Inlägg från: Kunigunda |Visa alla inlägg
  • Kunigunda

Varför hatar folk SD?

Jeaninne skrev 2014-07-31 23:46:09 följande:

...och dessutom är de inte "mycket ovanliga". Längre. Av "vissa" skäl. Du behöver bara läsa tidningen en lördag eller söndag, så ser du någon ung kvinna som utnyttjats av flera män, någonstans på en festival eller på hemväg från krogen...

I jämförelse med antalet våldtäkter med ensam gärningsman så är de mycket ovanligs.
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-07-31 23:48:20 följande:

Nej. Det är logiskt tänkande. Mitt eget.

Varför säger du då att du "bara citerar BRÅ" när jag bemöter det? Brukar du fara med osanning?
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-01 00:07:23 följande:

Jag sa inte att jag citerade BRÅ i det citatet.

Jag citerade det inlägget, skrev mitt bemötande och du skrev att du bara citerade BRÅ. Men, visst.
  • Kunigunda
    StackarsMia skrev 2014-08-01 00:05:47 följande:

Tror du att det är Janne, Leffe och Simon som står för ökningen?

Nej. Jag är läskunnig och förstår att merparten av offren är kvinnor, och eftersom det är anmälningarna som ökat är det rimligtvis Jana, Linda och Siri som står för ökningen.
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-01 00:20:06 följande:

Ja? Det var ju det JAG sa - att det hade ökat. Av "vissa" skäl. Det står ju också i rapporten att det är invandrarmän från vissa kulturer som begår dessa brott, när det är tre eller flera gärningsmän. 

Du erkänner alltså att det inte FINNS några rättsfall med tre eller flera svenskar inblandade? Vill du förresten ha namnen på de sex gärningsmännen som nämns i början, i Tenstafallet..?Sex av de misstänkta för grov våldtäkt är:

Mehmet Acaralp 

Allaeddin Ben Othman 

Yassin Mohamed Ben Lotfi Mbarki 

Adam Aden Jibril 

Ibrahim Hussein Bashir 

Yakob Said 

Och i Mariannelundfallet var det åtta:

Morteza Afzali, 

Azim Ahklaghi, 

Mohammadi Aziz Ahmad, 

Rafi Bahaduri, 

Rustam Ghafory

Hedayat Rahmati,

Hashemi Salahedin, 

Mohammadi Zia, 

Det framgår tydligt i länkarna att det finns flera svenska gärningsmän. Du kanske skulle läsa först?
  • Kunigunda

Men det är fortfarande så att de flesta brott begås av svenska män. Men jag har förstått att source picking saknar betydelse i SD-kretsar. Där BRÅ lyfter fram social utsatthet, alkoholpåverkan och attityd mot kvinnor - för såväl svenskar som utrikes födda och personer med utländs påbrå, väljer du att plocka bort svenskarna, genom att felaktigt avfärda dem som undantag, och istället påstå att den gemensamma länken är icke-svensk.

• Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-01 00:26:04 följande:

Men ta upp domarna då, så får vi se namnen. Annars kan de stå som svenskar i statistiken för att de är svenska medborgare, fast namnen skvallrar om annat ursprung.

Men rapporterna gör ju skillnad på utrikes födda, svenskar med en eller två utländska förädrar och svenskar. Vad är problemet?
  • Kunigunda
    StackarsMia skrev 2014-08-01 00:44:22 följande:

Vore konstigt annars när svenskar är en betydande majoritet. Tror du att blonda svenskar står för de flesta fall i Somalia?

Man kan ju undra vad t.ex. du tror när du skriver om dessa "horder av araber" som drar runt och rövar och dödar.
  • Kunigunda
    StackarsMia skrev 2014-08-01 00:55:27 följande:

Det är väl ingen nyhet eller något som behöver en källa?

Jag har varken angett eller krävt källa. Jag har upplyst dig om ett sakförhållande som du inte verkade känna till. Jag angav källa på att svenska män, med svenska föräldrar, förekommer som gärningsmän i gruppvåldtäkter, något som Jeaninne inte ville kännas vid.
  • Kunigunda
    nihka skrev 2014-08-01 01:08:41 följande:

Båda BRÅ-rapporterna är redan grundligt diskuterade i denna tråd så du lär inte få så många som har varit med här att tugga om det igen. Rapporterna gäller registrerade brott före 1996 resp 2005. Förutom att siffrorna är gamla tar de inte med all brottslighet utan naturligtvis bara den registrerade. Mörkertalet för exempelvis våldtäkter är mycket stort.

Något som kan nämnas igen i detta sammanhang är att de allra flesta invandrare (över 97%, om jag minns rätt, du får kolla bakåt i tråden) aldrig lagförs för några brott överhuvudtaget, någonsin.

Beaktansvärt är även att detta är de rapporter som finns att tillgå. Egenhändigt ihopsnickrad statistik utifrån nyhetsnotiser och slumpvis valda domar är inte relevant som utgångspunkt för en diskussion om mönster eller representation i brottsstatistiken.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?