Inlägg från: Kunigunda |Visa alla inlägg
  • Kunigunda

Varför hatar folk SD?

Jeaninne skrev 2014-08-10 13:06:44 följande:

Har du träffat dom från våldtäktsligan..? Vet du för övrigt, om det fortfarande förekommer konstiga fall av våldtäkter, där svenska kvinnor drogas med rohypnol på krogarna i Södertälje - och förs bort i väntande bil..?

Det förekommer mycket i Södertälje som inte borde förekomma. Det är dock inte ett uttryck för syrisk-ortodoxa kyrkans tro eller verksamhet.
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-10 13:07:56 följande:

Etablissemanget är ofta - men inte alltid - motståndare till mig...

Det är möjligt. Men jag dristar mig till att påstå att det även finns gott om meningsmotståndare som inte ingår i etablissemanget.
  • Kunigunda
    Philipsson skrev 2014-08-10 15:05:55 följande:

Vad har du fått detta ifrån? Vikingatiden är ju det hedniska dekadensens tid; vikingatiden avlöses ju av kristnaden!

Att de nordiska länderna kristnades senare än i söder har en enkel förklaring, att det som är Norden, låg väldigt långt bort från den civiliserade världen.

Oavsett det är det absurt att tala om "svenskar", gällande vikingatid. Det fanns ju inget Sverige, utan bara det som skulle komma att bli Sverige.

Jag har redan korrigerat. Jag menade kristendomen, inte religionen. Norge och Danmark kristnades 2-300 år tidigare än Sverige.
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-10 14:16:12 följande:

Det gör det förstås, i enskilda frågor, och av andra skäl. Om vi tar tiggarna t.ex., så har ju många frikyrkor i landet hjälpt dom med logi och mat. Samtidigt som frikyrkorna absolut inte håller sig till etablissemanget när det gäller HBTQ-frågor, samboförhållanden eller aborter. 

Nu fattar jag ännu mindre. Vad tror du eg att etablissemanget betyder?
  • Kunigunda
    Bejje skrev 2014-08-10 15:16:06 följande:

Jag tillhör den så kallade "SD-sekten" som för övrigt inte är någon sekt. INte hatar jag kvinnor heller, tvärt om. Har dessutom inte heller stött på någon inom SD som hatar kvinnor än. Ska vi jämföra med muslimska länder så finns det ingen inom SD som vill förbjuda kvinnor att klä sig som de vill, ingen som vill förbjuda dom att ta körkort, ingen som vill tvinga dom att äta en speciell mat, Ingen som vill föreslå att hedersmörda en kvinna

Så ser det inte ut i "muslimska" länder. Det finns länder, som också är muslimska, där det ser ut så.
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-10 15:45:05 följande:

Du får läsa här - det stämmer med min inringning av begreppet i alla fall:

sv.metapedia.org/wiki/Politisk_korrekthet

"Politisk korrekthet behöver dock inte innebära att man delar majoritetens åsikter, utan ofta tvärt om - det handlar ofta snarare om att ha åsiker i samklang med den politska elitens värderingar, eller det så kallade etablissemanget. Andra exempel på politisk korrekthet är förnekandet av den svenska identiteten, exempelvis "det finns inga svenskar", eller "vem är egentligen svensk?"."

Just. Etablissemanget är en politisk och/eller social elit. Hur kan du då på allvar tala om etablissemanget i samband med diskussioner i trådar på FL?
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-10 15:45:05 följande:

Du får läsa här - det stämmer med min inringning av begreppet i alla fall:

sv.metapedia.org/wiki/Politisk_korrekthet

"Politisk korrekthet behöver dock inte innebära att man delar majoritetens åsikter, utan ofta tvärt om - det handlar ofta snarare om att ha åsiker i samklang med den politska elitens värderingar, eller det så kallade etablissemanget. Andra exempel på politisk korrekthet är förnekandet av den svenska identiteten, exempelvis "det finns inga svenskar", eller "vem är egentligen svensk?"."

Just. Etablissemanget är en politisk och/eller social elit. Hur kan du då på allvar tala om etablissemanget i samband med diskussioner i trådar på FL?
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-10 15:40:10 följande:

Exakt. Det är ofta omtanke om kvinnor, som får män att gå med i Sd faktiskt. När vi träffar varandra på möten över regionsgränserna, och ska presentera oss för varandra och berätta varför vi hittade till Sd en gång, så är det ofta sådana historier som kommer fram. Jag vet många män i Sd, vars hustrur/flickvänner/systrar/döttrar våldtagits och förnedrats av invandrarmän. Det blev deras wake up-call.

Javisst! SD - det sanna feministpartiet! Jag skrattar så jag kiknar.
  • Kunigunda
    realist14 skrev 2014-08-10 17:16:02 följande:

Svenskar på tjänsteresa utomlands hårdpluggar på seder och bruk, vem ska jag hälsa på först, hur sitter vi runt bordet, vem tilltalar jag om detta...osv osv...sen kliver de in i sammanträdesrummet som inför en teaterpremiär med inövade rörelser, rädda för att göra fel. Snacka om respekt och integration.

Sedan kommer det landets representanter hit, en tid senare,...inte så att nu är det vår hemma-arena och våra seder och bruk då, nej då...för vi finns ju per definition inte. Nej då återupprepas allt istället, fast i det egna konferensrummet. Suck.

Har sett detta många gånger. Säger lite om svenskar kanske. "

Varför är ju den stora frågan som alltid.

Känns det igen?

Utlänningar på tjänsteresa i Sverige gör detsamma. Jag har de senaste tre åren tagit emot delegationer från Kambodja, Korea, Indonesien, Turkiet, Tyskland, Spanien och England. Samtliga väl pålästa på traditioner och historia för att kunna agera korrekt och konversera.

I EU är f.ö. svenskar kända som nitlotter vid middagsplaceringar. Ingen vill sitta med svenskar då vi generellt sett saknar allmänbildning och därför anses vansinnigt tråkiga.
  • Kunigunda
    Velouria skrev 2014-08-10 19:52:22 följande:

Mja....en del kanske. Men det stämmer till största del på sverigedemokrater. Faktiskt. De saknar alltför mycket kunskap om andra kulturer och värderingar, samt har svårigheter att se saker ur flera olika perspektiv för att kunna delta i givande konversationer

Så kan det vara. Men utsagan gäller för svenskar i allmänhet. Jag har hört om denna "sanning" från både svenska diplomater och utländska politiker. Det är det rykte vi har. Sen är de såklart inte sant för varje svensk.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?