skpklm skrev 2014-03-08 19:48:24 följande:
Har senaste halvåret haft anledning att sätta mig in i vad det innebär att donera ägg. Pratat med donatorer, googlat, ringt till klinik som arbetar med äggdonatorer och ställt mina frågor. Jag trodde att det är äggdonatorerna som GÖR äggdonationer; att det är donatorerna som är de aktiva som självmant kontaktar ett sjukhus och erbjuder sig att utsätta sig för de risker det innebär för att hjälpa par som har svårt att få barn.
När jag läser rubriken i den här tråden ger den mig uppfattningen att det är mottagarna som GÖR något = donerar!?
Du får gärna förklara för mig vad du som mottagare GÖR, tack.
Jag tvekar inför att förklara och jag ska förklara varför. Ofrivillig barnlöshet jämförs ibland med cancersjukdomar när det gäller ovisshet, väntan, oro och sänkning i livskvalitet. Båda patientgrupper lider svårt och tyst och under lång tid. "Kommer jag aldig att få barn?" ger liknande ångest som "Kommer cancern tillbaka?". Det är inget man orkar diskutera med någon som är otrevlig eller ute efter att gotta sig i andras olycka.
Jag upplever dina frågor som lite ilsket ställda, det är det intrycket jag får och jag hoppas jag har fel. Men så länge jag är osäker om dina intentioner så tänker jag inte berätta om 6 års behandlingar och psykiskt och fysiskt lidande för en hostil publik. Och ja, jag har 5 gånger tagit samma risker som en donator, jag vet exakt hur farligt och jobbigt det är. Jag är med stor sannolikhet bättre påläst av oss två när det gäller donationer, inklusive etiska frågeställningar, och har inte tagit beslutet att motta en dontion lättvindigt.
Vilken nytta har du av informaionen du efterfrågar och finns det en anledning till att du ställer frågorna på ett närapå otrevligt sätt?
/Dustpuppy