• Jenkis

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Finns det några som precis börjat sin behandling eller som är på gång att börja snart? Vore kul om vi kunde följas åt.

Jag väntar på spraystart och kommer förmodligen få min donation efter nyår. 

• Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014
  • Jenkis
    Redan47 skrev 2013-11-25 17:34:06 följande:
    hej, är det någo i denna tråd som har erfarenhet av ÄD numer 2. Inför ett FET? Hur såg er medicineringsschema ut och från och med vilken dag efter mens? 
    Har gjort två FET efter ÄD 1.

Började med Progynon på blödningsdag 2 i lägre dos och sedan ökade jag till 6 mg per dag. Gjorde VUL för att kolla slemhinnan 9-12 dagar efter jag börjat med Progynon och 2-7 dagar senare har jag fått insättningen. Började med Progesteron två dagar innan insättningen.

Vid vårt andra FET svarade jag inte så bra på 6 mg Progesteron utan fick ta 8 mg.

Ingen nedreglering vid FET. 
  • plockigt
    Jenkis skrev 2013-11-27 16:28:07 följande:
    Antar att blodprovet är virusprover och att nedregleringen kollas med VUL? På mig har de kollat med VUL så att slemhinnan har varit tunn och ingen aktivitet i äggstockarna.
    Jenkins,
    Kanske en dum fråga, men vad händer om man ser att det är aktivitet i äggstockarna? Kan man inte fullfölja behandlingen då? 
  • Jojjo77
    NinaCamilla skrev 2013-11-27 09:06:06 följande:
    Redan47: Jag har gjort FET men det var mer än 1 år sedan och minns inte så mycket. Jag tror nog att det blev på samma sätt som tidigare - nedreglering med procren-spruta och äta progynon fram till insättningen. Eftersom man behöver inte matcha med donator, gick hela processen snabbare och kunde planeras lite bättre med resor och så. Själva processen var detsamma som vid ET.

Jojjo77: Jag är intresserad av blodprovet som du tog. Varför ska man ta blodprov att man är nedreglerad ordentligt? Vid alla mina ET och FET har det varit några follikeln inför behandling och som jag har förstått, förstår egna hormoner på något sätt.

Fertilitetsresa: Ruva lugnt nu och stressa inte. Lycka till!    
    Blodprovet visade att jag är nedreglerad. Alltså inget VUL för att kolla det. Börjar nu äta östrogentabl och sen blir det ett VUL för att se att slemhinnorna ser ut som de ska. Nässprayandet fortsätter samtidigt som jag äter tabletter.
  • Redan47

Jenkins mfl , tack för info. Börjat m östrogen 26/11 planerad FET 10/12. Nu bara ha tillit att slemhinna utvecklar sig, VUL 4/12.

• Tulan

Hej alla! Jag och min man har precis fått tillbaka ett äggdonations-ägg. Är nu på RD 3 och undrar (trots flera års väntan på både utredningar, några katastrofala ivf:er och egna försök) hur man egentligen ska klara av de här dryga 2 veckorna fram till testdagen. Hur gör ni för att inte bli helt galna? Vi fick tillbaka på dag 2, är det vanligt? När vi har gjort ivf-försök så har vi alltid fått tillbaka på dag 3. Vad är skillnaden?

• villsågärna38

Hej tjejer! Är en äggdonationsveteran som inte varit så aktiv här sista året eftersom vi efter sex års kämpande äntligen fick en dotter förra året (6e äd-återföringen, så ge inte upp!!). Vi har ett enda liter embryo kvar i frysen (Huddinge) och ska nu sätta tillbaka det om en vecka ung. Hänger gärna här med er om jag får!!? Vet vilket fint stöd man kan få och ge här. Nåt som var som ovärdeligt för mig då vi kämpade som mest. Stort lycka till er alla!!! Håller tummar och tår för er alla! Kram

• villsågärna38

Tulan: Man försöker härda ut bara Vet att det är olidligt med väntan och man nojjar om symtom osv. Familjeliv och Google var mina största vänner. Hoppas innerligt att det går vägen för er!! Stora kramar

• Katt12

Hej, vi håller på att överväga att gå över fr IVF t ÄD och det känns som att börja om fr början med informationsinsamling.

Har jag uppfattat rätt att det är Spanien, Finland och Lettland som är de stora länderna för privat ÄD? Och att i Finland får man känd donator men i Riga anonym? Eller finns det alternativ inom länderna? Hur är det i Spanien?

Hur skiljer sig länderna när det gäller priser, kötider och möjlighet att välja utseende (likhet med en själv)?

Om ngn orkar berätta lite är jag enormt tacksam!!

• Redan47

Kattis, jag valde sk nya ava Riga, www.avariga.se, som har svensk samarbetspartner i Sthlm samt finns möjlighet att åka dit på konsultations samtal, kostnadsfritt. Jag och min man gjorde så samt gjorde även ett VUL hos gyn där, status på livmoder i äggstockar. Anonym donator enl lettisk lag. Riga funkar bra med logistik för oss via Sthlm eller Skavsta Ryanair. Vi tycker priset är rimligt i sin helhet. Prislista på hemsida. Vi inkluderar även bekvämlighet att enkelt ta oss till Riga , kostnad att resa bo hotell, proffesionella. Jag lämnade foto på mig från ålder 20-25 typ, väljer några kriterier, hårfärg, ögon, vikt, längd, utbild. Vi är mkt nöjda med all kontakt vi har via vår koordinator. Och dr fodina är verkligen förtroende ingivande pratar mkt bra engelska, vilket vi sett som positivt. Mina första embryon tog men slutade utvecklas någon gång mellan ruvardag 8-15. Nästa vända blir nu 10/12 FET.

• Redan47

AVA klinik i Riga är en tråd där det finns mycket info om ÄD svängen och från många som gått fr ivf till ÄD. Tänker det kanske finns mer info där oxå för dig, katt 12.

Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014