• Lullabay

BF i oktober. Någon som vill följas åt?

Själv har jag BF 11 oktober, så är nu 32 fullgångna veckor. Det har varit intensivt de sista veckorna då jag fick åka in och stoppa värkarna redan i v31! Tog 2 doser av bricanyl och en nedrans massa tester för att hålla koll ordentligt. Kan tillägga att min förra graviditet slutade med akut kejsarsnitt i v36+6 (moderkaksavlossning) så dom har lite "extra koll" på mig denna gången.

Nu har jag i alla fall inga värkar längre, men foglossningen smärtar mig något kopiöst, bebisen har vänt sig och troligtvis redan fixerat sig då jag även känner smärtor ner i mellangärdet, känns som knivhugg. Det kommer bli tungt de sista veckorna har jag en känsla av och tänkte att det kanske är fler som känner som jag.

Tre läkarbesök väntar också, måndag blir det läkaren, tisdag UL och onsdag en vanlig gravkontroll hos BM. Mycket spring blir det :P

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-19 18:52
    Våra BF-datum!

Anna 2011 - 7 oktober
    Lullabay - 11 oktober
    Sania - 11 oktober
    Therese S - 12 oktober
    Sajood - 15 oktober
    Mami2013 - 25 oktober
    FridaE - 26 oktober
    Gladadagar - 26 oktober
    Lillapyretsmamma - 27 oktboer
    Erli - 27 oktober
    LinnElin - 30 oktober

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-20 18:32
    Anna 2011 - 7 oktober
    Lullabay - 11 oktober
    Sania - 11 oktober
    Therese S - 12 oktober
    Sajood - 15 oktober
    NovemberMommy - 15 oktober
    Mami2013 - 25 oktober
    FridaE - 26 oktober
    Gladadagar - 26 oktober
    Erli - 27 oktober
    LinnElin - 30 oktober

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-20 19:13
    Eija76 - 4 oktober
    Anna 2011 - 7 oktober
    Lullabay - 11 oktober
    Sania - 11 oktober
    Therese S - 12 oktober
    Sajood - 15 oktober
    NovemberMommy - 15 oktober
    Mami2013 - 25 oktober
    FridaE - 26 oktober
    Gladadagar - 26 oktober
    Erli - 27 oktober
    LinnElin - 30 oktober

• Svar på tråden BF i oktober. Någon som vill följas åt?
  • Sania

Erli: Ja du får kolla när du väl kommer dit. Vissa säger att dom inte ska ta något men det slutar med att dom tar allt haha.. Jag kände att jag inte ens hann tänka på smärtstillande när allt väl började.

• gladadagar

Jag vill också föda så naturligt som möjligt. Efter att ha läst olika böcker osv känns det som att jag allra helst bara vill fokusera på att andas rätt och kanske eventuellt använda lustgas. Ska dock bli spännande att se om jag kommer att hålla mig till detta eller bli så överväldigad att jag ber om ALLT som går att få :p

• Sania

Gladadagar: haha ja man får se när allt väl börjar men det viktigaste är absolut andningen och att man inte stressar upp sig utan försöker hänga med i värkarna. :)

• Erli

Haha ja det kan ju hända att man vill ha allt! Det får bli som det blir ;) Mamma födde mig i v 35 på knappt 3 timmar så jag hoppas det går snabbt för min del också, men den får gärna stanna längre än till v 35 ;)

• LinnElin

Är det någon av er som vill ha kejsarsnitt? Jag funderade på det tidigare men har nog kommit fram till att jag vill ha vaginal förlossning. Egentligen är det inte förlossningen i sig som har gjort att jag har funderat i de banorna utan mer det som kom efteråt. Jag kunde inte gå eller sitta ordentligt på 8 veckor, var tvungen att stå i duschen varje gång jag skulle kissa i 6 veckors tid, vågade inte göra nr 2 för det gjorde så fruktansvärt ont vilket resulterade i att jag blev förstoppad. Det tog ETT ÅR innan jag kunde ha sex igen utan att det gjorde ont. Oxå blev jag bitter på att ingen förberedde mig på hur det skulle bli efter förlossningen (även om det är olika för alla). Nu i efterhand så vet jag att jag ska kräva att de syr ALLT! Även bristningar, vilket var det som gjorde mest ont.

