• Lullabay

BF i oktober. Någon som vill följas åt?

Själv har jag BF 11 oktober, så är nu 32 fullgångna veckor. Det har varit intensivt de sista veckorna då jag fick åka in och stoppa värkarna redan i v31! Tog 2 doser av bricanyl och en nedrans massa tester för att hålla koll ordentligt. Kan tillägga att min förra graviditet slutade med akut kejsarsnitt i v36+6 (moderkaksavlossning) så dom har lite "extra koll" på mig denna gången.

Nu har jag i alla fall inga värkar längre, men foglossningen smärtar mig något kopiöst, bebisen har vänt sig och troligtvis redan fixerat sig då jag även känner smärtor ner i mellangärdet, känns som knivhugg. Det kommer bli tungt de sista veckorna har jag en känsla av och tänkte att det kanske är fler som känner som jag.

Tre läkarbesök väntar också, måndag blir det läkaren, tisdag UL och onsdag en vanlig gravkontroll hos BM. Mycket spring blir det :P

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-19 18:52
    Våra BF-datum!

Anna 2011 - 7 oktober
    Lullabay - 11 oktober
    Sania - 11 oktober
    Therese S - 12 oktober
    Sajood - 15 oktober
    Mami2013 - 25 oktober
    FridaE - 26 oktober
    Gladadagar - 26 oktober
    Lillapyretsmamma - 27 oktboer
    Erli - 27 oktober
    LinnElin - 30 oktober

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-20 18:32
    Anna 2011 - 7 oktober
    Lullabay - 11 oktober
    Sania - 11 oktober
    Therese S - 12 oktober
    Sajood - 15 oktober
    NovemberMommy - 15 oktober
    Mami2013 - 25 oktober
    FridaE - 26 oktober
    Gladadagar - 26 oktober
    Erli - 27 oktober
    LinnElin - 30 oktober

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-20 19:13
    Eija76 - 4 oktober
    Anna 2011 - 7 oktober
    Lullabay - 11 oktober
    Sania - 11 oktober
    Therese S - 12 oktober
    Sajood - 15 oktober
    NovemberMommy - 15 oktober
    Mami2013 - 25 oktober
    FridaE - 26 oktober
    Gladadagar - 26 oktober
    Erli - 27 oktober
    LinnElin - 30 oktober

• Svar på tråden BF i oktober. Någon som vill följas åt?
  • Erli

Hej :) jag har bf 27 oktober, v 31 imorgon.
    Verkar som att du har det rätt tufft. Hoppas verkligen den lill* stannar i magen ett tag till.

Har foglossning från helv**** sen v 18 ungefär, vatt sjukskriven sen v 21 pga foglossningen och sammandragningar. Springer på mvc varje vecka ;) akupunktur, cervixkontroller och "vanliga" Bm besök.
    Har väldigt ont av sammandragningarna på nätterna o foglossningen på det, ber för att tiden ska gå snabbt till bf!

Hoppas det blir lugnare för dig sista veckorna :)

• Lullabay

Hej! Detsamma du! Jösses, då måste foglossningen vara riktigt illa? Jag led inte så mycket av den från början, även fast jag kände av den tidigt. Utan det har blivit mer än plåga nu de sista 3 veckorna...blir ju inte lättare ju tyngre man blir heller, och nu när bebisen vänt sig blir trycket också mer påtagligt.
    På nätterna har jag mest problem med att den lill* inte ligger still, så man får svårt att sova av den anledningen. Annars är foglossningen värst på dagarna, när man jobbar och så...
    Hoppas också bebisen stannar lite till, tror dock inte jag kommer gå hela vägen, men sålänge det inte blir som det blev med förra graviditeten så är jag nöjd egentligen, det var världens skräckupplevelse:P

Har du barn sedan tidigare eller är detta första för dig? Vad tror du gömmer sig där inne, pojke eller flicka?

• LinnElin

Hejhej! Gör er gärna sällskap! Jag har bf 30:e oktober. Mitt andra barn. Även jag har foglossning, tidigare har det inte varit sååå illa men nu måste jag ha kryckor för att ta mig fram. Ska till läkaren på måndag, 50% sjukskrivning hoppas jag på. Ska även börja få akupunktur och hoppas på att det lindrar lite. Någon mer än jag som har familj och kollegor som är helt oförstående?

Linnéa 100107, BF 131025
  • Erli

Jao, hoppat på kryckor från v 20 ungefär och numera är det rullstol som gäller om jag ska följa med och handla eller liknande. Senaste veckan har det blivit mer jobbigt framtill i ljumskar och underlivet (ursäkta). Antar att det beror på fogarna eller kanske bebis som trycker på nerver. Huvudet neråt senaste veckan iallafall ;)
    Känner mig sådär lagom osmidig :p mer likt en val när jag rullar ut soffan eller sängen hehe.

Aha du har också en liten där inne som håller låda om nätterna ;) sparkarna har ju blivit starkare nu iallafall och mitt högra revben verkar vara nya leksaken.

Usch nej det lät ju ingen vidare med din förra förlossning, hoppas verkligen det blir mer odramatiskt denna gången.

Detta är vårt första barn. Finns väl en risk att den tittar ut tidigare, tappen har börjat bli påverkad o sammandragningarna ökar så fort jag rör mig. Läkaren är dock toppen och gör noggranna undersökningar varannan vecka nu och han hoppas den ska stanna till 37+ iallafall.

Jag tror det är en liten kille, trott det hela tiden men den vägrar visa på ultraljuden. Vet ni vad som gömmer sig i magen?

