• Erli

BF i oktober. Någon som vill följas åt?

Hej :) jag har bf 27 oktober, v 31 imorgon.
    Verkar som att du har det rätt tufft. Hoppas verkligen den lill* stannar i magen ett tag till.

Har foglossning från helv**** sen v 18 ungefär, vatt sjukskriven sen v 21 pga foglossningen och sammandragningar. Springer på mvc varje vecka ;) akupunktur, cervixkontroller och "vanliga" Bm besök.
    Har väldigt ont av sammandragningarna på nätterna o foglossningen på det, ber för att tiden ska gå snabbt till bf!

Hoppas det blir lugnare för dig sista veckorna :)

• Erli

Jao, hoppat på kryckor från v 20 ungefär och numera är det rullstol som gäller om jag ska följa med och handla eller liknande. Senaste veckan har det blivit mer jobbigt framtill i ljumskar och underlivet (ursäkta). Antar att det beror på fogarna eller kanske bebis som trycker på nerver. Huvudet neråt senaste veckan iallafall ;)
    Känner mig sådär lagom osmidig :p mer likt en val när jag rullar ut soffan eller sängen hehe.

Aha du har också en liten där inne som håller låda om nätterna ;) sparkarna har ju blivit starkare nu iallafall och mitt högra revben verkar vara nya leksaken.

Usch nej det lät ju ingen vidare med din förra förlossning, hoppas verkligen det blir mer odramatiskt denna gången.

Detta är vårt första barn. Finns väl en risk att den tittar ut tidigare, tappen har börjat bli påverkad o sammandragningarna ökar så fort jag rör mig. Läkaren är dock toppen och gör noggranna undersökningar varannan vecka nu och han hoppas den ska stanna till 37+ iallafall.

Jag tror det är en liten kille, trott det hela tiden men den vägrar visa på ultraljuden. Vet ni vad som gömmer sig i magen?

LinnElin;
    Hej :) välkommen!
    Trist med foglossningen :/ starkt av dig att kunna jobba med det. Tror inte det blir problem att gå ner till 50% om du går med kryckor! Min läkare sa att går du på kryckor är det oftast full sjukskrivning som gäller. Men det kanske beror på vad man jobbar med ?
    Akupunktur hjälper mig lite så det kan absolut vara värt att prova, man blir rätt go och avslappnad efteråt iallafall :)
    Jobbigt med folk som är helt oförstående :/ Alla har varit förstående mot mig utom min vän som kläckte ut sig nått i stil med " ja du får ju ut nått av det, prova att gå med tandvärk istället". Ja då blev jag lite sur!

Ursäkta den lilla novellen haha hoppas ni orkar läsa ;)

• Erli

Tror ju som sagt inte det blir några problem att gå ner till 50%, tror det var på Socialstyrelsens hemsida det stod nått om att de rekommenderade 100% sjukskrivning om besvären var så svåra att man var tvungen att ha kryckor. Men man vet nog bäst vad som funkar :) jag är akut-ssk och hade tyvärr inte kunnat jobba längre än jag gjorde vilket stör mig en del, älskar mitt jobb och håller på att bli galen av att bara ligga/sitta hemma.
    Läskigt att rörelserna minskade men skönt att det inte var någon fara. Grattis till flickan !!
    Namn är svårt, pojknamnen är svårast tycker jag. Men har väl 3-4 förslag till kille och kanske 10 om det ändå skulle visa sig vara en flicka ;p

• Erli

Lullabay:
    Nej det är verkligen inte lätt med pojknamn, så typiskt när jag varit övertygad sen dag ett att det är en pojke i magen. Vi gillar namn som inte är så tillgjorda, vill inte ha några tant-och gubbnamn även om de kan vara jättefina. Funderar just nu på Emil, Lukas, Filip och Oliver. Flicknamn har vi några fler; Evelina, Natalie, Matilda, Stella, Cornelia och Sofia. Men ja, det kan ju ändras när man ser den lilla.
    Kom gärna med liknande förslag =)

Gladadagar: Välkommen! Roligt att vi ska ha nästan samma dag ;)
    Beklagar missfallet :/ har också ett tidigt mf i bagaget i vintras i v10. Gick och var oroli hela hela tiden, fick göra vul i v 12 för att lugna mig och allt var ju bra. Men visst sitter oron kvar mer eller mindre..
    Men som du säger, allt kommer ju vara värt det när man har sin bebis i famnen!

