Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Varför hatar folk SD?

Gert skrev 2014-04-21 15:08:36 följande:
    Oh the irony.

Om du inte trivs i tråden så är dörren där.
  • nihka
    ulfsas skrev 2014-04-22 12:28:22 följande:
    Kriminalitet, missbruk, bidragsfusk, splittrade familjer, arbetslöshet och barn som far illa. Listan över problem som hemsöker Göteborgs somalier är lika lång som dyster.

Är detta rasism?
    Det beror på. Om du påstår sådana saker utan fog kan det vara grundat i rasism. Om du enbart redovisar statistik är det inte rasism, men om du samtidigt försöker dig på en förklaring och hävdar så som så många Sdare gör att det beror på generellt sämre intelligens och moral hos i det här fallet somalier så är det givetvis rasism.
  • nihka
    Gert skrev 2014-04-22 19:00:19 följande:
    Jag tror att du inte vet vad rasism är. Du jämför lathet med rasism. Om jag säger att greker är lata, då är jag fördomsfull men knappast rasistisk. Alla fördomar är inte rasistiska. Det är något du måste lära dig.
    Jag tror att det är du som inte vet vad rasism är. Naturligtvis är det rasism att påstå att alla greker är lata. Fördomar om folkgrupper är ju själva definitionen av rasism.
  • nihka
    Gathehielm skrev 2014-04-22 19:50:30 följande:
    När fasen har SD påstått att somalier har sämre intelligens?
    Otaliga gånger i den här tråden har SDare påstått exempelvis att "negrer" är "apliknande" "mänskligt avfall". Sedan uttrycker inte alla de som hyser den sortens åsikter sig inte lika flagrant rasistiskt.
  • nihka
    Minnie7 skrev 2014-04-22 20:01:38 följande:
    Har aldrig påstått att Somalier skulle vara mänskligt avfall etc. Det är ren fakta att de har sämst sysselsättning i samhället, inget annat. Läs inte in egna tolkningar tack.
    Jag tycker du ska ta till dig dina egna råd...
  • nihka
    Gert skrev 2014-04-22 20:04:51 följande:
    Jag skrev inte alla greker. Jag skrev greker.
    Noterat. Naturligtvis är det rasism att påstå att greker är lata. Fördomar om folkgrupper är ju själva definitionen av rasism.
  • nihka
    Gert skrev 2014-04-22 20:09:59 följande:
    Du gör samma fel som sjuttiofemman. Ni jämför lathet med rasism.
    "Lathet" tillhör ingen egen kategori av negativa egenskaper som inte platsar under vad man kan tycka att en folkgrupp har för egenskaper. Givetvis är det rasism att påstå att en viss folkgrupp delar en egenskap som lathet. Du är verkligen ute och cyklar mer än vanligt här. Vad får dig att påstå så bisarra saker?
  • nihka
    Gert skrev 2014-04-22 20:29:23 följande:
    Det var sjuttiofemman som påstod att somalier var lata. Då gav jag frågande exempel på om det var rasistiskt att kalla svenskar och greker för lata. Tydligen är det också rasistiskt. 

Är det även rasistiskt att säga att mexikaner är tjocka, afrikaner är svarta, ryssar är alkoholister och asiater är korta?

När man kollektivt försöker häfta på folkslag olika negativa egenskaper är det rasism. Döm sedan själv.
  • nihka
    Naranjos skrev 2014-04-22 19:19:26 följande:
    Snart i en stadsdel nära dig.....

Det är ingen fara. Inte ens Wilhelmsson själv räknar med att förslaget går igenom. Han ville bara väcka debatt och lyfta frågan om alternativ tíll hyresrätter.

Stod att läsa om i Hallandsposten.
  • nihka
    Gert skrev 2014-04-22 20:41:20 följande:
    Negativa egenskaper? Det är upp till betraktaren att bestämma vad som är negativa egenskaper. Du kanske ser lathet, vara kort,  vara svart som negativa saker, men det gör inte jag. Därav kallar du mig rasist, fast jag inte är det.
    Vanligast är att det handflar om negatíva saker. "Alla svarta dansar så bra" är också rasism. Tänk generaliseringar om folkslag utan statistiskt underlag och det behöver inte ens vara folkslag utan det kan vara andra grupper också.

Vad du anser är negativt och inte är förstås underordnat. Det som är intressant är om de du pekar ut med dina generaliseringar anser att det är negativt. Få torde känna sig smickrade av att kallas lata.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?