• Lullabay

BF i oktober. Någon som vill följas åt?

Själv har jag BF 11 oktober, så är nu 32 fullgångna veckor. Det har varit intensivt de sista veckorna då jag fick åka in och stoppa värkarna redan i v31! Tog 2 doser av bricanyl och en nedrans massa tester för att hålla koll ordentligt. Kan tillägga att min förra graviditet slutade med akut kejsarsnitt i v36+6 (moderkaksavlossning) så dom har lite "extra koll" på mig denna gången.

Nu har jag i alla fall inga värkar längre, men foglossningen smärtar mig något kopiöst, bebisen har vänt sig och troligtvis redan fixerat sig då jag även känner smärtor ner i mellangärdet, känns som knivhugg. Det kommer bli tungt de sista veckorna har jag en känsla av och tänkte att det kanske är fler som känner som jag.

Tre läkarbesök väntar också, måndag blir det läkaren, tisdag UL och onsdag en vanlig gravkontroll hos BM. Mycket spring blir det :P

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-19 18:52
    Våra BF-datum!

Anna 2011 - 7 oktober
    Lullabay - 11 oktober
    Sania - 11 oktober
    Therese S - 12 oktober
    Sajood - 15 oktober
    Mami2013 - 25 oktober
    FridaE - 26 oktober
    Gladadagar - 26 oktober
    Lillapyretsmamma - 27 oktboer
    Erli - 27 oktober
    LinnElin - 30 oktober

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-20 18:32
    Anna 2011 - 7 oktober
    Lullabay - 11 oktober
    Sania - 11 oktober
    Therese S - 12 oktober
    Sajood - 15 oktober
    NovemberMommy - 15 oktober
    Mami2013 - 25 oktober
    FridaE - 26 oktober
    Gladadagar - 26 oktober
    Erli - 27 oktober
    LinnElin - 30 oktober

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-20 19:13
    Eija76 - 4 oktober
    Anna 2011 - 7 oktober
    Lullabay - 11 oktober
    Sania - 11 oktober
    Therese S - 12 oktober
    Sajood - 15 oktober
    NovemberMommy - 15 oktober
    Mami2013 - 25 oktober
    FridaE - 26 oktober
    Gladadagar - 26 oktober
    Erli - 27 oktober
    LinnElin - 30 oktober

• Svar på tråden BF i oktober. Någon som vill följas åt?
  • Erli

Mami2013:
    Låter tufft, hoppas det löser sig. Din och bebis hälsa är ju viktigast:)
    Blev sjukskriven i v21 pga kraftig foglossning, gick på kryckor redan då. Provat allt! Har varit på akupunktur två gånger nu men ingen skillnad än, hoppas de kanske kan lugna sig lite iallafall.
    Lider med dig och förstår verkligen hur jobbigt det är, hoppas det löser sig!

• Lillapyretsmamma

LinnElin: illamåendet kom i v.6. Har också fått Lergigan comp samt Lergigan och ondansetron. Illamåendet är betydligt bättre nu, men påverkas av om jag blir trött o.s.v. BB-tiden, ja det var kanske utifrån sett inte så farligt, men min personliga upplevelse var inte bra. Först sa de att låt Pyret sova, väck inte, tänk inte på maten o.s.v.. efter ett tag kommer de in och ifrågasätter hur det kommer sig att Pyret inte har ätit och det beslutas att det skall stödmatas. Jag fick vara kvar några dagar extra med Pyret som blev gul och behövde sola. Solningen var i ett rum i närheten och personalen sa att de skulle hjälpa till att se efter Pyret, andra gånger sa de att de skulle säga till mig. Men ibland när jag kom dit var det fullt med urin eller avföring som de inte sagt till mig. Sängen stod i ett hörn vid en dörröppning in till där de gjorde undersökningar så det fanns ingen naturlig plats att vara nära. Ett annat barn solade också men längre in i rummet där pappan kunde sitta på en stol bredvid. Ett annat exempel var att alla utom en i personalen sa att de matade med "kopp" på avdelningen för att inte störa sugtekniken, medan nattsköterskan kom och matade med nappflaska under flera nätter. Som sagt, exempel på förhållandevis små saker, men för mig som var nyförlöst förstagångsförälder skapade det en osäkerhet och jag hade där och då inte förmågan att ställa krav och ifrågasätta. Satsar på att ha den förmågan denna gång! :) Ursäkta att det inte blir styckesindelat, skriver på paddan...

• Lullabay

Hej igen alla! Blir mycket att läsa och ta ikapp med när man jobbat hela dagen, haha:P Roligt!!
    Kan ju börja med att jag ska gå igenom tråden så sammanställer jag en lista på allas BF på en gång och lägger i TS :D

Jobbigt ni alla måste haft det med illamående, själv hade jag INGENTING sånt, varken med Emanuel eller med denna graviditeten. Äter så mycket mer gör jag inte heller, däremot har jag en gaaaalen nojja på isglass, kan äta hur mycket som helst, och finns det ingen isglass hemma så blir det vulkanutbrott ungefär:P Haha. Har no haft några speciella "cravings"?

