Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Varför hatar folk SD?

Dorian Ertymexx skrev 2014-04-22 20:51:47 följande:
    Nej, jag lever i den verkliga världen. Ja, det kan jag. Jag är själv språklärare i grunden, och även om jag själv har lätt för språk så har jag egen erfarenhet av att alla inte har det. Barn, oavsett ursprung, kan ha svårt för språkinlärning. Vuxna har nästan automatiskt svårare för språk än barn, så att det kan behövas tolk är för mig inte alls konstigt, och fullt försvarbart.

Och vaddå, skåningar har inte lärt sig korrekt svenska efter 500 år, varför då gnälla på att vissa inte lärt sig det efter fem år?

Men det är onekligen en intressant tes du framför. Om man inte kan tala svenska så kan man inte integreras. Betyder det då att alla stumma och/eller döva per definition är omöjliga att integrera? De barn som föds utan hörsel eller talförmåga, kan de aldrig bli "riktiga svenskar"?
    Stumma och döva svenskar kan ha ett svenskt språk genom att de exempelvis tänker, skriver och läser på svenska. En invandrare som inte talar svenska tänker, läser eller skríver i regel inte på svenska heller. Jag tycker att behärska svenska är en förutsättning för att kalla någon integrerad. Däremot kan man behöva tolk för att förstå det riktigt finstilta och även när man är sjuk eller på annat sätt tagen av situationen och går i regress. Sedan är det inte heller ovanligt att det är myndigheten som vill ha tolk för att "ha ryggen fri" så att det i efterhand inte kan påstås att personen inte förstod.
  • nihka
    Gert skrev 2014-04-22 20:57:41 följande:
    Jag tycker helt ärligt att svarta människor har bättre musikalitet än vita människor. Speciellt inom rytm.  Svarta är även snabbare och starkare än vita. Det är alltså enligt dig rasistiskt att säga dessa saker. Jag blir ju verkligen inte förvånad. 
    Tyck på du. Men det är allt det är. Tyckande.
  • nihka
    Gert skrev 2014-04-22 21:10:27 följande: