• Snusann

BF Maj 2014

Väntar mitt andra barn, bf 4/5. Haft ett flertal missfall så jag håller mina tummar hårt. Någon som vill slå följe på vägen?

• Svar på tråden BF Maj 2014
  • söderböna
    Gekaa skrev 2013-09-11 21:38:19 följande:
    Gravid, ÄNTLIGEN! Här kommer en mamma till som väntar sitt 3-dje barn! BF 16 Maj.
    Men jag har en enorm oro för missfall :( Varför vet jag inte :/
    Sen har jag ett problem och jag behöver ER hjälp och stötta, att sluta RÖKA?!
    Fan någon annan gravid som röker/har rökat vill sluta/har slutat, alla TIPS är välkomnande.
    Har dock hört att det ska vara farligt och öka risken för missfall om man slutar tvärt?! Sanet eller falskt?
    Har aldrig hört om ökad risk om man slutar tvärt men så har jag inte undersökt saken heller. Jag röker men inte dagligen, inte tex på arbetstid osv, utan ett par på kvällen och feströker ordentligt. Jag hade inga problem att sluta pronto så fort jag plussade. Med det sagt tänker jag på cigg emellanåt och längtar men det går inte från tanke till handling eller ens tanke om handling. Jag tänker att jag har rökt i över 20 år och kroppen kan minst sagt må bra av att få ett sabbatsår.

Sen har jag facit i handen - var gravid i våras med MF i v 8 i juni. Då hade jag varit utan cigg i en månad (2 första är man inte gravid, 2 nästkommande vet man inte om det). Det första jag gjorde helgen efter MF var att slå upp ett glas vin och tända en cigg. Och nu kommer klyschan: det var inte nåt särskilt, varken gott eller äckligt. Som att jag kunde leva utan det. Doftar faktiskt 1000 ggr bättre än det smakar. Så nu vet jag att när jag längtar efter cigg är det mer idén av den än själva blosset. Plus att det är inte för evigt. Vet jag att jag inte behöver sluta för gott är det lättare att hålla upp tillfälligt. Lycka till!
  • Lenafena

En till rökare här, men snart ickerökare! Måste rekommendera e-cigaretten! Det finns både med och utan nikotin och jag kör utan. Den ryker och du drar ner luft, precis som vanligt. Inte svårt att låta bli att röka och helt ofarligt Tar kanske en eller två cigg om dagen efter en vecka med ecigg och hoppas snart vara nere i noll...

Be that kind of woman, that when your feet hit the floor each morning - the devil says Oh crap, she's up..
  • BeatrixKiddo

Jag slutade röka efter 23 år när jag blev gravid förra gången. Under en vecka trappade jag ner och rökte max 3 cigg om dagen. Sedan gav jag mig tillåtelse att ta 1 cigarett varje fredag under en period och sedan en gång i månaden. När den första fredagen kom, valde jag att inte ta någon MEN jag hade en innestående så att säga. Veckor blev till månader och jag har aldrig tagit den där cigaretten och nu är det ett och ett halvt år sedan.  Om jag hade totalförbjudit mig själv hade det inte fungerat tror jag. Jag "får" fortfarande röka om jag vill för mig själv, men jag vill inte längre. En annan grej jag gjorde var att faktiskt lägga undan 1500kr i månaden de första månaderna och sedan shoppade jag loss j*vlar ha ha ha. Köpte sådant jag aldrig skulle ha gjort annars. Om det känns för tufft att SLUTA röka, HÅLL UPP istället och börja sedan igen.

