• Lullabay

BF i oktober. Någon som vill följas åt?

Själv har jag BF 11 oktober, så är nu 32 fullgångna veckor. Det har varit intensivt de sista veckorna då jag fick åka in och stoppa värkarna redan i v31! Tog 2 doser av bricanyl och en nedrans massa tester för att hålla koll ordentligt. Kan tillägga att min förra graviditet slutade med akut kejsarsnitt i v36+6 (moderkaksavlossning) så dom har lite "extra koll" på mig denna gången.

Nu har jag i alla fall inga värkar längre, men foglossningen smärtar mig något kopiöst, bebisen har vänt sig och troligtvis redan fixerat sig då jag även känner smärtor ner i mellangärdet, känns som knivhugg. Det kommer bli tungt de sista veckorna har jag en känsla av och tänkte att det kanske är fler som känner som jag.

Tre läkarbesök väntar också, måndag blir det läkaren, tisdag UL och onsdag en vanlig gravkontroll hos BM. Mycket spring blir det :P

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-19 18:52
    Våra BF-datum!

Anna 2011 - 7 oktober
    Lullabay - 11 oktober
    Sania - 11 oktober
    Therese S - 12 oktober
    Sajood - 15 oktober
    Mami2013 - 25 oktober
    FridaE - 26 oktober
    Gladadagar - 26 oktober
    Lillapyretsmamma - 27 oktboer
    Erli - 27 oktober
    LinnElin - 30 oktober

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-20 18:32
    Anna 2011 - 7 oktober
    Lullabay - 11 oktober
    Sania - 11 oktober
    Therese S - 12 oktober
    Sajood - 15 oktober
    NovemberMommy - 15 oktober
    Mami2013 - 25 oktober
    FridaE - 26 oktober
    Gladadagar - 26 oktober
    Erli - 27 oktober
    LinnElin - 30 oktober

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-20 19:13
    Eija76 - 4 oktober
    Anna 2011 - 7 oktober
    Lullabay - 11 oktober
    Sania - 11 oktober
    Therese S - 12 oktober
    Sajood - 15 oktober
    NovemberMommy - 15 oktober
    Mami2013 - 25 oktober
    FridaE - 26 oktober
    Gladadagar - 26 oktober
    Erli - 27 oktober
    LinnElin - 30 oktober

• Svar på tråden BF i oktober. Någon som vill följas åt?
  • Lullabay
    Therese S,  Tack! Det hoppas jag också. Vet inte om man kan be dom mäta faktiskt...men man kanske skulle ta och fråga om det på nästa besök...frågan är ju vem man frågar isf, tror inte BM kan mäta direkt utan det får man nog göra på sjukhuset isf.

Vad roligt att ni börjat plocka! Själv sitter jag bara och väntar tills det blir helg då jag ska ut och shoppa saker till den lill*. Har sammanställt en lista på vad jag har redan och vad jag inte har. Det jag har panik över mest är barnvagn och babyskydd. Kan inte bestämma mig för vagn!!! *morr*

Det jag ska handla nu i helgen är iaf bröstpump, nytt spjälskydd (slängde det gamla), ny madrass till spjälsängen (slängde också den gamla:P), skötbädd, lite nya sängkläder till spjälsängen och tänkte även gå in på apoteket och fixa sånt som bindor, idominsalva, bh-inlägg, blöjor.
    Annars har jag nog det mesta i alla fall :)
  • Therese S

Bm kan inte mäta :/ utan det behövs nog göras på sjukhuset ! :( Själv har jag inte förberett mig nånting än sålänge , har dock inga bäbis grejer kvar alls längre , efter mina två flickor skulle jag aldrig ha mer barn , utan det räckte bra tyckte jag ! Hade tänkt börja jobba igen efter att gått klart min usk utbildning , men ack så fel jag hade :) nu är det bara att börja om från början återigen med att köpa saker , men jag ska faktiskt köpa mycket begagnat oxå , vagn är faktiskt det enda jag inhandlat ! Bör nog snart börja handla lite kläder och diverse saker . :) Tänk om man hade haft kvar allt istället , men men .. Bara att le och se glad ut :) Är det nån som tagit reda på könet ? Jag har två flickor sedan tidigare , en född 05 och en 09 ! Hade varit kul med en pojk denna gång , men tror på ännu en tös ! :) huvudsaken är att dom är friska och mår bra sen får det bli vad det blir :)

• gladadagar
    Therese S: Även om det här är första barnet så blandar jag begagnat och nytt. Speciellt saker av lite bättre märke och kvalitet brukar jag först alltid kolla om det finns att köpa av någon på tradera eller liknande. För hur gärna jag än skulle vilja lägga alla pengar i världen på dyrare kläder till barnet så kommer de första kläderna ändå bara användas under en väldigt kort period, de pengarna lägger jag då hellre senare när barnet blir äldre och hinner slita ut kläderna. Har man tillräckligt med tålamod så går det att hitta en hel del riktigt fina och fräscha saker på andrahandsmarknaden :)
  • LinnElin

Jag har mycket begagnat! Vagnen är kvar från dottern, kom mig aldrig för att sälja den och det var väl tur. Vi fick även en vagn av svärföräldrarnas grannar som var riktigt fräsch men den kommer nog sambon att använda mer än jag då jag måste ha svängbara hjul pga handledsskada. Babyskydd har vi från en kompis (som jag litar på så den är okrockad). Bärsele fick vi från en annan kompis. Kläder har jag både nytt och begagnat. Sängen och madrasserna är helt nya, sängkläder finns från dottern. Skötbädden och överdrag är nytt samt babysitter. Jag älskar att fynda så jag passar på när det är erbjudanden... Oxå kan jag sitta i timmar och jämföra priser.

