• Erli

BF i oktober. Någon som vill följas åt?

LinnElin: jo det kanske var dumt att inte åka in men det känns bättre nu :) ska på cx-kontroll nästa vecka men blir det lika dant en gång till så får jag nog ringa. Hehe ja det retar väl upp livmodern kan jag tänka mig, är kanske därför man använder färdknäppen sen ;)

Saajod: skönt att ryggen inte blivit värre :) jag har gått upp 12 kg, känner mig hungrig hela tiden!!! Försöker äta som innan men det är galet svårt att motstå alla frestelser när man blir sugen :p

• Erli

Mammi2013:
    Jag fick beviljat men jobbar som akut-ssk. Blev dock sjukskriven fram till bf så jag valde att ha kvar sjukpenningen istället för att använda gravidpenning.
    Ring till försäkringskassan och kolla eller prata med sin chef om hur andra gravida har gjort? Lycka till :)

• Erli

Mami2013:
    Låter tufft, hoppas det löser sig. Din och bebis hälsa är ju viktigast:)
    Blev sjukskriven i v21 pga kraftig foglossning, gick på kryckor redan då. Provat allt! Har varit på akupunktur två gånger nu men ingen skillnad än, hoppas de kanske kan lugna sig lite iallafall.
    Lider med dig och förstår verkligen hur jobbigt det är, hoppas det löser sig!

• Erli

Kan verkligen rekommendera akupunktur. Man blir så härligt avslappnad efteråt Tungan ute Vet inte om det hjälper mot foglossningen direkt med den härlig dåsigheten efteråt är klart värt det!

LinnElin:
    Vad bra att du fick glidlakan, det frgade jag efter men de sa att jag fick köpa själv på nätet :/ Kanske dags att göra det. Är ju ett rejält projekt att byta sida i sängen som det är nu.

Ja jag ska väl inte gnälla egentligen men guuuud så jobbig natt det varit igen, dessa sammandragningar i kombination med fogarna.... Vill bara att tiden ska gå snabbt nu! Humöret är ju inte på topp direkt.. Fler som känner igen sig? Blir ledsen/sur/upprörd för det minsta lilla, oftast kan jag bita ihop och lugnar mig efter en stund en det börjar bli rätt jobbigt att med allt nu. Stackars gubben gör så gott han kan och hjälper mig men jag blir rastlös och otålig och gör då sakerna själv och blir gnällig på honom.. Får så dåligt samvete ju =(   

• Erli

Mami2013: ja jag har fått akupunktur, besök nr 4 på torsdag :) tror inte det hjälpt så mycket mot värken än men man blir mysigt dåsig och trött efteråt så det är värt det ;)

• Erli

Mami2013: haha ja en gratis och ofarlig fylla tackar man inte nej till ;) Får det på mvc, sjukgymnasten i denna lilla hålan var inte utbildade i akupunktur för gravida.

• Erli

Hej! Hur har ni det idag?
    Varit hos Bm nu, hjärtat slog fint, 134. Sf på 30. Är i v 30+2 idag :)

• Erli

LinnElin:
    Känner igen din irritation! Man blir rätt trött av sånna kommentarer. Ne jag har kryckor för att kunna slå sig när du ställer sånna frågor".
    Ja jag har själv stora problem med vad jag ska göra om dagarna. I början var det helt okej, låg och kollade på serier eller läste. Nu har jag skaffat scrapbooking-prylar och tänkte göra ett album med bilder från när jag o sambon träffades, semesterresan och bebisen mm. Ska få låna en symaskin av farmor och försöka sy höstgardiner, påslakan till bebis o sånt. Det är vad jag kan komma på nu ;)

• Erli

Hej tjejer! Sitter nu och känner mig dåsig och rätt nöjd efter dagens akupunktur! Somnade till och med :) känns så skönt!
    Sovit ca 2-4 timmar/natt max den senaste veckan pga av all värk så att få slumra lite nu var guld värt!

Igår kväll satte vi ihop spjälsängen och började tvätta kläder och lakan till bebis :) Ska börja sy gardiner snart, någon som vet vart man kan hitta fina tyger? Rummet kommer inredas i vitt/beige då vi inte vet könet..

• Erli

FamMorrhår: usch så otäckt! Tänker på er och hoppas att allt har gått bra!

La själv in nr till förlossningen förra helgen, sa till sambon att göra detsamma så igår la han också in det. Skönt att ha det nära till hands.

• Erli

LinnElin; Superfint babynest :) vet du var man kan få tag på "instruktioner" på hur man syr ett sånt? Var det svårt?

