Inlägg från: Kunigunda |Visa alla inlägg
  • Kunigunda

Varför hatar folk SD?

Jeaninne skrev 2014-08-09 12:04:00 följande:

Förlåt, glömde de kristna syrianerna igen. Det är sant att de har samma hederskultur som muslimer, inklusive morden. Som jag skrev i ett tidigare inlägg: de är samma folk som muslimer (det vill säga araber) och har samma kultur. De kallar sig kristna men det är ingen riktig kristendom, eftersom de har för sig just sådana saker som Jesus väldigt mycket vände sig emot. (Tänker på när han räddade den otrogna kvinnan som skulle stenas t.ex..)

Alltså, muslimerna kallar det ju inte "häxbränningar". Men jag har hört om samma idéer - att det onda ska fördrivas genom eld. 

Jesus var ju inte så pigg på mord; är amerikaner riktiga kristna? Med deras dödsstraff? Jesus var ju rätt mycket för det där med kärlek; kan rasister vara riktiga kristna som dömer (ut) andra pga etnicitet? Kan protestantismen vara riktig kristendom, då den är ett så nytt påfund, med massor av moderniteter? Och kan ortodox, katolsk, protestantisk och evangelisk kristendom samexistera och vara riktiga alla, då de är så olika?

Jag frågar dig, Jeaninne, för du har visat att du alltid har enkla, svartvita svar på komplexa, akademiskt svårlösta frågor.
  • Kunigunda
    JTA skrev 2014-08-09 12:19:24 följande:

Det stämmer att jag försöker fylla i vad jag tror du menar, eller åtminstone konsekvenserna av vad du menar. Du uttrycker dig nämligen väldigt fåordigt, ibland kryptiskt. Man får gissa vad du har för åsikt. Använd gärna fler ord, aspekter, perspektiv.

Föremål för utvisning är, precis som du påpekat, endast de som begått grova eller upprepade brott. Våldtäkt, mord, grov misshandel, grov stöld eller livstilskriminella.

Vilka goda skäl skulle dessa kunna ha för att trots allt få stanna?

Man kan tänka sig att en kvinna som mördar sin make i desperation för att komma ur ett förtryckande och våldsamt äktenskap, eller en flicka som i förebyggande syfte mördar sin far eftersom han av hedersskäl sagt att han tänker mörda henne. Där har vi förmildrande omständigheter. Utvisning av kvinnan/flickan skulle sannolikt leda till ytterligare svårigheter (mannens/familjens släkt i hemlandet).

Men annars: Om man väljer att begå grova/upprepade brott trots att man vet att man riskerar utvisning, hur allvarliga asylskäl hade man då egentligen?

Vad menar du med goda skäl?

Jag uttrycker mig koncist för att svara på dina direkta frågor. Eftersom de ämnen du lyfter inte engagerar mig i en diskussion, undviker jag att ägna mer tid än nödvändigt åt debatt.

En grovt kriminell, som med stor säkerhet riskerar att torteras eller förföljas i sitt hemland, kan anses ha skäl att stanna. Min huvudsakliga invändning är ditt tacksamhetsresonemang. Har man fått uppehållstillstånd, ska man, enligt dig, vara så tacksam att ett begånget brått per se innebär att man inte förtjänar sin asyl. Så enkel är inte verkligheten, menar jag.
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-09 12:57:08 följande:

Nej, jag får inte heller ihop dödsstraffet med kristendomen. Du får fråga amerikanarna hur de tänker där. En annan rätt bisarr sak är dödandet i Guds och Jesu namn, i krig. Och när båda sidor - som under första världskriget - trodde sig ha Gud med sig...

Sedan är det ingen här i alla fall som dömer ut folk på grund av deras etnicitet. Att "döma ut" är något annat än att inte tilldela green card till (eller motsvarande). Alltså att inte tilldela privilegier till.

Den syrisk-ortodoxa kyrkan med sina långskäggiga patriarker, är väldigt väsensskild från både katoliker, protestanter, frikyrkliga och (i mindre grad) grekisk-ortodoxa och ryskortodoxa. De är som sagt starkt påverkade av islam och av den arabiska kulturen, samt även av Östromerska idéer (det Ottomanska riket t.ex.). Det här kan du ju lätt konstatera själv, om du beger dig till någon kyrka här i Sverige där de syrisk-ortodoxa håller till. Många SvK-församlingar upplåter sina lokaler till dem vissa tider. Jag har själv varit på deras gudstjänster, som är en växelverkan av svenska och arabiska.

Jag var under många år yrkesverksam i Södertälje och har god inblick i (och fortsatta kontakter med) syrisk-ortodoxa kyrkan.

Jag frågade huruvida rasister kan vara riktiga kristna. Om denna fråga rör dig eller någon annan i tråden tar jag inte ställning till.
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-09 12:57:08 följande:

Nej, jag får inte heller ihop dödsstraffet med kristendomen. Du får fråga amerikanarna hur de tänker där.

