• plockigt

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Jenkis skrev 2013-10-13 13:01:47 följande:
    Finns det några som precis börjat sin behandling eller som är på gång att börja snart? Vore kul om vi kunde följas åt.

Jag väntar på spraystart och kommer förmodligen få min donation efter nyår. 
    Hej Jenkins (och alla andra!)

Jag och min man kommer troligen starta ÄD-behandlingen inom 1-2 månader, vi hoppas komma igång innan jul men det är kanske lite mycket att hoppas på, det är ju trots allt landstinget:).... Vi väntar otåligt på kallelse....
    Vi ska göra vår behandling i Huddinge. 

Vart gör ni i tråden er ÄD?

Jag ska läsa ikapp lite här och följs gärna åt med er andra:) 

• plockigt

Jojjo77: Tack och tack detsamma - lycka till! Hur mår du med sprayen, är det nedreglering?

• plockigt
    Jojjo77 skrev 2013-11-18 10:48:27 följande:
    Tack, jag mår faktiskt helt som vanligt! Känns jätteskönt, då jag vid alla tidigare sprutomgångar mått dåligt. Ja, det är nedreglering som gäller nu, jag har aldrig tidigare använt spray, då jag gått på korta protokollet. Det enda som jag tycker är lite jobbigt är att sprayen gör ont i näsan och att det smakar så fruktansvärt illa, men, när man gått igenom värre saker än så, så tänker jag inte klaga Flört Det är konstigt hur man blir härdad.

Har du använt nässpray tidigare?

Hur har ni andra mått? 
    Hej igen Jojjo77

Nu blir det lite dubbelt svar här eftersom jag även skrev till dig:)
    Men jo jag mådde inget vidare av Synarelen... Ständig huvudvärk:) 
    Däremot skönt att du tyckte den var OK! 
  • plockigt
    Jojjo77 skrev 2013-11-19 16:22:35 följande:
    "Se det såhär, du ska baka en sockerkaka och saknar ägg. Du går in till grannen och får låna några ägg. Du bakar sockerkakan och bjuder över grannen. Visst säger du då att det är din sockerkaka? Så ser jag på det här med äggdonation. En fantastisk kvinna lånar ut något hon ändå inte behöver."

Sagt av en kvinna som har barn via äggdonation. En fin liknelse tycker jag,som hjälpt mig mycket i mitt sätt att tänka ring äggdonation.
    Underbar beskrivning
  • plockigt
    Fertilitetsresa skrev 2013-11-20 07:27:12 följande:
    Hej! Jag har precis gjort mitt första ÄD på Fertinova i Helsingfors Är nu ruvare sedan en vecka tillbaka, testdag nästa torsdag :)

Hej vännen!! Grattis igen, håller tummarna nu Kram
  • plockigt
    Jojjo77 skrev 2013-11-19 16:22:35 följande:
    "Se det såhär, du ska baka en sockerkaka och saknar ägg. Du går in till grannen och får låna några ägg. Du bakar sockerkakan och bjuder över grannen. Visst säger du då att det är din sockerkaka? Så ser jag på det här med äggdonation. En fantastisk kvinna lånar ut något hon ändå inte behöver." Sagt av en kvinna som har barn via äggdonation. En fin liknelse tycker jag,som hjälpt mig mycket i mitt sätt att tänka ring äggdonation.

Lånar denna beskrivning till bloggen, hoppas det är okej Jojjo77!! Hänvisar hit
  • plockigt
    Sakura77 skrev 2013-11-20 10:48:54 följande:
    Hej! Vi har gjort äggdonation via Huddinge och har nu en fantastisk son på 4 månader. Vi hade ingen egen donator att erbjuda men om vi hade haft det tror jag vi hade valt korsdonation. Jag tror det kan vara svårt att ha en nära relation med donatorn. Känner så stor tacksamhet till den kvinna som donerade ägg till oss men tror det skulle vara konstigt att ha en relation till henne. Men det är jag. Och vi får se om vår son väljer att söka upp henne. Angående att vår son inte har några gener från mig så var det något jag funderade mycket på före vi gjorde äggdonationen. Jag hade förlikat mig med tanken men undrade ändå om det skulle kännas konstigt om vi väl fick ett barn. Om det ändå skulle finnas en sorg. Med facit i hand kan jag säga att från den dagen jag fick ett plus på stickan så har det känts som mitt och vårt barn till 200%. Min man hade funderingar på om det skulle kännas som om han skaffade barn med en annan kvinna men alla dessa känslor försvann så fort jag fått ett plus. För mig var det en stor lycka att få gå igenom en graviditet (även om jag var toknervös under hela graviditeten). Nu har vi en fantastisk son och jag påverkar honom varje dag. Och sedan är det ju så med likheter att man ser det man vill se. Det är flera, både av de som vet att vi gjort äggdonation och de som inte vet, som tycker han liknar mig. Och vad tusan men kan ju vara lik personer som man inte är genetiskt släkt med. Men som sagt det här med likhet känns faktiskt inte viktigt längre alls. Vår dröm om ett barn gick i uppfyllelse och det är det som räknas.  Lätt att vara efterklok men det enda jag kan tycka är synd är att vi inte satsade på äggdonation tidigare. Vi kämpade i fem år med IVF och vi vet alla hur mycket energi det tar. De hittade inget fel på någon av oss och då blir det kanske lätt att man fortsätter med försök.  kram  

