Jeaninne skrev 2014-08-06 23:12:30 följande:
Jag ville alltså belysa att det inte var en enskild händelse, utan att det är vanligt. Du kan förresten läsa på "Migileaks", där folk som arbetar på asylboenden eller på annat sätt har insyn, beskriver sin vardag. Det är VÄLDIGT många sådana fall.
Du ska veta, att de unga män som kommer hit, nästan alltid är äldste sonen i en fin, högättad och välbärgad muslimsk familj. Annars skulle familjen inte ha råd att skicka honom - flyktingsmugglarna arbetar ju inte precis ideellt... Och dessa unga män, har fått lära sig att de är skapelsens krona. Att alla ska passa upp på dem.
Självklart förväntar de sig kunglig spis på asylboendet, och får det då vanlig husmanskost så är det naturligt att skapa sig ett tillhygge och spöa upp det undermåliga tjänstefolket... precis som de skulle ha gjort i sitt eget hem i Iran, Irak, Turkiet, Syrien eller Afghanistan... Det är så det går till där. Min kurdiske vän (ja, jag har kurdiska vänner - har du..? ) har berättat om hur mycket stryk han fick som skräddarlärling hemma i Turkiet, för minsta misstag...
avpixlat.info/migileaks/author/migileaks/
Jag har genom yrket och genom privat engagemang som kontaktperson mött många flyktingar och sett många asylboenden. Jag känner inte alls igen den bild du beskriver. Däremot har jag mött unga flickor som våldtagits (och i ngt fall böivit gravid) av deras moders mördare. Familjer som levt i ett rum i månader och varje natt undrat om detta är natten då bomberna träffar deras hus. Män som sett sina mödrar, fruar, systrar våldtas, medan de varit bundna och slagna. Unga män, som pga sexuell läggning förföljts och torterats. Samtliga är än mer förvirrade av den främmande miljö de slängs in i, med i många fall, skitiga asylboenden, med en levnadsstandard vi inte tror finns, språkförbistring, fattigdom, desperation inför asylbeslutet, PTSD etc.
Ja, de flyktingar som tar sig hit är inte de fattigaste. Detta diskvalificerar dem inte från hjälp.