Lullabay skrev 2013-08-18 18:11:24 följande:
Nu tittar jag in igen! Trevligt med nya, välkomna! Vad roligt att vi blir några stycken!! :D
LinnElin, att du funderar på kejsarsnitt förstår jag när du är rädd för förlossningen. Men ha i åtanke att bli snittad är värre när det kommer till tillfrisknandet. Visst, under en förlossning så kanske du spricker och får svårt att ha sex, men oavsett vad så brukar man blöda i nästan 2 månader efter och man ska inte ha sex sålänge man blöder. Blöder gör man oavsett om man har blivit snittad eller fött vaginalt. Jag blev ju sagt vad snittat förra gången, och det är verkligen inget jag rekommenderar att göra frivilligt. Man lider.....läääääänge. Du kan inte stå upprätt på flera dagar och måste ta dig fram med rullstol. Blir bättre efter 3-4 dagar kanske men du är fortfarande helt handikappad i flera veckor, man kan inte lyfta saker, att gå och bära på bebisen kan du glömma.
Det är självklart jobbigt när man råkar ut för något som du gjorde förra förlossningen, att du led av det sålänge, men det hör inte till vanligheten faktiskt, sannolikheten att det händer ingen borde vara minimal. Om du väljer ett kejsarsnitt däremot, så kommer du garanterat lida en längre tid...eftersom man inte får någon bedövning heller, jag garvade åt sköterskan när hon kom in med en alvedon och jag var snittad över hela magen kan jag säga....pyttsan liksom. Kan lika gärna dricka ett glas vatten....
Jo, de nackdelar du beskriver har ju fått mig att tänka om. Har läst en hel del om kejsarsnitt och jag kommer ihåg hur kvinnan som jag delade rum med efter förra förlossningen lät de två nätter vi sov i samma rum. Hon hade fått kejsarsnitt. Men efter detta barn blir det inga fler så jag slipper oroa mig.
Det här med förvärkar är ju mindre kul.
Lullabay, hur länge brukar dina hålla i sig? Jag har haft till och från hela eftermiddagen. Med dottern hade jag inga alls så första gången (för någon vecka sen) trodde jag bara att jag var risig i kistan, typ magknip...
När jag läser om både Lullabays och Mami2013s förlossningar så kan jag tycka att förlossningen för min del var piece of cake! Krystade iofs rätt "länge" (50 min) innan dottern kom ut, hade ingen ork. Och dotterns pappa var inte något som helst stöd när han satt och klagade på att han var trött och hade ont i ryggen. Men just själva förlossningen gick ju bra. Kom in vid halv sex på morgonen och 18.21 var hon ute. Värkar i totalt 15 timmar och innan det hade jag inga som helst sammandragningar eller förvärkar.