Jag använde mig utan lustgas och EDA förra förlossningen och det fungerade bra. Även jag är extremt nålrädd men eftersom att jag inte såg nålen de stack mig med i ryggen så gjorde det inte så mycket. Jag blev inte erbjuden akupunktur förra gången men vill nog iaf testa det den här gången. Har bra erfarenhet av det sen tidigare.

gladadagar - Jag har oxå alltid haft mensvärk från helvetet och vid första mensen efter förra graviditeten märkte jag att mina mensvärk är lika stark som förlossningsvärkar. Utan att överdriva.

Vi har haft brorsans äldsta dotter här sen igår eftermiddag och jag kan meddela att jag känner mig rätt slut... Min egna på 3½ år och brorsans på 2 år och 9 månader vet verkligen hur man röjer! Nu sitter de i soffan och tittar på barnprogram efter att ha varit ute i lekparken i 1½ timme.

Linnéa 100107, BF 131030
  • gladadagar

LinnElin: Det låter som om du hade det väldigt jobbigt efter din förra förlossning. Skönt att det iaf blev bättre med tiden. Om det är ngt jag är rädd för så är det att brista mkt och få problem efter förlossningen. Själva smärtan under tiden man föder är jag inte direkt rädd för, jag försöker tänka att den ju går över och nu när du säger att det är som den värsta mensvärken, ja då vågar jag tro att det inte är "så farligt", eftersom jag har en vän som sagt detsamma, men det är ju samtidigt så olika för alla eftersom smärta är så subjektivt.

• anna 2011

Gladadagar: Hade också den inställningen inför första förlossningen. Såg fram emot den med spänning. Tror det är en bra känsla att ha och ta det som det kommer. Nu vet man ju lite mer vad som väntar. Det blev lite dramatiskt mot slutet när min son föddes, hans hjärtljud gick ner. Larmet gick, rummet fylldes med folk utan att vi blev informerade om något. Så den upplevelsen plus att jag blev klippt för att han skulle komma ut vill jag helst slippa. Däremot kan jag rekommendera eda, blev min räddning. Men det är klart olika hur man upplever det. Ska bli spännande att se hur denna förlossningen blir.

• Erli

Ja jag funderade på snitt i början, just för att jag är rädd för besvär efter förlossningen. Rädd för att bli inkontinent, spricka en massa, hemorojder, inte kunna ha sex mm. Men innerst inne vill jag ju föda vaginalt så det är vad vi satsar på. Är inte så rädd för smärtan, mer vad som kan uppstå efteråt.
    Jättetrist att du fick så mycket besvär :( hoppas verkligen det går bättre denna gången!

• LinnElin
    Erli skrev 2013-08-18 11:49:42 följande:
    Ja jag funderade på snitt i början, just för att jag är rädd för besvär efter förlossningen. Rädd för att bli inkontinent, spricka en massa, hemorojder, inte kunna ha sex mm. Men innerst inne vill jag ju föda vaginalt så det är vad vi satsar på. Är inte så rädd för smärtan, mer vad som kan uppstå efteråt. Jättetrist att du fick så mycket besvär :( hoppas verkligen det går bättre denna gången!

Jo, själva förlossningen var jag rätt förberedd på och att föda barn känns ju men som jag skrev så var tiden efteråt allt annat än bra! Men tänker att det kommer gå bättre den här gången då jag redan fött en gång och vet vad som kan vänta om jag har otur.
    Linnéa 100107, BF 131030
Svar på tråden BF i oktober. Någon som vill följas åt?