• Sajood

BF i oktober. Någon som vill följas åt?

Hej alla!

Väntar mitt första barn med bf den 15/10. Har hittills haft en väldigt lugn graviditet där det värsta har varit tröttheten och ömma fötter, men det är ju som tur är två saker som är ganska lätta att hantera. Är positivt överraskad över att jag får sova så bra. Jag känner mig ganska lugn inför förlosningen (lycklig oventande om vad som väntar!!) men är lite nojjig över att den ska dra igång för tidigt, så jag stressar upp mig när jag känner lite molvärk eller så. Anledningen till min nojjighet är att jag har en syster som har fått barn i vecka 29... Men än så länge har jag inga tecken på att det håller på att dra igång, och jag kommer säkert att gå två veckor över tiden innan den lilla bebisen kommer. :) 

• Sajood

Erli: Förstår att jag är lyckligt lottad som hittills haft det så lugnt. Är väldigt förvånad själv då jag tidigare har haft väldigt mycket problem med ryggen. Hann bli bättre i ryggen innan jag blev gravid, och hittills har det faktiskt fortsatt att bli bättre trots att jag har blivit lite tyngre. Har gått upp typ 8 kg hittills. Hade för några veckor sedan lite högt blodtryck och har därför gått in för att ta det lugnt och jobbar inte 100% längre (och nu har också blodtrycket blivit bättre). Det är lättare att ta sig tiden att ta hand om sig själv när man har ansvar för någon annan också...

Hur mycket äter ni nu jämfört med annars? Jag känner att jag är hungrig typ hela tiden! 

• Sajood

Jag försöker att äta klokt, men behöver mellanmål för att må bra. På förmiddagen brukar jag ta en frukt och på eftermiddagen vill jag gärna ha frukt och något lite matigare (typ en macka eller lite yoghurt). Sen tar jag alltid något kvällsfika (typ yoghurt) innan jag går och lägger mig för annars mår jag rätt dåligt när jag vaknar. Sen känner jag att jag inte kan äta så mycket åt gången för det blir liksom fullt, så då blir man hungrig ganska snabbt igen...

• Sajood

Lullabay: Hoppas allt går bra på UL:et. Jag skulle inte heller kunna låta bli och titta. Faktum är att om jag får göra ett UL till så kommer jag nog att vilja ta reda på könet. Är väldigt nyfiken. :)

• Sajood

Oj, här var det full fart! Hänger inte med riktigt... :) Själv mår jag fortsatt bra, men är fortsatt trött. Ser fram emot nästa besök på mvc för att mäta magen och lyssna på hjärtljud, men det är inte förrän nästa vecka. Hoppas på att magen har vuxit bra, för den verkar växa lite dåligt enligt mätningarna (men än så länge inget som motiverar att göra ett extra ultraljud). Känner att bebisen rör sig hela tiden, så jag är inte så orolig för att den inte mår bra. Slö är den då inte. ;)

• Sajood

Det är väldigt svårt att inte oroa sig och att inte bli nojjig, trots att man egentligen vet att man inte har så mycket fog för sin oro. (Antar att det inte blir bättre sen när bebisen kommer ut. Hehe...)

• Sajood
    Lullabay: Det låter onekligen jobbigt. Är det fixeringen som orsakar det...? Förstår inte hur du orkar jobba om det känns så mycket...

LinnElin: Jag jobbar inte heltid nu, så jag är hemma mer än vanligt. Hittills har den lediga tiden fyllts av föräldrautbildning och av att sova. Har fått lite nyttiga saker gjorda såsom att tvätta och så, men tiden har gått ganska fort. Min förhoppning är att kunna använda tiden till att vila och göra saker som jag blir glad av (kanske lite hantverksprojekt eller så).

FamMorrhår: Jobbigt att inte riktigt veta och just osäkerheten i att det skulle dra igång tidigt och då inte veta vad som gäller. Låter klokt att ställa in sig på att det kan bli ks så att du är mentalt förberedd på det. Har inte hört så mycket om ks från barnmorskan på mina vanliga kontroller men de har pratat om det utförligt på föräldragruppen.
  • Sajood

Vi har också en ihopsatt spjälsäng och har tvättat igenom de flesta kläder och sånt. Trots att det är 7 veckor kvar så känns det skönt att vara förberedd. Jag har en syster som fått barn väldigt tidigt (vecka 29) och är nog lite påverkad av det. Just nu så fixar vi med babyskydd, skötväska, täcke och kudde plus lite andra småsaker. Som jag ser det så är det en viktig del i den mentala förberedelsen att komma i ordning och så är det ju så mysigt så det kan man väl unna sig?! :)

• Sajood

Angående olika krämpor: Jag har också fått lite illamående igen (inte så kraftigt, men det finns där) när jag inte har ätit på ett tag. Det är mest påtagligt på morgonen. Mina fötter var mer svullna förut (kanske på grund av värmen tidigare). Värst för min del är att jag är väldigt trött och att jag har börjat sova ganska oroligt. Är väldigt glad att jag kan vara ledig en dag i veckan så att jag hinner vila upp mig. Är väldigt trött efter fyra dagar på jobbet!

• Sajood
    Lullabay: Ja, för mig är det verkligen ett sätt att komma närmare att förstå vad som är på gång. :) Kanske är skillnad om man redan har barn (vad vet jag?), men eftersom det känns ganska overkligt så är det bra (och otroligt roligt!) att konkretisera det hela genom att fixa barnrum, fylla upp med kläder i garderoben med mera...
Svar på tråden BF i oktober. Någon som vill följas åt?