Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Varför hatar folk SD?

Dorian Ertymexx skrev 2014-04-22 20:51:47 följande:
    Nej, jag lever i den verkliga världen. Ja, det kan jag. Jag är själv språklärare i grunden, och även om jag själv har lätt för språk så har jag egen erfarenhet av att alla inte har det. Barn, oavsett ursprung, kan ha svårt för språkinlärning. Vuxna har nästan automatiskt svårare för språk än barn, så att det kan behövas tolk är för mig inte alls konstigt, och fullt försvarbart.

Och vaddå, skåningar har inte lärt sig korrekt svenska efter 500 år, varför då gnälla på att vissa inte lärt sig det efter fem år?

Men det är onekligen en intressant tes du framför. Om man inte kan tala svenska så kan man inte integreras. Betyder det då att alla stumma och/eller döva per definition är omöjliga att integrera? De barn som föds utan hörsel eller talförmåga, kan de aldrig bli "riktiga svenskar"?
    Stumma och döva svenskar kan ha ett svenskt språk genom att de exempelvis tänker, skriver och läser på svenska. En invandrare som inte talar svenska tänker, läser eller skríver i regel inte på svenska heller. Jag tycker att behärska svenska är en förutsättning för att kalla någon integrerad. Däremot kan man behöva tolk för att förstå det riktigt finstilta och även när man är sjuk eller på annat sätt tagen av situationen och går i regress. Sedan är det inte heller ovanligt att det är myndigheten som vill ha tolk för att "ha ryggen fri" så att det i efterhand inte kan påstås att personen inte förstod.
  • nihka
    Gert skrev 2014-04-22 20:57:41 följande:
    Jag tycker helt ärligt att svarta människor har bättre musikalitet än vita människor. Speciellt inom rytm.  Svarta är även snabbare och starkare än vita. Det är alltså enligt dig rasistiskt att säga dessa saker. Jag blir ju verkligen inte förvånad. 
    Tyck på du. Men det är allt det är. Tyckande.
  • nihka
    Gert skrev 2014-04-22 21:10:27 följande:
    Om det är rasistiskt att säga positiva saker så måste ju rasism vara någonting bra. 

Världens snabbaste man är svart. Svarta vinner alla Marathons och alla löpgrenar i friidrottssammanhang. Se, jag har fullt med statistik som bevisar att svarta är snabbare än vita. Snabbhet och styrka går även hand i hand i dessa sammanhang.
    Nej, rasism är inte bra. Det är inte bra att häfta på grupper av människor varken positiva eller negativa egenskaper de inte har.

Världens snabbaste man är inte alltid "svart". Det varierar. Man blir bra på det man tränar på.

Men visst finns det många snabba "svarta" män. Statistiskt, vet du hur många "svarta" män det finns i världen jämfört med "vita" män? 
  • nihka
    Gert skrev 2014-04-22 21:41:56 följande:
    De senaste 100 åren har svarta män varit överlägsna vita män i löpgrenar, allt från 100 m till Marathon. Visst har det funnits några vita som har vunnit någon tävling för länge sen. Men i dessa sammanhang räknar man på tider. Och de allra flesta rekord inhavs av svarta. Även svarta damer är överlägsna vita damer.

Nej, vet du?
    Världrekordet i maraton innehas av en svart man och en vit kvinna. Damernas rekord 2:15.25 av Paula Radcliffe 2003 har inte slagits av någon i något sammanhang, inte ens OS. Det är ändå över 10 år sedan...

Jag har inte kollat det men det torde finnas fler "svarta" män än "vita".
  • nihka
    daxare skrev 2014-04-22 22:18:25 följande:

Missgynnas?

Jag pratar om demokratin urholkas, i att man utesluter SD från vissa sammanhang inom politiken.

Och att detta accepteras från vissa håll, detta på ett sätt vi inte sett innan.

Här kan otrevliga saker ske.

