alltså starkt påverkat värderingarna och betytt mycket för utvecklingen av det demokratiska tänkandet hos människor i Sverige.

Kristendomen påverkar hela människosynen
    Inte bara rättsväsendet i Sverige förändrades i och med kristendomens införande. Kristendomen påverkade hela människosynen och alla områden i livet, sättet att tala och umgås, kulturen, konsten, musiken, utbildningen, vetenskapen osv. Så en icke-troende som bor i Sverige är dagligen omgiven och påverkad av det som de kristna värderingarna åstadkommit i Sverige under århundraden.

Kristendom är att möta Jesus
    Men kristendom är inte bara människosyn, etik, seder, skrivna och oskrivna regler osv. Kristendom handlar framför allt om att möta Jesus, få uppleva gemenskap med Gud och få visshet om evigt liv. Man får en övertygelse om att Bibeln är sanning. Man upplever att synderna är förlåtna och får ett förvandlat liv som går på djupet. 

Vi ser idag ett sönderfall då människor blir mer och mer vilsna och rotlösa och har svårt att skilja mellan gott och ont, rätt och fel.

Så för att ännu mer påverkas av kristendomen på ett mer konkret och personligt plan så behöver en icke-troende ta till sig Bibelns budskap om att varje människa kan bli frälst av nåd genom att ta emot Jesus Kristus som sin Frälsare.

Har man "kristna värderingar" utan att vara kristen och tro på Gud och allt kör i  Bibeln så är de inte särskilt "kristna värderingar" utan värderingar som delas av andra trossamfund eller ideologier som inte ens behöver ha något med religion att göra - alltså inga "kristna värderingar."

Texten du citerar är FULL av hål. Jag tar blott två exempel: kvinnans ställning och vetenskap.

Kvinnosynen försämrades av kristendomen. Arvsynden kom med Eva.

Vetenskapens heliocentriska världsbild stod i strid med kyrkans geocentriska världsbild. Darwinism sågs som en styggelse och ett angrepp mot kristrendomen och bibelns skapelseberättelse.

Däremot spred klostren annan ofta mindre kontroversiell kunskap och kyrkan befrämjade läskunnigheten så folk kunde indoktrinera sig själva isf att bara lyssna på prästen och titta på de färgglada bilderna i kyrkan.

Det är större skillnad mellan människosynen i gamla och nya testamentet (den i gamla testamentet är mer holistisk) än det är mellan att vara kristen och ickekristen och då ska ju Bibelns båda testamenten föreställa basen för den kristna tron.

Blodshämnd och vidskeplighet både har funnits och finns inom kristendomen. SD försöker fabricera ihop det förflutna. Det har aldrig varit på det sättet SD vill "tillbaka" till.

Din källa har jag spårat till brobyggarna.org - en väckelserörelse klassad av sakkunnig som en sekt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Brobyggarna
  • nihka
    maria diaz skrev 2014-04-29 23:46:25 följande:
    Du behöver inte röra ihop det mer än nödvändigt.
    Vi förstår vid det här laget att du inte vet vad kristna värderingar innebär.

Det har heller ingen större betydelse, utan det viktiga är hur vi löser alla de samhällsproblem som nu växer fram som en följd av för hög invandring på för kort tid.
    Jag kan förklara det en gång till särskilt för dig: människor som inte är kristna kan inte ha "kristna värderingar". Kristendomen har inte patent eller har inte ens alla gånger lyckats med att vara exempelvis snäll och god. Man kan vara snäll och god utan att vara kristen. Tar du bort religionen ur det kristna blir det varken religiöst eller kristet kvar.

Många islamofobiska SDare biter sig fast vid att svensken har "kristna värderingar", eller borde ha, men ingen kan ge något exempel på något som inte finns någon annanstans utan att man kommer in på det rent religiöst bibliska och så lever vi då rakt inte nu.

En till som vill stödja sig på ett imaginärt "vi" i sin argumentation. Känns det ensamt att skriva "jag"?
  • nihka
    maria diaz skrev 2014-04-30 23:15:32 följande:
    Helt rätt.
    Jag tror inte ens SD har sagt något annat.
    Däremot handlar integration om att bli en del av vårt samhälle med allt vad det innebär.
    Det är exempelvis svårt att få ett arbete om du antingen måste be fem gånger om dagen, vägrar skaka hand med kvinnor, eller går i heltäckande kläder.
    Då hamnar du utanför samhället, helt enkelt.

Häng inte upp dig på "kristna" värderingar. Säg "svenska" värderingar istället, om det känns lättare.
    Jodå SD säger precis det.

De saker du räknar upp är VAL människor kan göra eller låta bli att göra och till skillnad från vad du verkar tro inte alls obligatoriska.

Jag hänger inte upp mig på "kristna" värderingar. Det är SD i sina textningar som gör det och jag har citerat dem. Du verkar ha dålig koll på vad ditt parti står för.
  • nihka
    maria diaz skrev 2014-05-01 10:32:11 följande:
    Sitter och lyssnar på Charlotte Perelli och Eric Saade om deras gripande berättelser från flyktingläger i Afrika.

Jag blir allt mer övertygad om att hjälp till människor i nöd skall ske på plats i krisens närområde.
    Det tar alldeles för mycket resurser att bedriva flyktinghjälp i Sverige.
    Själv snackar jag inte bara utan handlar också. Jag ger reda pengar istället för att bli "allt mer övertygad". Sedan välkomnar jag även de som söker sig hit. Med mera. Jag verkar ha "svenska värderingar" som avviker från de du har.
  • nihka
    Thomas66 skrev 2014-05-02 21:48:16 följande:

Nej det stämmer inte, till den sista sänkningen röstade Sd nej. Det va tack vare vänstern som den gick igenom. Hur jävla svårt kan va att googla och inte bara läsa på skitsidor?
    Hon sa ju att Alliansen tillsammans med SD har genomfört ett antal jobbskatteavdrag. Att SD röstade emot den sista ändrar ju inte att de var med och röstade igenom samtliga övriga.
  • nihka
    sjuttiofemman skrev 2014-05-03 11:45:20 följande:
    I Ronneby gjorde man motstånd mot Åkesson och hans parti, men på lagligt sätt:
    wp.me/p2oCcR-3KF

Underbart!
    Verkligen underbart!

Vi vänder rasism ryggen. Bokstavligen.

Jimmie Åkesson fick stå där och prata till en massa ryggar. Hahahahaha!
Svar på tråden Varför hatar folk SD?