Therese S, Välkommen! Tredje kejsarsnittet, hur kommer det sig?

Erli, haha ja lite mys kan sätta igång både sammandragningar och värkar, fast värkarna brukar nog inte triggas för ens senare isf. Men sammandragningar får jag hela tiden så fort man ens börjar lägga tankar åt det hållet :P

Sajood, Välkommen! Härligt att du hittills har har haft en skönt graviditet!
    Jag har också märkt att man blir mätt fortare nu, börjar nog bli ont om plats där inne:P Dock småäter jag gärna, tuggar på något hela tiden liksom. Men jag behöver ju gå upp i vikt utöver graviditetsvikten så att säga, så det stör mig inte så mycket :)

• Lullabay

Om jag har glömt någon, eller skrivit fel datum på någon i TS så är det bara att hojta till, vi börjar bli ett gäng nu, härligt!!! :D

• Lullabay
    Lillapyretsmamma, haha just det! Glömde bort uppdateringen om det, joda det gick bra. Tappen var nu 2,7cm...den var 3 cm förra veckan så hon tog det som att den var "oförändrad" då det kan skilja lite grann på varje mätning. Mätte den med VUL så det beror ju lite på vilken vinkel och hur bra bild man får. Känns skönt att veta att tappen inte blivit påverkad av värkarna hittills iaf. Vore ju bra om bebisen stannade i magen i alla fall 3 veckor till! :P

Nästa blir UL imorgon bitti, tar det först innan jag åker till jobbet. Så svårt det där när man har UL sent i graviditeten...man kan ju inte låta bli att titta på skärmen, man vill ju se den lill*!! Men jag vill ju inte råka se könet. Allt syns så tydligt på UL såhär sen i graviditeten...ska man försöka titta bort eller? :P
    Ser fram emot det iaf, vill få det bekräftat att moderkaka ser bra ut...skulle vara förödande att råka ut för samma igen nämligen.
  • LinnElin
    Lillapyretsmamma skrev 2013-08-19 18:06:22 följande:
    LinnElin: illamåendet kom i v.6. Har också fått Lergigan comp samt Lergigan och ondansetron. Illamåendet är betydligt bättre nu, men påverkas av om jag blir trött o.s.v. BB-tiden, ja det var kanske utifrån sett inte så farligt, men min personliga upplevelse var inte bra. Först sa de att låt Pyret sova, väck inte, tänk inte på maten o.s.v.. efter ett tag kommer de in och ifrågasätter hur det kommer sig att Pyret inte har ätit och det beslutas att det skall stödmatas. Jag fick vara kvar några dagar extra med Pyret som blev gul och behövde sola. Solningen var i ett rum i närheten och personalen sa att de skulle hjälpa till att se efter Pyret, andra gånger sa de att de skulle säga till mig. Men ibland när jag kom dit var det fullt med urin eller avföring som de inte sagt till mig. Sängen stod i ett hörn vid en dörröppning in till där de gjorde undersökningar så det fanns ingen naturlig plats att vara nära. Ett annat barn solade också men längre in i rummet där pappan kunde sitta på en stol bredvid. Ett annat exempel var att alla utom en i personalen sa att de matade med "kopp" på avdelningen för att inte störa sugtekniken, medan nattsköterskan kom och matade med nappflaska under flera nätter. Som sagt, exempel på förhållandevis små saker, men för mig som var nyförlöst förstagångsförälder skapade det en osäkerhet och jag hade där och då inte förmågan att ställa krav och ifrågasätta. Satsar på att ha den förmågan denna gång! :) Ursäkta att det inte blir styckesindelat, skriver på paddan...

Fy fasen! Jag skulle oxå klassa det som en dålig upplevelse! Blir förvånad över att de inte har bättre rutiner och det där med kopp är väl allmänt känt? Ska du föda på samma sjukhus denna gång?
    Linnéa 100107, BF 131030
  • LinnElin

Lullabay - Skönt att det gick bra idag! Ang ultraljudet så skulle jag inte kunna hålla mig. Alldeles för nyfiken på saker och ting...

Linnéa 100107, BF 131030
  • LinnElin

Jag skulle ju på akupunktur i eftermiddags. När jag kom dit var hissen trasig. Sjukgymnastiken ligger högst upp i huset, förvisso bara tre våningar men med tanke på att jag knappt klarar tre trappsteg så testade jag inte ens att gå. Så jag fick en ny tid imorgon eftermiddag. Jag som hade längtat så!

Linnéa 100107, BF 131030
  • Lullabay
    LinnElin, haha ja alla tycker ju olika där. Självklart är man nyfiken men vill endå inte veta, nu är det ju inte så långt kvar heller så, får svar på det i sinom tid :)
    Vad jobbigt att du inte kunde ta dig till din tid!! :( Vilken besvikelse....tur att du fick en ny tid så snabbt iaf. Och hoppas dom lagat hissen tills dess!
Svar på tråden BF i oktober. Någon som vill följas åt?