Det är så enkelt SD har valts av väljarna, detta är var demokratis skyldighet att acceptera.

Detta är givetvis inte samma som att stå upp att prata för SIN sak.

Riksdagspartier och kommunpartier, beter sig som små barnrumpor på vissa ställen i landet gent emot SD.

Det som är allra bäst av allt, är att jag ogillar SD och skulle aldrig någonsin rösta på dom.

Anser man måste vara helt blind och inte se detta.

Men tankarna är väl, det är ju SD så skit samma om demokratin urholkas, det är ju bara ett gäng äckliga rasister ändå.

Farliga tankegångar.

Jag tror jag förstår hur du tänker, men jag ser det som att det är en demokratisk rätt att protestera mot det man inte gillar. Många protesterar mot SD och vill inte associeras med dem. Det är inte roligt för den som låter sig fotograferas tillsammans med en SD representant och sedan får läsa att man är en samarbetspartner.

Det är också en demokratisk rättighet att välja sina samarbetspartners och ingen av de andra riksdagspartierna vill samarbeta med SD och ingen vill bilda regering med SD. Svensk politik är inte som i förskolan där alla får vara med och får man ändå inte det så försöker fröken styra upp det så ingen blir själv.
  • nihka
    Minnie7 skrev 2014-04-22 22:26:15 följande:
    Daxare- SD hade aldrig blivit så stora som de är idag om riksdagspartierna hade behandlat dem som alla andra demokratiskt valda partier, ta sig en funderare på VARFÖR så många ändå väljer att rösta på dem, bjudit in till diskussion etc etc. Men- de stoppar huvudet i sanden och vägrar tala invandringspolitik istället. Och de funkar ju bevisligen... not... SD kommer fortsätta växa tills de inser det.
    SD har vuxit för att främlingsfientlighet tyvärr är på frammarch generellt. I Sverige har vi en stark solidaritetstradition så därför har de främlingsfientliga grupperna mindre stöd i Sverige än i vår omgivning. Det är en SD-myt att SD är de enda som diskuterar invandringspolitik. SD är däremot de enda som diskuterar SDs invandringspolitik. Den är ingen annan intresserad av. De 5,7% av väljarna som representeras av SD får vackert acceptera det. De blir något fler efter valet, men fortfarande gäller att det handlar om en minoritet som inte har stöd hos majoriteten. 
  • nihka

Swedish. Det blir ju inte ens rätt där, så det är nog bäst att hålla sig till svenska.

• nihka
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-04-23 01:04:29 följande:
    Ja, det är självklart så. Det verkar inte gå upp för särskilt många varför SD så beredvilligt iklär sig offerkoftor. När de kommit underfund med detta kanske SD:s stigande trend går att bryta. Det görs definitivt inte genom att idiotförklara de väljare som redan i dag känner sig bortglömda.
    Lustigt att du nämner idiotförklara. Jag har diskurerat i den här tråden och liknande i över ett år utan att uttala mig om någon meningsmotståndares intelligens men har tagit emot av olika SDare 1001 kommentarer med variation om hur jävla dum i huvudet jag är.

