Inlägg från: Kunigunda |Visa alla inlägg
  • Kunigunda

Varför hatar folk SD?

StackarsMia skrev 2014-07-31 22:02:31 följande:

För vill man lämna sin man är det ofta megakomplikerat? Närjag var yngre lämnade alla mina vänner sina pojk och flickvänner konstant. Men antar att det finns en magisk faktor som gör dessa fall väldigt speciella?

Ja. Den är kartlagd och beforskad. Det handlar om de psykiskt nedbrytande effekterna av systematisk misshandel.
  • Kunigunda
    StackarsMia skrev 2014-07-31 22:16:08 följande:

Va? Alltså de sociekonomiska faktorerna måste gälla alla. De kan inte vara rasistiska eller uteslutande. Om nu indier med samma sociekonomiska resurser som en valfri annan folkgrupp har, men har avvikande kriminalitet, så kan man bara anta två sker:

1. Socioekonomiska faktorer är icke-relevanta

2. Vissa folkgrupper är mer våldsbenägna

Smaka på ordet socioekonomi. Alltså inte bara ekonomi. Det är vad jag skrev. Det handlar inte bara om summa in på kontot varje månad.
  • Kunigunda
    StackarsMia skrev 2014-07-31 22:19:28 följande:

Klart att de som ger sig på en annan människa bör få sitt straff. Det är en av grundpelarna i SDs politik. Faktiskt den enda jag var intresserad av från början innan jag läste programmet och började engagera mig för cirka 4 år sedan.

Men lämna köttet. Kossorna har inte gjort varke kvinnor eller dig förnär.

Jag menar att du "ger dig på" misshandlade kvinnor på samma sätt som jag ger mig på köttätare. Köttkonsumtionen är en av våra största miljöbovar samt leder till en mängd sjukdomar som belastar sjukvården.
  • Kunigunda
    StackarsMia skrev 2014-07-31 22:23:19 följande:

Fast nu fastslår du att alla slagna kvinnor faktiskt har nidbilden av två barn, levt i en tio år lång relation och har bostadsrätt tillsammans. Vilket oftast inte alls är fallet. Det är ganska många som upplever detta relativt nära inpå en relationsstart.

Väldigt sällan en man blir spontant våldsam efter 11 år och 3 barn.

Det fastslår jag väl inte. Du läser krokot, stackars Mia. Jag fastslår att det finns en skillnad i en seriös parrelation och en kompisrelation. Dessutom är det ofta så att mindre omfattande verbal misshandel sakta växer. Under denna tid hinner normaliseringsprocessen påverka offret.
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-07-31 22:27:15 följande:

Men nu undviker du återigen att förklara vad du menar. VARFÖR skulle en somalisk kvinna inte kunna börja arbeta vid en symaskin i TEKO-industrin, på samma sätt som en vietnamesisk kvinna..? Varför skulle hon inte kunna gå tillskärarkurser på sin fritid, utvecklas inom detta, starta sin egen ateljé efter tio år..? Nöja sig med två eller tre barn, så att inte alla de anställningsbara åren bara går åt till att vara hemma med barnen..?

Varför skulle inte en somalisk man kunna gå en svetsningskurs genom AMS (alldeles gratis och med bidrag!) och få ett hyfsat betalt jobb (p.g.a. att det är stor brist på svetsare, och i synnerhet skickliga sådana och sådana som är beredda att arbeta i trånga utrymmet t.ex. - som det kan bli när man svetsar ihop ett fartyg t.ex.)?

Om du inte tror att en somalier är i stånd till detta på samma sätt som en vietnames, kambodjan eller malaysier, så är det ju DU som har fördomar..!

Det finns mängder av somaliska män och kvinnor som gör allt detta, precis som det finns svenskar som inte gör det. Min poäng är att många somalier har ett tuffare utgångsläge baserat på vilka förhållanden de kommer ifrån och vilka attityder de möter i Sverige.
  • Kunigunda
    StackarsMia skrev 2014-07-31 22:25:22 följande:

Jag skrev inget om ekonomi eller pengar på kontot. Läs om inlägget och återkom gärna.