• Gekaa
    Lenafena skrev 2013-09-12 06:33:41 följande:
    En till rökare här, men snart ickerökare! Måste rekommendera e-cigaretten! Det finns både med och utan nikotin och jag kör utan. Den ryker och du drar ner luft, precis som vanligt. Inte svårt att låta bli att röka och helt ofarligt Tar kanske en eller två cigg om dagen efter en vecka med ecigg och hoppas snart vara nere i noll...
    Jag har en elcigg hemma, men jag tycker jag blir så sträv i munnen av de :/ Aja kanske ska ge det ett nytt försök. Hittills bara 4 cigg idag, visst klockan är bara 14.00 men de är mycket bättre än i tex igår...
  • Gekaa
    BeatrixKiddo skrev 2013-09-12 08:33:17 följande:

Jag slutade röka efter 23 år när jag blev gravid förra gången. Under en vecka trappade jag ner och rökte max 3 cigg om dagen. Sedan gav jag mig tillåtelse att ta 1 cigarett varje fredag under en period och sedan en gång i månaden. När den första fredagen kom, valde jag att inte ta någon MEN jag hade en innestående så att säga. Veckor blev till månader och jag har aldrig tagit den där cigaretten och nu är det ett och ett halvt år sedan.  Om jag hade totalförbjudit mig själv hade det inte fungerat tror jag. Jag "får" fortfarande röka om jag vill för mig själv, men jag vill inte längre. En annan grej jag gjorde var att faktiskt lägga undan 1500kr i månaden de första månaderna och sedan shoppade jag loss j*vlar ha ha ha. Köpte sådant jag aldrig skulle ha gjort annars. Om det känns för tufft att SLUTA röka, HÅLL UPP istället och börja sedan igen.

Tack för tips och råd... Ska ju bara hålla upp i 9 månader ;)
  • Längtan till dig
    Gekaa skrev 2013-09-11 21:38:19 följande:
    Gravid, ÄNTLIGEN! Här kommer en mamma till som väntar sitt 3-dje barn! BF 16 Maj.
    Men jag har en enorm oro för missfall :( Varför vet jag inte :/
    Sen har jag ett problem och jag behöver ER hjälp och stötta, att sluta RÖKA?!
    Fan någon annan gravid som röker/har rökat vill sluta/har slutat, alla TIPS är välkomnande.
    Har dock hört att det ska vara farligt och öka risken för missfall om man slutar tvärt?! Sanet eller falskt?
    Grattis! Och ang rökande, så får du tänka så här. Varje gång du röker så skadar det både dig och barnet. Bäst är väl alltid att trappa ner...Sen har jag en syster som mådde dåligt av att röka vissa gånger på dygnet när hon väntade sin tjej. Så det kan bli så att du inte mår bra av det, då är det bra att passa på. 
  • Lindhaz

Hur mår ni tjejer? Jag mår fortfarande jätte bra och känner knappt av graviditeten. Lite lite tröttare ich lite ömma booobbs! Men jag har redan börjat svullna om magen på kvällarna xO hur är ni? Vet inte om det har och gör med att det är andre barnet!!

• Längtan till dig
    Lindhaz skrev 2013-09-12 20:17:19 följande:
    Hur mår ni tjejer? Jag mår fortfarande jätte bra och känner knappt av graviditeten. Lite lite tröttare ich lite ömma booobbs! Men jag har redan börjat svullna om magen på kvällarna xO hur är ni? Vet inte om det har och gör med att det är andre barnet!!
    Hur långt gången är du? Jag är i v.5+1 och har klarat mig från att må illa (så mycket iaf) peppar peppar, annars har jag spända och ömma bröst, molande och uppblåst mage. Sen har jag förbaskat ont i höft när jag ansträngt mig och det ilar ner i skinkorna och benen ibland :S hoppas inte det är foglossningar redan :S
  • Lindhaz
    Längtan till dig skrev 2013-09-12 20:24:48 följande:
    Hur långt gången är du? Jag är i v.5+1 och har klarat mig från att må illa (så mycket iaf) peppar peppar, annars har jag spända och ömma bröst, molande och uppblåst mage. Sen har jag förbaskat ont i höft när jag ansträngt mig och det ilar ner i skinkorna och benen ibland :S hoppas inte det är foglossningar redan :S

Jag är enligt mig själv i 4+5 enligt Mensen 5+3! Så det är ju fortfarande tidigt! Men förra kände jag super tydligt att jag var gravid! :) Usch ja! Hoppas verkligen att det inte är det. Det kallas nog foglossning men inte i den termen vi tänker att foglossning är. :) men nu växer det ju super mycket & lederna ska mjukas upp, vi får hålla tummarna!
Svar på tråden BF Maj 2014