LinnElin:
    Vad skönt att du inte gått upp så mycket =) Jag har gått upp 12kg!! Har lite ångest för det, äter ändå helt okej tycker jag även om jag ibland tar en extra portion och nån glass då och då. Gick ner 24kg precis innan lill*n blev till, mådde inte så bra då, var underviktig, så nu tycker BM att min vikt är mer "normal". 165cm, 69kg...

Sania:
     Vad spännande med ultraljudet på tisdag =) Har du nån "känsla " om vad det kan vara för kön då?
    Ja nu börjar man tänka mer och mer på förlossningen, hur man önskar att det ska gå till, funderar över smärtlindringsmetoder och sånt. Hoppas bara det går snabbt när allt sätter igång! 

• Erli

Sania:
    Ja jag är skiträdd för EDA:n. gjort ryggmärgsprov för ett par år sen och det var bland de värsta jag varit med om. Så den hoppar jag gärna över som det känns just nu iallafall ;) Kan tänka mig akupunktur och provar gärna TENS, eventuellt lustgas men vill helst föda "naturligt". Svårt att veta nu hur man reagerar men det är vad jag hoppas på iallafall! 

• Erli

Haha ja det kan ju hända att man vill ha allt! Det får bli som det blir ;) Mamma födde mig i v 35 på knappt 3 timmar så jag hoppas det går snabbt för min del också, men den får gärna stanna längre än till v 35 ;)

• Erli

Ja jag funderade på snitt i början, just för att jag är rädd för besvär efter förlossningen. Rädd för att bli inkontinent, spricka en massa, hemorojder, inte kunna ha sex mm. Men innerst inne vill jag ju föda vaginalt så det är vad vi satsar på. Är inte så rädd för smärtan, mer vad som kan uppstå efteråt.
    Jättetrist att du fick så mycket besvär :( hoppas verkligen det går bättre denna gången!

• Erli

Ja nu börjar vi bli ett par stycken som ska ha ungefär samtidigt =) Spännande! 30+0 idag!!

Lallabay:
    Å vilken söt liten kille.
    Jag har haft en väldigt jobbig natt, i nästan 7 timmar - sammandragningar från helvetet (ursäkta). Trodde jag skulle gå av på mitten, brännande smärta både i ryggen, framtill och ljumskarna. Precis som du skrev här uppe så känner man när det är på gång och magen hårdnar och sen gör det mer och mer ont tills man når någon topp och då väckte jag gubben som fick agera massör! Hela natten, till och från. Trodde ju inte att "vanliga" sdr kunde göra så sjukt ont. Mådde verkligen illa av det!
    Hade lite mys med gubben igår kväll, var säkert det som drog igång allt. Så nu kanske man ska hålla sig borta från den typen av aktiviteter? Ska fråga BM på onsdag men vad tror ni?

Välkommen alla nya Skrattande 

• Erli

LinnElin:
    Jodå, tog 2 Alvedon utan nån vidare effekt! Blir ju ordentligt orolig när det gör så sjukt ont :(

• Erli

LinnElin: nej jag gjorde aldrig det, håller helst ut vad det än gäller hehe både på gott och ont. Fortfarande sdr som kommer och går om jag rör mig, kliver upp ur soffan, fixar lunchen. Gör inte speciellt ont nu så det känns ju skönt. Tror nog smärtan inatt var mkt pga kvällens "aktivitet" ;) Har dock aldrig fått så galet ont innan..

Sajood: hej, välkommen! Skönt att du haft en bra graviditet. Blir lite avundsjuk ;)
    Klart man är nojig, men håller tummarna för att bebis stannar och kommer lagom till bf-dagen!

Svar på tråden BF i oktober. Någon som vill följas åt?