• Lullabay

BF i oktober. Någon som vill följas åt?

Själv har jag BF 11 oktober, så är nu 32 fullgångna veckor. Det har varit intensivt de sista veckorna då jag fick åka in och stoppa värkarna redan i v31! Tog 2 doser av bricanyl och en nedrans massa tester för att hålla koll ordentligt. Kan tillägga att min förra graviditet slutade med akut kejsarsnitt i v36+6 (moderkaksavlossning) så dom har lite "extra koll" på mig denna gången.

Nu har jag i alla fall inga värkar längre, men foglossningen smärtar mig något kopiöst, bebisen har vänt sig och troligtvis redan fixerat sig då jag även känner smärtor ner i mellangärdet, känns som knivhugg. Det kommer bli tungt de sista veckorna har jag en känsla av och tänkte att det kanske är fler som känner som jag.

Tre läkarbesök väntar också, måndag blir det läkaren, tisdag UL och onsdag en vanlig gravkontroll hos BM. Mycket spring blir det :P

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-19 18:52
    Våra BF-datum!

Anna 2011 - 7 oktober
    Lullabay - 11 oktober
    Sania - 11 oktober
    Therese S - 12 oktober
    Sajood - 15 oktober
    Mami2013 - 25 oktober
    FridaE - 26 oktober
    Gladadagar - 26 oktober
    Lillapyretsmamma - 27 oktboer
    Erli - 27 oktober
    LinnElin - 30 oktober

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-20 18:32
    Anna 2011 - 7 oktober
    Lullabay - 11 oktober
    Sania - 11 oktober
    Therese S - 12 oktober
    Sajood - 15 oktober
    NovemberMommy - 15 oktober
    Mami2013 - 25 oktober
    FridaE - 26 oktober
    Gladadagar - 26 oktober
    Erli - 27 oktober
    LinnElin - 30 oktober

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-20 19:13
    Eija76 - 4 oktober
    Anna 2011 - 7 oktober
    Lullabay - 11 oktober
    Sania - 11 oktober
    Therese S - 12 oktober
    Sajood - 15 oktober
    NovemberMommy - 15 oktober
    Mami2013 - 25 oktober
    FridaE - 26 oktober
    Gladadagar - 26 oktober
    Erli - 27 oktober
    LinnElin - 30 oktober

• Svar på tråden BF i oktober. Någon som vill följas åt?
  • Lullabay

Nä det är ju lite så. Idag har jag dessutom jätteont...vill gå med benen långt isär för det känns Bokstavligt talat som om bebisen ligger inne i gången på väg ut :/ hmm...ont har jag iaf. Ett väldigt tryck neråt...fast ett smärtsamt tryck. Vet inte hur jag ska förklara det med det enda som verkar hjälpa är att ligga ner i alla fall. Jobbigt att försöka ta sig igenom en dag på jobbet såhär!!

• LinnElin

Gaaah! Jag blir så irriterad på alla dessa "förståsigpåare" som inte vet vad de snackar om! Ännu en som tror sig veta att det blir bättre av att röra på sig och hålla igång och predikar om det som om man vore i kyrkan. Det kanske funkar för vissa, vad vet jag men jag känner förtusan själv att ju aktivare jag är en dag, desto ondare får jag! Vad är det folk inte fattar? "Har du verkligen så ont att du behöver kryckor?" NÄ, jag kutar runt med dem för att leka ball och alla ska tycka synd om mig! Demon Sorry, men behövde bara få ur mig!

Idag har killen som ska vikariera för mig skrivit under avtalet och det känns så skönt att det är klart! Han var den enda av alla kandidater som jag tror på.

Ni som är sjukskrivna/hemma med gravidpenning, hur får ni dagarna att gå? Jag har bara halva dagar att slå ihjäl än så länge men vet inte riktigt vad jag ska sysselsätta mig med...

Linnéa 100107, BF 131030
  • Erli

LinnElin:
    Känner igen din irritation! Man blir rätt trött av sånna kommentarer. Ne jag har kryckor för att kunna slå sig när du ställer sånna frågor".
    Ja jag har själv stora problem med vad jag ska göra om dagarna. I början var det helt okej, låg och kollade på serier eller läste. Nu har jag skaffat scrapbooking-prylar och tänkte göra ett album med bilder från när jag o sambon träffades, semesterresan och bebisen mm. Ska få låna en symaskin av farmor och försöka sy höstgardiner, påslakan till bebis o sånt. Det är vad jag kan komma på nu ;)

• FamMorrhår
    Lullabay skrev 2013-08-21 11:34:08 följande:
    Tokiigt, nä du är Inte ensam. Vill själv ligga ovh småslumra hela tiden! :P FamMorrhår, Välkommen! Hur känns det att det kanske blir planerat snitt då? Är det första barnet? Hur mår du i graviditeten?

Tack tack!

