• Snusann

BF Maj 2014

Väntar mitt andra barn, bf 4/5. Haft ett flertal missfall så jag håller mina tummar hårt. Någon som vill slå följe på vägen?

• Svar på tråden BF Maj 2014
  • Erizajo

Varför får en del göra tidigt ultraljud? Jag har bara fått kring v 18, vill oxå göra tidigare ju! Har ni berättat för nån än då? Jag kan verkligen inte hålla tyst så jag har berättat för ganska många :) grattis alla som oxå plussat det är ju så man spritter i hela kroppen när man tänker på att man har ett liv i magen :)

• Elinannamaria
    Erizajo skrev 2013-09-04 12:08:07 följande:
    Varför får en del göra tidigt ultraljud? Jag har bara fått kring v 18, vill oxå göra tidigare ju! Har ni berättat för nån än då? Jag kan verkligen inte hålla tyst så jag har berättat för ganska många :) grattis alla som oxå plussat det är ju så man spritter i hela kroppen när man tänker på att man har ett liv i magen :)
    Det verkar se jätteolika ut med tidiga ul/vul i landet och även på olika mvc. I stockholm är det poppis att göra vul privat, då betalar man en slant (350-600kr) så kan man göra när man vill i princip. Gör man KUB får man ju ett ul kring v 12 också, men det är ju inte alla som vill. 
    Känns ju som en mardröm att göra ett ul i v 18 så märker man ett MA, usch! Fast man kanske känner av bebis såpass vid det laget?  
  • 0fia

Jag har precis bokat tid för vul och inskrivning. Hade ett missfall innan första barnet så det har aldrig varit något krångel med att få göra vul när jag frågat. KUB blir det också! Jag har inte berättat för någon. Min syster har grymt svårt att bli gravid så hon kommer bli glad för min skull men naturligtvis jätteavundsjuk Ingen idé att berätta innan det är säkert då tycker jag. Har berättat tidigt de andra gångerna men tror jag kommer undan eftersom det blir rätt tätt mellan 2:an och 3:an. Med andra ord, ingen misstänker att det skall bli fler barn just nu

• Snusann
    Erizajo skrev 2013-09-04 21:29:50 följande:
    Jag är dum i huvet... Vad är KUB och MA??

MA = missed abortion. Man har ett missfall som kroppen inte stöter ut av sig själv utan det upptäcks oftast vid ett Ul i v 12 eller 18 beroende på när man gör det. Jag har haft två av dessa, ena gången fick jag skrapas andra gången räckte det med piller som fick ut det.

KUB erbjuds man i vissa landsting, det är en kombination av blodprov och UL i vecka 12+. Då kan man få en procent för att se hur stor risk det är att man får ett barn med downs syndrom. Är inte helt säker på dett amen jag tror det är så...

• Snusann

Vad härligt att det är så många som har plussat, både första gångsföräldrar och flerbarnsföräldrar!

Jag väntar vårt andra barn, har en son född 2010 och är 31 i höst, sambon blev 40 i vintras!
    Vilka är ni andra?  

• 0fia

KUB - kombinerat ultraljud och blodprov. Ger en sannolikhet ör kromosomfel. Om det spelar roll och får dåliga siffror kan man gå vidare med moderkaksprov eller fostervattenprov MA - missed abortion. När embryot/fostret dött i magen men kroppen inte reagerar /visar något förrens en lång tid senare (ibland flera veckor).

• söderböna

Plussat idag! Plus Har inte ens hunnit berätta för mannen som sover ännu... Flört Hoppas hoppas att detta går vägen nu! Hade MF i juni. Första barnet. BF 14/5. 

• Elinannamaria
    söderböna skrev 2013-09-05 06:49:46 följande:
    Plussat idag!  Har inte ens hunnit berätta för mannen som sover ännu...  Hoppas hoppas att detta går vägen nu! Hade MF i juni. Första barnet. BF 14/5. 

Men åh, Grattis !!! Jag hänger lite här även om jag eg är beräknad i slutet på april. Va spännande att berätta för mannen
  • söderböna
    Elinannamaria skrev 2013-09-05 07:04:25 följande:

Men åh, Grattis !!! Jag hänger lite här även om jag eg är beräknad i slutet på april. Va spännande att berätta för mannen smile1.gif
    Jag är lite plus-yr just nu! Så glad! Det var svagt men det var ett plus. Mannen åker utomlands nu på morgonen så det blir en rolig nyhet att skicka med honom på resan!
Svar på tråden BF Maj 2014