Vilka sociala determinanter tar du hänsyn till i din tolkning av begreppet, i så fall?
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-07-31 22:31:17 följande:

Fast "mer tåliga"? FÖRSVARAR du män som våldtar nu..? Har även svenskar som är arbetslösa och bor i hyreslägenhet rätt att förgripa sig på kvinnor i parker, eller är det ett privilegium för svarta och araber..?

Det är det ju uppenbarligen inte, eftersom svenska män är så, rackarns bra på att våldta kvinnor - oavsett om de bor i hyreslght, eller bostadsrätt på Kungsholmen eller villa i Umeå.
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-07-31 22:43:47 följande:

Situationen i hemlandet borde inte spela roll längre när de väl kommit hit. Och attityderna - de är ju inte påhittade, utan beror på människors erfarenheter. Ju fler brott somalier begår, och ju fler somaliska kvinnor som drar runt med stora barnaskaror... desto mer negativa blir ju attityderna. It goes both ways. 

För övrigt har thailändska kvinnor ofta väldigt mycket problem med, att västerlänningar tror att ALLA är horor eller på annat sätt sexuellt lössläppta. Bara för att de har erfarenhet av prostituerade thailändskor i Thailand på semesterresan, samt postorderfruar. Vet att thailändskor som arbetar på massageinstitut (ett ganska typiskt jobb för thailändare, då de har den traditionen hemifrån) ofta har problem med kunder som tror att det ingår sexuella tjänster. Så med den logiken borde de thailändska kvinnorna ge igen på det svenska samhället genom att spränga av bomber, eller något...

Detta gäller för övrigt även andra asiatiska kvinnor, eftersom medelsvensson inte kan se skillnad på t.ex en koreanska och en thailändska.

Och asiatiska män har nackdelen jämfört med svenska män, att vara små och spensliga och ses som lite svaga och feminina. Säkert inte så kul det heller. En svart man, som oftast är lång och muskulös. slipper ju DET i alla fall..

Konflikten i Somalia innebär att många som kommer därifrån har varit mycket sjuka (sanitära problem, undernäring, uttorkning, nedmonterad sjukvård), har våldsamma upplevelser i bagaget (misshandel, skottskador, våldsam förlust av närstående), bristande skolgång (skolan har inte fungerat sedan tidigt 90-tal), ingen möjlighet till vanligt liv (väpnad konflikt, ingen möjlighet till regelbundet arbete, fokus på överlevnad, osäker framtid/morgondag). Det är klart att en SFI-kurs och pengar till mat inte ordnar upp detta på en vecka.

Att sedan mötas av de attityder som du och många andra på det här forumet kräker ur er om somalier optimerar inte deras chanset att hitta en väg i samhället och arbetsmarknaden. Jag levde i många år med en somalisk man som då var relativt nyanländ (ett år i Sverige). När vi fyra år senare bröt upp var han halvvägs genom gymnasiebehörigheten. Idag är han enhetschef på en av Sveriges största arbetsplatser. Genom honom lärde jag känna många somalier och ingen stämmer in på de stereotyper du beskriver.
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-07-31 22:51:10 följande:

Det är ingrott i kulturen - den manliga kulturen - där på ett annat sätt. I Sverige sköter män detta privat, när de är ensamma. Det är skambelagt.

Men i Japan är det jättevanligt att manliga arbetskamrater, affärskompanjoner o.s.v. går till etablissemang där de får se porr, strip-teas, passas upp av geishor, rentav får sexuella tjänster. Det är helt accepterat och inget skämmigt.

Liksom i många andra länder, t.ex. USA.
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-07-31 22:56:14 följande:

Dom som hade torterats i Kambodja - har du sett vilka tortyrmetoder kommunisterna använde där någon gång? - lär ha haft ett ännu värre utgångsläge. De samlades inte i gäng för att hjälpas åt att våldta kvinnor i parker, för det...

Och det gör somalier? Efter middagen eller?

Kambodjaner har i många länder (USA, Frankrike, England) rykte om sig att vara ytterst våldsamma och överepresenterade i narkotikahandel. Olika etniska grupper kan få pejorativa omdömen i olika kontexter. Man ska vara försiktig med att göra sanning av rykte.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?