Linnéa 100107, BF 131030
  • Lullabay

Samma här faktiskt! Blandar både begagnat och nytt. Sedan har jag en del kvar sen Emanuel, köpte bara neutrala saker till honom också eftersom jag inte visste om det skulle bli pojke eller flicka då heller. Vagnen jag hade till Emanuel avskydde jag dock så den har jag inte kvar. Och babyskydd fick vi hyra sist då Emanuel kom så snabbt och tidigt....var inte direkt väntat:P Har inte bestämt mig om jag ska hyra igen eller hur det blir med det. Annars har jag väl allt....tror jag:P Kan väl hjälpas åt lite? Här kommer en liten lista på vad jag har, jag kanske har glömt något? :O

*Badbalja
    *Leksaker
    *Höstoverall
    *Sängkläder till vagnen
    *Värmefilt till vagnen
    *Mobil
    *Täcke+kudde till vagnen
    *Babygym

Utöver saker så har jag kläder, örngott, lakan, påslakan, kiss-skydd (till säng och vagn).

Det jag behöver vad jag vet själv är sagt vad vagn (inkl. regnskydd+skötväska), babyskydd och senare babysitter. Inte tvunget att inhandla babysitter innan bebisen kommer eftersom dom inte kan använda den på en gång endå. Ja sen är det lite av det där småplocket som jag nämnde innan, som jag ska köpa i helgen.

• Therese S

Man kan hitta mycket bra när det gäller begagnat , håller med ! När jag väntade första dottern , köpte jag mycket " onödigt " som jag knappt använde :/ nya grejer alltså ! Tänker inte lägga ut hur mycket som helst på grejer som blir använda så lite ändå , roligt med nytt , men lite ekonomisk lär man va också ! Fast , vagnen köpte jag ny på internet , lär jag erkänna ! Dom som sålda begagnat skulle i princip ha lika mycket som om jag skulle köpa en ny , så jag la till en 1000 lapp så fick jag en ny ist ! Köpte en brio Happy ! Jag hoppas jag blir nöjd med den , har så svårt att hitta vagn som jag trivs med !!

• gladadagar

Lullaby - Vilka leksaker passar en nyfödd? Är det mest gossedjur vi pratar om då eller hur brukar du göra? Man vill ju inte råka köpa något som kan vara farligt. Och är ett babygym värt att skaffa eller kan man lika gärna lägga ut en filt som man sprider ut någrs leksaker på?

Oj nu blev det många frågor på en gång :p

• gladadagar
    Therese S skrev 2013-08-22 17:44:15 följande:
    Man kan hitta mycket bra när det gäller begagnat , håller med ! När jag väntade första dottern , köpte jag mycket " onödigt " som jag knappt använde :/ nya grejer alltså ! Tänker inte lägga ut hur mycket som helst på grejer som blir använda så lite ändå , roligt med nytt , men lite ekonomisk lär man va också ! Fast , vagnen köpte jag ny på internet , lär jag erkänna ! Dom som sålda begagnat skulle i princip ha lika mycket som om jag skulle köpa en ny , så jag la till en 1000 lapp så fick jag en ny ist ! Köpte en brio Happy ! Jag hoppas jag blir nöjd med den , har så svårt att hitta vagn som jag trivs med !!

Var faktiskt helt inställd på att vagn var det enda jag inte kunde köpa begagnat men sen kom jag över en superfin begagnad vagn för ett pris som satt fint i plånboken så jag slog till och ångrar mig inte en sekund! :)
  • Lullabay
    Gladadagar, det är mest mjuka saker ja, även lite mjuka klossar och "prassel"-saker/böcker. Det enda som är hårda saker är i hårdplast, som en nyckelknippa i olika färger, bitring som man kan lägga i kylen. Emanuel tyckte prassel-sakerna var mest intressant:P
    Men behöver definitivt inte ett babygym! Man kan absolut lägga ut en filt och leksaker runtom. Fördelen med babygym är att bebisen kan ligga på rygg och titta på saker, i början brukar dom inte vända och vrida huvudet så mycket utan ligger ju mest stilla. Men jag vet väldigt många som funnit babygym ganska meningslöst. Finns både hårda och mjuka babygym också ju, jag hade båda till Emanuel (ren slump, gåvor båda två) och jag vet egentligen inte vilket jag föredrog....sak samma typ:P

När det gäller vagn så håller jag med er båda, oftast blir det inte så mycket dyrare att köpa en ny, tycker dom tar lite för mycket för vagnarna, iaf på blocket...de få gånger man hittar något som är prisvärt så är den självklart sålt redan:P haha, Gladadagar, du hade tur!! :P
    Men jag tittar efter begagnat jag också, och hittar jag inget som är prisvärt så kommer jag gå och köpa mig en ny vagn istället.

Therese S, du sa att du köpte din online? Vilken sida beställde du ifrån?
  • Mami2013

Åh vad roligt det är med allt förberedande :) jag har också en del begagnat. Det mesta är kvar från de andra barnen, förutom skötbord och babyvakt... Och så insåg jag nyligen att jag har ju INGa som helst pojkkläder kvar efter A, så jag får skaffa nytt till lillebror. Fast man brukar ju överösas med kläder till den nyfödda när folk kommer på besök! :)

Svar på tråden BF i oktober. Någon som vill följas åt?