• Jenkis

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Finns det några som precis börjat sin behandling eller som är på gång att börja snart? Vore kul om vi kunde följas åt.

Jag väntar på spraystart och kommer förmodligen få min donation efter nyår. 

• Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014
  • Jenkis
    Jojjo77 skrev 2013-11-11 20:10:48 följande:
    Testcykel: Jag ska spraya, för nedreglering och sen äta tabl för att bygga upp livmoderslemhinnan. Blodprov och VUL görs under denna tid. Detta för att se hur jag svarar på behandlingen och för att veta hur lång behandlingstid jag behöver för att vara redo för att ta emot ett ägg. Under denna tid görs sedan en ny infektionsundersökning av mig och maken, för att vi sen ska klassas som helt redo för en donator. Sedan går jag under några månader utan medicinering och sätts sedan på dem igen, då en donator finns.

Svarade dig i en annan tråd, men det har sin poäng! Spännande att se fram emot mars nu då för er.
  • Jojjo77
    Jenkis skrev 2013-11-11 21:06:24 följande:

Ja, det är ju olika beroende på vilket land som gör behandlingen, om man skall synkas med donatorn eller gör ET. Såg att någon skrev att den egna cykeln kan störa om man inte nedregleras vid ET. Det kan jag inte tänka mig eftersom man gör det på rätt ställe i cykeln.
    Ja, precis. Verkar vara olika i olika länder och också olika vid olika landsting. Jaghar aldrig sprayat förr, vid IVF:er, då jag kört korta protokollet. Tror att det är mycket som spelar in vid val av olika behandlingar då vi alla är olika och har olika utgångslägen och bakgrunder.

Hoppas nu bara att det inte blir en massa biverkningar av dessa hormoner, då jag är ganska känslig och reagerar snabbt på allt som jag proppas full med...

Någon som har erfarenheter, positiva/negativa av Synarela-spray? 
  • Dustpuppy

Camillab74: jag har fått ersättning 2 gånger för ÄD, första gången för anonym donation i Estland 2011, andra gången för öppen donation i Finland 2012. I början av 2012 ändrade FK sina regler till så att de bara ersätter för öppen donation. Det kostar dock inget att ansöka så skicka in papprena och överklaga, överklaga, överklaga! Reglerna kan ändras igen.

Jag fick barn på min andra ÄD, men det var i sista minuten. Vi har även 5 misslyckade IVF/ICSI och sammanlagt 6 års försökande bakom oss, så vi var inte speciellt hoppfulla och funderade på att ge upp.

Kika på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands, det finns mycket intressant i den:

www.familjeliv.se/Forum-7-147/m57763470.html

/Dustpuppy

• Jojjo77
    Dustpuppy skrev 2013-11-12 10:35:47 följande:
    Camillab74: jag har fått ersättning 2 gånger för ÄD, första gången för anonym donation i Estland 2011, andra gången för öppen donation i Finland 2012. I början av 2012 ändrade FK sina regler till så att de bara ersätter för öppen donation. Det kostar dock inget att ansöka så skicka in papprena och överklaga, överklaga, överklaga! Reglerna kan ändras igen.

Jag fick barn på min andra ÄD, men det var i sista minuten. Vi har även 5 misslyckade IVF/ICSI och sammanlagt 6 års försökande bakom oss, så vi var inte speciellt hoppfulla och funderade på att ge upp.

Kika på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands, det finns mycket intressant i den:

www.familjeliv.se/Forum-7-147/m57763470.html

/Dustpuppy

Grattis till att det gick, till slut!!! Man blir så glad att höra om att det till slut tar sig och blir en liten krabat!!!
  • Jenkis
    Jojjo77 skrev 2013-11-11 21:48:33 följande:
    Ja, precis. Verkar vara olika i olika länder och också olika vid olika landsting. Jaghar aldrig sprayat förr, vid IVF:er, då jag kört korta protokollet. Tror att det är mycket som spelar in vid val av olika behandlingar då vi alla är olika och har olika utgångslägen och bakgrunder.

Hoppas nu bara att det inte blir en massa biverkningar av dessa hormoner, då jag är ganska känslig och reagerar snabbt på allt som jag proppas full med...

Någon som har erfarenheter, positiva/negativa av Synarela-spray? 
    Jag trodde jag skulle må jättedåligt av Synarelan och alla hormoner överhuvudtaget eftersom jag är känslig, men det blev inte så. Har bara sprayat en gång eftersom de andra två gångerna var ET och då får man bara progynon och progesteron. Dessa hormoner har inte påverkat mig så mycket. Men det kan skilja sig från gång till gång har jag hört. Beror säkert på hur kroppen mår för tillfället.
  • plockigt
    Jenkis skrev 2013-10-13 13:01:47 följande:
    Finns det några som precis börjat sin behandling eller som är på gång att börja snart? Vore kul om vi kunde följas åt.

Jag väntar på spraystart och kommer förmodligen få min donation efter nyår. 
    Hej Jenkins (och alla andra!)

Jag och min man kommer troligen starta ÄD-behandlingen inom 1-2 månader, vi hoppas komma igång innan jul men det är kanske lite mycket att hoppas på, det är ju trots allt landstinget:).... Vi väntar otåligt på kallelse....
    Vi ska göra vår behandling i Huddinge. 

Vart gör ni i tråden er ÄD?

Jag ska läsa ikapp lite här och följs gärna åt med er andra:) 

• Jojjo77
    plockigt skrev 2013-11-15 21:55:01 följande:
    Hej Jenkins (och alla andra!)

Jag och min man kommer troligen starta ÄD-behandlingen inom 1-2 månader, vi hoppas komma igång innan jul men det är kanske lite mycket att hoppas på, det är ju trots allt landstinget:).... Vi väntar otåligt på kallelse....
    Vi ska göra vår behandling i Huddinge. 

Vart gör ni i tråden er ÄD?

Jag ska läsa ikapp lite här och följs gärna åt med er andra:) 

Spännande! Hoppas ni snart är igång!

Jag har sprayat en dryg vecka nu, testcykel. Vi kommer att göra donationen på USÖ, Örebro, efter jul men före sommaren, är det som är sagt.

Önskar er lycka till och hoppas att vi kan följas åt! 
  • plockigt

Jojjo77: Tack och tack detsamma - lycka till! Hur mår du med sprayen, är det nedreglering?

• Jojjo77
    plockigt skrev 2013-11-17 22:03:19 följande:
    Jojjo77: Tack och tack detsamma - lycka till! Hur mår du med sprayen, är det nedreglering?
    Tack, jag mår faktiskt helt som vanligt! Känns jätteskönt, då jag vid alla tidigare sprutomgångar mått dåligt. Ja, det är nedreglering som gäller nu, jag har aldrig tidigare använt spray, då jag gått på korta protokollet. Det enda som jag tycker är lite jobbigt är att sprayen gör ont i näsan och att det smakar så fruktansvärt illa, men, när man gått igenom värre saker än så, så tänker jag inte klaga Flört Det är konstigt hur man blir härdad.

Har du använt nässpray tidigare?

Hur har ni andra mått? 
Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014