Ett återkommande argument från SDare är att man som icke-SDare har gått på "medias förtalskampanj" och inte sett igenom "mörkningen" . jadajadajada ja - som om man inte har en hjärna att tänka med själv... Det är ju SDare som idiotförklarar alla som inte röstar på SD! Något motsvarande finns inte hos något annat parti typ "byt från Centern till Moderaterna när du vaknat upp ur din dvala och sett ljuset." Att idiotförklara 90% av väljarna är tydligen SDs framgångsrecept eftersom de trots allt har ökat några procent sedan förra valet, men personligen tror jag det finns en gräns för hur många som tilltalas av den sortens retorik. Det är som med resten av SDs framtoning något osunt att marknadsföra sig på detta vis.
  • nihka
    Minnie7 skrev 2014-04-23 09:08:46 följande:
    Klart som korvspad att majoriteten röstar på SD pga deras invandringspolitik. Övriga partier kommer ju med nada och folk har fått nog. Skrämmande att inte de övriga partierna ser detta och tar debatten. Nej nej, istället ska man förneka, hålla sig ifrån och ignorera. Det biter sällan utan kommer skapa fler röster på SD. Enda sättet att överhuvudtaget ha en match emot SD är att våga diskutera invandringspolitik, utan att bli kallad rasist. Att våga ställa krav på språkkunnighet, som FP en gång försökte sig på, utan att bli kallad rasist. Att enbart ta in så många att en integrering över huvudtaget är möjlig och att flyktingar slipper vänta i åratal på ett beslut. DET är grymt. Men detta vågar inte partierna diskutera och då går det som det går.
    Det här med att man inte "tar debatten" med SD är det fler än du som påstår. Jag ser inte att SD är utestängda här:

http://www.riksdagen.se/sv/Debatter--beslut/

SD lägger ut sina debatter som de hela tiden själva anser att de själva "vinner". Kommentarer om att den och den SDaren "sopade golvet" med den och den "sjuklöverföreträdaren" är vanliga, så hur det inte förekommer några debatter är för mig en gåta.

Att man sedan inte vill debattera samma saker om och om igen tycker jag är förståeligt.
    Det är lite som att vi skulle ha ett parti som vill att alla svenskar ska ha en gul och en blå socka alltid. Övriga partier talar om vad man tycker om förslaget och den syn det företräder. Man är inte intresserad. Partiet som vill att alla svenskar ska ha likadana strumpor är inte nöjda med detta utan vill debattera tills alla vill samma sak som dem. När ingen vill mala mer med dem påstår man att alla andra inte vill "ta debatten" kring svenskhet. Alla andra partier vill inte vara del av något som styr upp människor på detta sätt utan tänker att man kan vara svensk utan speciella strumpor. Man anser inte heller att det är en ny debatt när partiet återkommer om att det ska vara tåstrumpor...

Den här metoden - för det är vad det är, en metod där man påstår att någon inte "tar debatten", har som syfte att trötta ut folk om att prata om något man inte vill ha tills man vill ha det, men det kommer inte att hända och det är faktiskt helt demokratiskt att säga "Nej" till förslag man inte gillar.

Flyktingar väntar inte alls flera år på beslut. Det är en myt. En orsak till att det kan dra ut på tiden är exempelvis att de själva inte medverkar till att verkställa ett utvisningsbeslut, så den "grymheten" får man ta på sig själv.
  • nihka
    Quintus Zebra skrev 2014-04-23 09:35:06 följande:

Ingen har huvudet i sanden. En majoritet av politiker och av folket håller helt enkelt inte med dig. Invandringspolitiken är enligt flera studier långt ifrån den fråga som folket tycker är viktigast. Trots det tar den oproportionerligt stor plats i debatten. Trots det görs massor av undersökningar i ämnet.

Att riksdagspartier då i detta läge ska ignorera sina egna väljares vilja och efterapa Sveriges impopuläraste parti för att tysta en högljudd majoritet är både ologiskt och på gränsen till odemokratiskt.

En mer öppen debatt om vad de påstådda "invandringsproblemen" beror på. Och ett fokus från politiker på att lösa dem. Är en bättre strategi. För SD bidrar ju konstigt nog knappt med en enda lösning på dessa problem.

Och att SD storlek beror på nån slags mörkläggning är nog en myt. Liknande partier har vuxit sig fram snabbare och starkare i alla jämförbara länder. De växer snarare snabbare i länder med mer invandringsskritiskt debattklimat.
    Du skriver genomgående väldigt genomtänkta inlägg som visar en uppfriskande klarsynthet i en annars SD-genomdränkt konspirationsargumentation. 
Svar på tråden Varför hatar folk SD?