Hum min första reaktion var att grååååta... Känns som att jag kanske blir snuvad på en förlossning.. INTE alls vad jag tänkt mig, fanns liksom inte ens i min värld...  Och dessutom ha nästa UL så "sent"- tänk om de startar innan, å åka in o inte veta om det blir snitt eller ej känns BAJS... Så när jag var hos BM 33+0 så vräkte jag ur mig allt sånt här å tårarna var på gång många gånger... Krävde info om snitt och broschyr om det.. hon typ "jo du kanske ska få det fast det inte är hundra att de blir snitt".. Så nu har jag fått höra förloppet, o fått läsa och ja nu känns de bättre... Frågade om jag kunde hoppas på att den flyttade sig, eller om hon trodde den skulle de.. Men näe hon tyckte jag kunde ställa in mig på snitt å ta de positivt om det inte blir de.. Så ja nu har jag ställt in mig på det- nu lär jag väl bli halvbesviken om de inte blir å jag får vänta längre på liten... haha.. Nä men min BM har iaf inte pratat snitt någonting innan- har era det?

Första barnet är det, å jag mår väl oförskämt bra.. mått illa 2v i början å därefter lite magkatarr så jag iof kräktes av smärtan i bröstet.. Men de kanske totalt varade i 1 mån.. Sen foglossning ganska tidigt å först sjukskriven på 50% då hade jag väl gått 5 hela månader.. (jag kommer ju inte ihåg veckor jag.. haha) Mn jobbar som sjuksköterska på avdelning med många äldre- de blev för tungt... Sen har jag ju havandeskapspenninng nu då.. Eller jag hoppas det fungerar- är beviljad i alla fall... ;)

Är de flera här som ev ska snittas? Å är de isf pga något "medicinskt"?

• Sajood
    Lullabay: Det låter onekligen jobbigt. Är det fixeringen som orsakar det...? Förstår inte hur du orkar jobba om det känns så mycket...

LinnElin: Jag jobbar inte heltid nu, så jag är hemma mer än vanligt. Hittills har den lediga tiden fyllts av föräldrautbildning och av att sova. Har fått lite nyttiga saker gjorda såsom att tvätta och så, men tiden har gått ganska fort. Min förhoppning är att kunna använda tiden till att vila och göra saker som jag blir glad av (kanske lite hantverksprojekt eller så).

FamMorrhår: Jobbigt att inte riktigt veta och just osäkerheten i att det skulle dra igång tidigt och då inte veta vad som gäller. Låter klokt att ställa in sig på att det kan bli ks så att du är mentalt förberedd på det. Har inte hört så mycket om ks från barnmorskan på mina vanliga kontroller men de har pratat om det utförligt på föräldragruppen.
  • Lullabay
    FamMorrhår, Det var snack om att jag kanske skulle bli snittad i början av graviditeten eftersom det blev urakut snitt vid min förra graviditet. Men vi kom snabbt överens om att sålänge allt ser bra ut (med moderkaka och så) planerar vi en normal förlossning. Vilket är skönt, jag har ingen lust att genomgå ett snitt en gång till. Dessutom kan dom glömma nålar i min rygg så :P
  • Lullabay
    Sajood, ja jag kan tänka mig att det beror på fixeringen. Men jag vet inte. Jag ska ju bara jobba heltid nästa vecka med sen ska jag gå ner lite i tid, har lagt in om att jag ska gå ner till 75% till att börja med.
  • Mami2013

FamMorrhår, för mig var det ev också tal om snitt pga att moderkakan låg ivägen... Som tur är så visade UL idag att den har flyttat sig så om planerna går som de ska så blir det en normal förlossning för oss. Men man vet ju aldrig hur det blir...

Lullabay, får man fråga vad du jobbar med? Känner du att du klarar jobbet fastän du har ont? Jag har dragit ned rejält på arbetet men ändå kommer sd, ryggont och foglossning... Och jag har ett stillasittande jobb :-P

• NovemberMommy

Oj va alla e duktiga med att skriva här. Hinner ju knappt med. Ni som har blivit beviljade graviditets penning. Hur lång tid tog det innan ni fick svaret? Jag har ansökt för 2 veckor sen o än så länge så har inget hänt. Inte ens något besked om att de har mottagit min ansökan

• FamMorrhår
    Lullabay skrev 2013-08-21 19:22:54 följande:
    FamMorrhår, Det var snack om att jag kanske skulle bli snittad i början av graviditeten eftersom det blev urakut snitt vid min förra graviditet. Men vi kom snabbt överens om att sålänge allt ser bra ut (med moderkaka och så) planerar vi en normal förlossning. Vilket är skönt, jag har ingen lust att genomgå ett snitt en gång till. Dessutom kan dom glömma nålar i min rygg så :P

Ah- du har redan prövat de där.. hoppas de "sköter sig" så att du får föda vag! Visst man vet ju aldrig vad som blir men ändå att få pröva!

Nålar och dyl skrämmer mig inte.. tror jag är lite arbetsskadad kan sitta på mig själv (och andra) å peta på kärl å tycka att vissa vore perfekta att sticka i.. erhm.. dock har jag ju inte varit med om stick i ryggen..

Ni gör det så jäkla bra ni som jobbar! Å sen måste ju tiden gå fortare... Går hemma jag, visst har hundar så lite rör man sig ju men inte mycket.. vissa kvällar kan jag ändock inte ta upp saker från golvet pga smärta ifrån bäckenet... gick i skogen förra veckan. . Lååångsamt.. meeen då hade jag baske mig vela ha kryckor på kvällen.. kunde knappt flytta benen.. kändes så fånigt!... lite surt för jag är ju ändå smidig.. inte spec stor så de gåår ju å göra saker.. men jag får "betala" för det efter...
Svar på tråden BF i oktober. Någon som vill följas åt?