Inlägg från: Kunigunda |Visa alla inlägg
  • Kunigunda

Varför hatar folk SD?

StackarsMia skrev 2014-07-30 21:41:45 följande:

Nja, det är ju knappast enbart i brottsförebyggande syfte jag vill minska invandringen. Och är de kriminella ska de in på anstalt med kännbart straff och sedan utvisas eller utvisas direkt.

De svenska männen gör vi ju redan det vi ska med.

Hur förebygger vi att de begår brott? Mäns våld mot kvinnor ökar ju.
  • Kunigunda
    Flash Gordon skrev 2014-07-30 21:53:41 följande:

Ja försöker tolka vad du skriver och jag tror det handlar om att tjejer lyckas bättre i skolan?

Ja, jag tror det finns belägg för att säga att vi kräver mer av våra döttrar än av våra söner.

Framförallt i skolan, enligt forskningen.
  • Kunigunda
    StackarsMia skrev 2014-07-30 21:59:34 följande:

Personligen tror jag inte till stor del att det är så. Kan vara en liten faktor. Det jag gisar mer på är de olika könsrollerna, speciellt för yngre. Pojkar ska vara matcho och balla, medans flickor ska vara duktiga i skolan.

För skillnaderna i betyg och examen verkar inte hålla i sig på t.ex. universitetsnivå.

Jo, det gör de. Flickor utklassar pojkar även på universitetet.
  • Kunigunda
    Philipsson skrev 2014-07-30 22:35:40 följande:

Det finns flera orsaker till att flickorna får högre betyg.

- En är att svensk skola gynnar flickor framför pojkar. Studier har visar att flickor får högre betyg än pojkarna, vid samma prestation. Detta talas det inte mycket om men det är känt  inom pedagogisk forskning ända sedan 60-talet. Orsakerna till varför det är så är dock inte fastställda.

- En annan orsak är att flickor tenderar att följa de vuxnas anvisningar i högre grad än pojkar.

- En tredje orsak är "antipluggkulturen" bland pojkar. Denna har säkert sin grund i att pojkarna vill imponera på flickorna, och såsom kulturen ser ut och har sett ut under ganska många år bland ungdomar i den åldern, så sker detta genom att begå "tuffa" handlingar och att inte åt att studera. Det kan vara så att pojkar skulle må bra av en hårdare tyglar i skolan, som det var fram t.o.m. 50-talet.

Det finns säkert fler orsaker också, men dessa är kanske de mest betydelsefulla.

Ett och två är ju samma orsak...

Flickor mognar också tidigare än pojkar och förväntas ta ansvar, vilket gynnar deras resultat i skolan.
  • Kunigunda
    StackarsMia skrev 2014-07-30 23:07:23 följande:

Det där får du backa upp med relevanta länkar. Gärna utrikes också.

Jag vet inte hur det ser ut utomlands. I Sverige ser könsmönstren likadana ut, oberoende av ursprung. Du kan börja här: www.akademiliv.se/2012/02/4359/. Rapporten från HSV är lång, men läsvärd. Sök på deras sida.
  • Kunigunda
    StackarsMia skrev 2014-07-30 23:08:22 följande:

Säkert en bidragande faktor.

Men tänk om man förväntade sig att pojkar tog ansvar?
  • Kunigunda
    nihka skrev 2014-07-31 00:44:10 följande:

Att Ekeroth efter sitt oförsvarbara beteende är tillbaka i SDs partitopp.

Det är väl inte så överraskande.
  • Kunigunda
    Philipsson skrev 2014-07-31 08:17:13 följande:

Men ta då och läs den, och anför sen de siffror du vill argumentera med, och bifoga sidhänvisningar. Det är ju så det måste fungera. Det kan ju inte vara så att vi andra ska försöka hitta den statistik DU vill anföra.

Läs den själv. Jag vet vad jag vet och att du inte vet det. Att du fortsätter att irra i okunskap är inget som jag kan lastas för.
    Philipsson skrev 2014-07-31 08:03:22 följande:

Det mästa av det fysiska våldet riktar sig ju mot män, inte mot kvinnor. Att peka ut kvinnor som speciellt utsatta offer är alltså en falsk bild av verkligheten.

Men kvinnor kränks huvudsakligen i sina hem av en närstående. Den plats som ska vara tryggast blir mest utsatt. Är inte det ett problem tycker du? Och varför? För att vi tillåter en vrickad våldskultur hos männen.
    Jeaninne skrev 2014-07-31 07:48:21 följande:

Hinner inte nu, men jag kan försöka leta statistik senare. 

Grejen är, att med en sådan regel skulle vi slippa de kärleksinvandrare som enbart är ute efter att utnyttja sin partner och därefter oss alla. Och våra egna kärlekstörstande bröder och systrar, skulle slippa bli lurade - och få ännu sämre självkänsla efteråt, när de inser att de bara varit måltidsbiljetter...

Ditt människoförakt kopplat med ditt uppdrag inom partiet skrämmer mig. Menar du att partikamrater till dig läser här och tycker att din ståndpunkt är förenlig med SD?
  • Kunigunda
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-07-31 11:37:28 följande:

De första två styckena i ovanstående är ju mer än lovligt självgoda.

Visst fan är det så att den som anför statistik i ett argument också har att hänvisa till den. Och nej, att skicka över en lunta "papper" och säga "läs den" för att det någonstans i myllret av information möjligen finns något som är relevant för argumentationen räcker inte.

Vad gäller den vrickade våldskulturen är den dessutom långt ifrån endast svensk utan gäller oftast i betydligt högre grad i ett antal av de länder från vilka vi tar emot flest invandrare och utövare av den där religionen som är så fredlig och inget alls att vara rädd för. Men det missar du också i din iver att kasta skit på "det svenska".

Jag länkade till en sammanfattning på ca 15 rader. Jag kan knappast uttrycka mig mer koncist. Eftersom meningsmotståndare alltid förutsätter att sammanfattningar är vinklade, ville jag underlätta så att alla kunde hitta rapporten.

Om det är självgott att påpeka att jag vet något som någon annan inte vet, må det vara så. Hela inlägget var ett stycke, så jag vet inte vilka "första två stycken" du åsyftar.
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-07-31 16:01:33 följande:

...och här blev det visst väldigt, väldigt tyst!  Var det brottsstatistiken som inte föll på läppen..?

Jag kan citera vidare i rapporten (min fetstilsmarkering):

"En del kritiker har ifrågasatt nödvändigheten av en ny undersökning och menar att den är till mer skada än nytta. Det finns risk att uppgifter rycks ur sitt sammanhang och presenteras på ett sätt som förstärker ett vi- och dom-tänkande. Sådana farhågor får man inte nonchalera.

Brå har dock gjort bedömningen att en kunskapsbaserad bild av svenskars och invandrares brottslighet är bättre än en som är grundad på gissningar och personliga uppfattningar. Avsaknad av aktuella fakta om brottsligheten bland utrikes födda och deras barn underlättar att myter skapas och befästs. Om den registrerade brottsligheten visar sig vara hög i några grupper av utlandsfödda så försvinner inte problemen om man inte belyser dem och talar öppet om dem.

En korrekt bild av problemens omfattning och utveckling torde i stället vara den bästa grunden för att analysera förhållandena och förbättra alla invånares förutsättningar att fungera väl i Sverige, oavsett etnisk härkomst."

Jag beklagar om det stör dig att vissa av oss har ett liv. Din statistik möter inte på något sätt mina inlägg.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?