Hej Sakura77! Tack för att du delar med dig! Vi gå också på Huddinge och kommer göra ÄD där Grattis till er son!
  • plockigt
    Löparnörden skrev 2013-11-23 11:55:59 följande:
    Som nybliven mamma till en liten äggdonationstjej som nu är 3 månader vill jag bara önska alla ni kämpare lycka till och kan bara instämma i det Sakura säger. Från plusset, första sparken i magen och sedan när hon kom har känslan alltid varit att hon är 100% min. Hon finns ju till tack vare mig och min man så vems annan skulle hon vara.

Grattis till er dotter!
  • plockigt
    Jenkis skrev 2013-11-27 16:28:07 följande:
    Antar att blodprovet är virusprover och att nedregleringen kollas med VUL? På mig har de kollat med VUL så att slemhinnan har varit tunn och ingen aktivitet i äggstockarna.
    Jenkins,
    Kanske en dum fråga, men vad händer om man ser att det är aktivitet i äggstockarna? Kan man inte fullfölja behandlingen då? 
  • plockigt
    callimero skrev 2013-12-25 13:52:56 följande:
    Ja jag är här (känner mig klar med julfirandet ). De flesta vet att vi kämpat länge, men steget till att berätta hur det gick till känns plötsligt stort. Mest för de närmsta i familjen. Några vänner har vi berättat för, de vi vet är mer öppensinnade eller själva kämpat på olika sätt. Vill inte att fokus ska flyttas från det faktum att vi äntligen är gravida till hur det gick till. Känner mig lite som en skurk som inte berättar hela sammanhanget på en gång även om jag anser att det egentligen är ovidkommande. Vi kommer berätta för barnet och de närmsta men frågan är när och hur. I min familj är det ett himla prat jämt om vem som är lik vem osv.

Hej Callimero! Känner igen det där med pratet om likheter. Nu när man är i situationen att göra ÄD så lägger jag märke till hur många det är som fokuserar på likheter. Det har jag tyckt varit jobbigt och framförallt tjatigt! Och är det någon som inte liknar så skojas det om att "det var väl brevbäraren" osv. Men jag har också tänkt mycket på att man som par kan börja likna och spegla varandra med ansiktsuttryck och gester.. Jag tycker också det känns svårt att dra gränsen för vilka som ska få veta men det kommer väl med tiden och beroende på hur situationen uppstår hoppas jag...
  • plockigt
    Jojjo77 skrev 2013-12-26 17:48:15 följande:
    Intressant och svårt det där med vem som ska veta och inte. Tror att det är tankar vi alla brottas med, när man ställs inför donationsfrågan.

Vi har varit öppna med hela vår IVF-resa och nu också med ÄD. Frågar man oss så svarar vi. Jag tänker inte göra detta till en skämsgrej. Det är som det är och jag måste stå för det, fullt ut, till hela världen, för att jag ska kunna stå för det inför vårt ev barn. Men med det sagt så går jag ju inte runt och skriker ut det. Men, jag har i och med alla svårigheter vi gått igenom under de senaste åren, bestämt mig för att det ska bli mitt mission att sprida kunskap om oss som inte blir "hoppsangravida". Det finns en sån okunskap när det gäller IVF/ICSI och donationer i allmänhet och jag tänker att om jag pratar om det så lär sig alltid någon och jag avdramatiserar det hela. Om någon har problem med ÄD, eller donation i stort, så får det vara deras problem, inte vårt.

God fortsättning till er alla och låt 2014 bli vårt år!!! Håller tummarna för oss alla för att det blir PlusHjärtaGravid
    Klok inställning och bra förhållningssätt!! SkrattandeSolig
  • plockigt
    bullenochgrisen skrev 2014-11-14 05:44:00 följande:

Test dag, ruvardag 16! Och även detta testet visar att jag är gravid!! Två tydliga streck! Herregud jag kan fortfarande inte tro att det är sant, det kom som en chock då jag under hela denna veckan intalat mig själv att det inte gått.

Nu svävar jag på moln.

Ååååh vad jag håller tummarna för att ni också ska lyckas! Ni ska bara veta vilket stort stöd ni har varit för mig och ÄR för mig. Ni fick reda på detta innan sambon till och med då han igår kväll var nere i garaget när jag gjorde första positiva testet. Denna gruppen är toppen!!!!

Stort GRATTIS Bullenochgrisen till "bullen i ugnen". Vilket flyt att lyckas på första försöket! ???? kramar
Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014