• Erli

LinnElin: å ja, jättegärna. Tack snälla :)

FamMorrhår: vad jobbigt för dig :/ men samtidigt skönt att de tar det på allvar och håller koll på vad som händer! Hoppas så det ska gå bra!

• Erli
    LinnElin skrev 2013-08-24 09:52:10 följande:
    Erli - Det gick inte att bifoga filer när man inboxar så jag lägger upp länken här ist. idasmirakel.vimedbarn.se/sy-ditt-eget-babynes.../ Det jag skulle göra annorlunda om jag skulle sy en till är att sy lite längre upp än vad hon har gjort på bild nummer fyra. Kan skriva att jag köpte en två nya kuddar på Ikea (de billigaste) och använde i sidorna ist för vadd på rulle. Mycket enklare! Sen så skulle jag trä igenom snöret INNAN jag fyller sidorna med vadd från kuddarna. Höll på i nästan två timmar med att trä igenom snöret. Då svor jag en del! Men i övrigt är det en bra och enkel beskrivning! Rekommenderas varmt!
    Tack snälla för hjälpen =) Hämtat symaskinen idag så nu ska jag bara beställa lite roliga tyger också. Har du nått tips på en bra sida man kan beställa ifrån??
  • Erli

Liten uppdatering:
    Har haft det rätt tufft senaste veckan, mkt sammandragningar som gjort rejält ont. Var på läkarkontroll idag, 3cm tapp, delvis mjuk. Så ytterligare förkortade sedan sist. Blir den kortare än 2.5 vill han att jag ska läggas in för obs! Ny kontroll nästa vecka! Känns lite trist!
    Innan v 34 försöker de stoppa förlossningen om den startar men inte efter 34+0. Är nu i 31+3. Hoppas så att den lill* stannar till minst v 37 även om läkaren inte trodde det!

Fler som haft förkortad/försvagad tapp men ändå gått till 37+??

• Erli

Hej på er!
    Här blir det en septemberbebis istället. Vattnet gick ikväll, v33+2, så nu är jag inlagd på förlossningen. Fått bricanyl för att stoppa värkarna och kortison för bebisens lungor. 3 dagar kommer de försöka skjuta upp det som mest. Alltså blir det med största sannolikhet bebis innan helgen är slut.
    Väldigt spännande men läskigt, är ju klart orolig för hur vår lilla busbebis påverkas av att komma såhär tidigt..

Håll tummarna är ni snälla!
    Hoppas ni har det bra :)

• Erli

Hej igen! Liten uppdatering. Är nu i v 33+5, ligger och jäser på förlossningen. Idag har läkaren beslutat att de inte ska fortsätta med bricanylet utan bebis får komma ut nu om den vill. Ev igångsättning annars i början på veckan då de är lite oroliga för infektioner, är drygt 3 dygn sen vattnet gick. Bebis är nu helt fixerad.
    Hoppas nu att det inte ändras igen, alla läkare säger olika hela tiden.. Ska kolla på filmer nu om förlossningar och avslappningsövningar, även fått en massa info att läsa. Har ju inte hunnit gå föräldrautbildningen ens ;) men det ska nog gå bra ändå :)

STORT grattis Lullabay! Måste vara helt underbart att få träffa sin lilla bebis. KRAM

• Erli

Liten uppdatering:
    I söndags satte förlossningen fart. Öppen 10 cm på knappt 3 timmar, de försökte stoppa det med bricanyl men det hjälpte inte. 17.52 föddes lille Lukas med urakut snitt, 6v för tidigt. Omtumlande med snittet då jag varit så inställd på att föda vaginalt. Men lillkillen mår bra och det är det viktigaste. 2200gr och 43 cm (kan tyvärr inte få in bild från mobilen). Han är helt underbar :) Ligger och tar igen oss på bb men hoppas kunna flytta ner till familjerum på neo inom ett par dagar!

• Erli

Tack så mycket :) skönt ändå att det är över!
    Allt gick fort, öppnade mig fullt på mindre än tre timmar och hade väldigt intensiva värkar som gjorde att hans hjärtljud sjönk, i slutet ville de inte riktigt gå uppåt igen mellan värkarna. De tog laktatprov för att kolla tecken på stress och även det var förhöjt. Så precis när jag skulle börja krysta kom läkaren och sa att de tyvärr måste ta ut honom direkt eftersom han är så liten och skör orkar han inte längre hämta sig mellan värkarna. Efter det minns jag inte så mycket, åkte iväg i full fart till op, folk överallt. Det sista jag minns är att narkosläkaren står och prata lugnande och klappar mig på huvudet.
    Men allt gick bra ändå :)

Svar på tråden BF i oktober. Någon som vill följas åt?