Men du yttrar dig ju gärna å mellanösterns vägnar i dessa frågor. Jag vill därför veta om du, i konsekvens med dina åsikter tidigare i tråden, anser att amerikaner och rasister är riktiga kristna.
  • Kunigunda
    JTA skrev 2014-08-09 14:12:38 följande:

Svenskarna är en av världens minst traditionsbundna folk. Man kan gott säga att vår tradition är att vara sekulära/rationella, toleranta, ickenationalistiska etc. Traditionen är att skita i traditionerna. Se WVS culture map.

Så du kanske får som du vill.

Men det är ju just det som är vår svenska kultur. Vi är den mest individualistiska nationen i världen. Ska vi ha en regering som tvingar oss att vara annat?
  • Kunigunda
    Philipsson skrev 2014-08-09 15:23:44 följande:

Nej, snarare kan man säga att svenskarna är världens mest lättstyrda folk.

Jag åsyftade world value surveys karta. Vilken studie tänkte du på?
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-10 00:19:13 följande:

Nej. När man säger "kristna" så tänker man ju på västerlänningar samt de länder som västerlänningar spritt sig till, t.ex. Amerika och Australien.

Inte jag. Kristendomens vagga ligger i Mellanöstern. Afrika har många starka kristna fästen. Att du tänker på västerlänningar säger något om ditt omvärldsperspektiv, men inget om kristendomen.
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-10 00:25:30 följande:

Det stämmer, och det gäller ALLTING som jag kan komma på nu. I andra länder har folk gjort motstånd, och det har aldrig gått att omvända hela folket (oavsett vad det gäller). Medan det i Sverige alltid bara får finnas en åsikt åt gången, och alla som ens andas om något annat fryses/mobbas ut, förlorar jobbet, utesluts ur fackföreningen o.s.v..

Det finns många andra exempel än invandringen, t.ex. synen på aborter (i USA finns det en stor pro life-rörelse, här blir en person omöjlig om hon eller han säger att h*n är emot abort). Eller synen på religionen i skolan. I USA finns det skolor, speciellt i Bibelbältet, där man inte ens undervisar om Darwins lära - utan endast om skapelseberättelsen. Det skulle vara otänkbart här - en sådan skola skulle inte få verka. Och så vidare.

(Nu har jag inte sagt att detta med abort och kreationismen är varken mina åsikter eller bra åsikter, nödvändigtvis. Det var endast exempel.)

Du säger lättstyrd, jag säger progressiv. Återigen vill jag åberopa WVS:s världskarta (någon har redan länkat den). Allt det ni förfasas över är ett uttryck för svensk kultur. Jag tycker att det är höjden av ironi att läsa en tråd där en flock SD-anhängare gör ner svensk kultur.
  • Kunigunda
    FDFMGA skrev 2014-08-10 00:59:51 följande:

Hm, det finns visst ingen hejd på SD-sektens hat mot Sverige och oss svenskar.

Världens mest lättstyrda folk som inte som inte har kurage att göra motstånd mot makten, och det bara för att vi svenskar inte böjer våra huvuden inför sektledaren Åkessons  briljans utan i stället ser med löje och förakt på SD-sekten och dess ständiga svenskhat.

För den som inte enbart sitter i pojkrumsfönstert och spanar efter batikhäxor, eller uppbär bidrag från soc så ter det sig nog helt annorlunda.

Internationella företag som etablerar sig  i Sverige brukar åtminstone inledningsvis ha stora problem att anpassa sig till den svenska kulturen där man är van att ifrågasätta. Kortfattat brukar fenomenet beskrivas som att här går det inte aatt peka med hela handen och förvänta sig att nå resutat - här kan chefer och ledningsbeslut bli ifrågasatta, så det gäller för dem att lära sig att motivera och diskutera beslut.

Finns det överhuvudtaget någon innehåll bakom frasen att SD-sekten älskar Sverige. Vilket Sverige i så fall - det dryper ju om förakt för Sverige och svenskar från sektens förkunnare.

• Kunigunda
    Philipsson skrev 2014-08-10 08:23:54 följande:

Ett annat bra exempel är när dåtidens etablissemang beslöt att Sverige skulle bli ett protestantiskt land. Det gick helt fredligt till; Gustav Vasa och Oxenstierna omvände svenskarnas med ett pennstreck! Svenska folket tillfrågades aldrig men protesterade hellr inte.

Motsvarande skeenden i Europa gav upphov till inbördeskrig!

Men redan vikingarna struntade i religionen. Vi är och har alltid varit ett sekulariserat land. Sverige var det sista nordiska landet att kristnas. Den nya religionen tog sig främst uttryck i kors på runstenar och nya namn på gamla helgdagar (jfr svenskt julfirande med exv Spanien, Enland etc).
Svar på tråden Varför hatar folk SD?