LinnElin;
    Hej :) välkommen!
    Trist med foglossningen :/ starkt av dig att kunna jobba med det. Tror inte det blir problem att gå ner till 50% om du går med kryckor! Min läkare sa att går du på kryckor är det oftast full sjukskrivning som gäller. Men det kanske beror på vad man jobbar med ?
    Akupunktur hjälper mig lite så det kan absolut vara värt att prova, man blir rätt go och avslappnad efteråt iallafall :)
    Jobbigt med folk som är helt oförstående :/ Alla har varit förstående mot mig utom min vän som kläckte ut sig nått i stil med " ja du får ju ut nått av det, prova att gå med tandvärk istället". Ja då blev jag lite sur!

Ursäkta den lilla novellen haha hoppas ni orkar läsa ;)

• Sania

Jag har också bf 11 oktober :) med mitt andra barn. Vill bara föda och få det gjort, orkar inte vara gravid längre. Känner mig stor och tung och allt känns extra jobbigt.
    Min son är snart 10 månader så det blir knappt 1års skillnad.

• LinnElin

Jag jobbar med ergonomiska bedömningar i verkstadsindustri så det innebär ofta stillastående i 2-3 timmar utan möjlighet att sitta. Har en del administrativt att göra så jag hade tänkt att göra det tills min ersättare kommer 2:a september, sedan ska han läras upp och därefter kan jag kanske ta det lite lugnt. Ni är inte ensamma om att ha party i magen på nätterna. Höll på att bli tokig natten till idag! Men hellre det än att inte känna något. Var in till förlossningen för en vecka sen då det var alldeles för lugnt ett par dagar. Om vi ska tro kvinnan som utförde RUL så är det en liten flicka vi väntar, till dotterns stora förtjusning! Hon vill prompt ha en syster. Hur har det gått med namn för er del? Skriver från plattan och då funkar det inte att byta rad om ni undrar varför allt är skrivet i ett stycke....

Linnéa 100107, BF 131025
  • Erli

Tror ju som sagt inte det blir några problem att gå ner till 50%, tror det var på Socialstyrelsens hemsida det stod nått om att de rekommenderade 100% sjukskrivning om besvären var så svåra att man var tvungen att ha kryckor. Men man vet nog bäst vad som funkar :) jag är akut-ssk och hade tyvärr inte kunnat jobba längre än jag gjorde vilket stör mig en del, älskar mitt jobb och håller på att bli galen av att bara ligga/sitta hemma.
    Läskigt att rörelserna minskade men skönt att det inte var någon fara. Grattis till flickan !!
    Namn är svårt, pojknamnen är svårast tycker jag. Men har väl 3-4 förslag till kille och kanske 10 om det ändå skulle visa sig vara en flicka ;p

• Lullabay

Hej alla! Vad roligt att så många trillar in. Välkomna!

LinnElin, tråkigt att du måste gå med kryckor, måste vara fruktansvärt...speciellt om ingen förstår dig. Själv har jag tur med folk runtomkring som alla väldigt stöttande.
    Jag tror också du lär få en 100% sjukskrivning om du går med kryckor faktiskt.
    -Såg din senast post nu under tiden som jag skrev nedanstående stycke :P Ditt undran om namn är skrivet där iaf :)

Erli, haha, klart vi orkar läsa! :D Jag vet inte vad som gömmer sig och väntar helst, blir roligt med en överraskning! Men om det blir en flicka ska hon heta Isabella iaf :P Så mycket vet jag. Blev en Emanuel sist :)
    Ja det sparkar mycket i magen, men för mig är det fortfarande mycket "sparkar" neråt, vilket är konstigt med tanke på att bebis ligger med huvudet nedåt, kanske är mer kickboxning då? :P Haha.
    Ja, det är skönt när dom rör på sig samtidigt så man vet att dom lever, minns när jag väntade Emanuel att jag kunde putta på magen emellanåt, tyckte att "nu får du allt röra på dig lite så jag lugnar ner mig"...han låg lugn som en filbunke i magen :)

Sania, vad roligt att vi har samma bf!! Whohoo!!! Jag orkar heller inte vara gravid mer, känns som en plåga ibland...tur att belöningen är den bästa i världen!! Härligt att får barnen så tätt, det ville jag också från början men min son är 3 1/2  nu redan...fattar inte vart tiden tog vägen. Ska bli roligt med en liten plutt igen.

• Lullabay

LinnElin, vad jobbigt med stående arbete när man är gravid, lider med dig! Är inte graviditetspenning ett alternativ för dig? Har du kollat upp det? Själv har jag ett jobb sittandes, arbetar som handläggare, och även det kan vara jobbigt ibland. Men har fått en ordentlig stol och även andra sittalternativ om jag behöver byta ställning, sedan kan jag stå om jag vill, bara att höja upp skrivbordet. Så jag tänker jobba hela vägen tills det är dags, ska dock gå ner och bara arbeta 75% sista månaden.

Erli, Ja det måste vara grymt jobbigt att bara ligga hemma när man är van vid att vara i rörelse mycket.
    Jag tycker också pojknamn är riktigt svårt, har inte ett enda namnförslag om det blir en pojk, utan får väl isf se vad det blir bara:) Det är ju inte alltid namnen man har valt passar när väl man får se bebisen :P

• anna 2011

Hej! Får man hoppa in här? Har BF 7 oktober. Väntar vårt andra barn. Har en son som är 1,5 år, så det blir ganska tätt här också. Vi har tagit reda på att det är en flicka vi väntar men har inget namn klart än. Jämfört med er andra har jag nog en ganska smärtfri graviditet, ingen foglossning och har endast gått upp 5 kg än så länge. Ska bli roligt att följas åt den sista tiden!

Svar på tråden BF i oktober. Någon som vill följas åt?