• Jenkis

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Finns det några som precis börjat sin behandling eller som är på gång att börja snart? Vore kul om vi kunde följas åt.

Jag väntar på spraystart och kommer förmodligen få min donation efter nyår. 

• Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014
  • NinaCamilla

Katt12: Vi har gått i Finland och där får man veta hårfärg, längden och ögonfärg. Ålder får man inte veta innan man blir gravid och måste veta ålder på donator. Det kostar 7400 EUR och frysning av embryo 350 EUR. Kötiden är längre, 6 månader från första besöket och FK ersätter behandlingen utan frysning av embryo. Vi vänder nu mot Grekland. Priset är 5000 EUR och inga köer. Donatorer anonyma men de har livat oss 8-12 ägg och om inte bli så har vi back-up donator. De väljer unga tjejer 20-25 års ålder. I Finland kan man donera upp till 36-år. I Grekland tog de bild på oss och kunde välja många egenskaper som helst. De har mer polska donatorer om man vill ha nordisk utseende. Vi valde nu Grekland pga.extra stödmediciner och garanterat äggmängd. Vi har inte haft tur med finska donatorer. I Finland får man 50% pengarna tillbaka om man får endast en embryo och inga till frysen. De är flera här som har lyckats i Finland och fått ersättning fr FK. Fördelen i andra länder är att inga köer.

• Jenkis
    plockigt skrev 2013-11-27 19:27:43 följande:
    Jenkins,
    Kanske en dum fråga, men vad händer om man ser att det är aktivitet i äggstockarna? Kan man inte fullfölja behandlingen då? 
    Jodå, man kan fullfölja men man behöver mer tid med Synarelan. När jag hade min cysta visste de inte om den skulle behöva punkteras eller om de skulle få ner den med mer Synarela. Jag fick ta typ dubble dos, så la den sig och vi kunde fortsätta. Vid IVF är det ju bara dig själv det drabbar men när man gör ÄD (i Sverige blir det en donator och en mottagare till som måste vänta in...)

Tycker färskförsöket är det värsta just att allt måste tajmas. Frysförsöken är ju rena barnleken.
  • Jenkis
    Tulan skrev 2013-11-29 13:12:43 följande:
    Hej alla! Jag och min man har precis fått tillbaka ett äggdonations-ägg. Är nu på RD 3 och undrar (trots flera års väntan på både utredningar, några katastrofala ivf:er och egna försök) hur man egentligen ska klara av de här dryga 2 veckorna fram till testdagen. Hur gör ni för att inte bli helt galna? Vi fick tillbaka på dag 2, är det vanligt? När vi har gjort ivf-försök så har vi alltid fått tillbaka på dag 3. Vad är skillnaden?
    Man tjuvtestar och varierar med att hänga här och att inte hänga här alls
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2013-11-29 13:19:25 följande:
    Hej tjejer! Är en äggdonationsveteran som inte varit så aktiv här sista året eftersom vi efter sex års kämpande äntligen fick en dotter förra året (6e äd-återföringen, så ge inte upp!!). Vi har ett enda liter embryo kvar i frysen (Huddinge) och ska nu sätta tillbaka det om en vecka ung. Hänger gärna här med er om jag får!!? Vet vilket fint stöd man kan få och ge här. Nåt som var som ovärdeligt för mig då vi kämpade som mest. Stort lycka till er alla!!! Håller tummar och tår för er alla! Kram
    Kul att se dig!

Vi har/hade bf nu på måndag... Men vår dotter föddes i juli i stället. Så det är bara att kavla upp skjortärmarna igen och hoppas på tur.
  • Katt12

Tack snälla Redan och NinaCamilla. Mkt att fundera på och enorma prisskillnader mellan olika kliniker?

Jag har ju oxå Endo som du, NC, så kanske vore Grekland bra på så vis. Visst är ni på serum? Men det känns bökigt att åka så långt.

Riga låter bra, men jag är lite tveksam till anonym donator. Som sagt, mkt att fundera på.

Redan, vad är skillnaden mellan gamla och nya Riga? Är det samma ägare?

• camillab74
    Dustpuppy skrev 2013-11-12 10:35:47 följande:
    Camillab74: jag har fått ersättning 2 gånger för ÄD, första gången för anonym donation i Estland 2011, andra gången för öppen donation i Finland 2012. I början av 2012 ändrade FK sina regler till så att de bara ersätter för öppen donation. Det kostar dock inget att ansöka så skicka in papprena och överklaga, överklaga, överklaga! Reglerna kan ändras igen.

Jag fick barn på min andra ÄD, men det var i sista minuten. Vi har även 5 misslyckade IVF/ICSI och sammanlagt 6 års försökande bakom oss, så vi var inte speciellt hoppfulla och funderade på att ge upp.

Kika på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands, det finns mycket intressant i den:

www.familjeliv.se/Forum-7-147/m57763470.html

/Dustpuppy

Då finns det kanske hopp om ersättning :) Skickat in alla papper nu och väntar på svar. Hur länge fick ni vänta innan ni fick besked? Det står på F-kassans hemsida 2-3 månader. Hoppas......
  • Redan47

Katt12, olika ägare. Det finns ixå ava Petersburg, vilka jag tror är samma "Kedja "och ett I Finland. Min tolkning att dr fodina blev headhuntad till sk Nya Ava Riga.

Personligen föredrar jag anonymitet- blir större distans. Och inget i framtida spekulation om att leta genetisk mamma- nu blir svaret anonym- punkt slut - altruistisk handling från donatorn. Plus jag får så lite sk bias som kan påverka barnet.

• Katt12

Vilken åldersgräns har Finland för ÄD? Fyller 45 nästa år. Är Finland enda landet utanför Sverige som inte har anonyma donatorer? Vet ngn om man får sätta tillbaka två ägg i Finland?

• NinaCamilla

Katt: Finland har åldersgräns 45. Island har kända donatorer men vet inte om det mer. Min första försök var de strikta att inte sätta 2 utan man börjar med ett. Blasto är ännu svårare att få flera men jag vet att det finns kvinnor som har fått 2. Lite beror på bakgrunden. I Grekland är donatorer anonyma och jag kan själv välja hur många sätts in. De gör oxå hysto för endopatienter. För mig sa de att laproskopi var nödvändigt innan nästa försök. Det kostade 4000 EUR men jag har skickat ansökan till FK. Ställ dig snabbt i kö till Finland även om ni fundera på annat land. Kötiden 6-9 mån.

• villsågärna38

[quote=71815666][quote-nick]Jenkis skrev 2013-11-29 21:15:20 följande:[/quote-nick]

villsågärna38 skrev 2013-11-29 13:19:25 följande:
    Hej tjejer! Är en äggdonationsveteran som inte varit så aktiv här sista året eftersom vi efter sex års kämpande äntligen fick en dotter förra året (6e äd-återföringen, så ge inte upp!!). Vi har ett enda liter embryo kvar i frysen (Huddinge) och ska nu sätta tillbaka det om en vecka ung. Hänger gärna här med er om jag får!!? Vet vilket fint stöd man kan få och ge här. Nåt som var som ovärdeligt för mig då vi kämpade som mest. Stort lycka till er alla!!! Håller tummar och tår för er alla! Kram
    Kul att se dig! Vi har/hade bf nu på måndag... Men vår dotter föddes i juli i stället. Så det är bara att kavla upp skjortärmarna igen och hoppas på tur.[/ Så oerhört tråkigt att höra om vad som hände er. Hoppas innerligt att det går vägen den här gången. Kram
Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014