• Sajood

BF i oktober. Någon som vill följas åt?

Lullabay: Jag velade lite mellan att ta en dag helt ledig eller att jobba kortare dagar. Eftersom jag använder semesterdagar för att finansiera ledigheten så blir det mer korrekt på det här sättet (men jag hade säkert kunnat komma överens med min arbetsgivare om ett annat upplägg). Dessutom var jag lite orolig för att jag skulle fastna kvar och inte gå hem i tid och då kändes det lättare att ha en helt ledig dag. Tredagarshelg känns väldigt lyxigt!
  • Sajood

Nytt besök på mvc avklarat idag. Alltid lika mysigt att höra hjärtat slå... Hjärta

• Sajood
    LinnElin: Allt såg jättebra ut! Magen växer fint och hjärtat slår. Idag var det 145 slag/minut och jag har inte fått värdena vid alla kontroller, men vad jag har förstått så har det legat i där omkring hela tiden. Jag hade förvånansvärt bra hb-värden, fint blodtryck och bra blodsocker. Känns väldigt skönt.

anns: Om du vill ha bebisen i spjälsängen direkt så rekommenderar jag (utan att ha någon egentlig erfarenhet) att bädda med ett babynest eller med ihoprullade handdukar så att du skapar ett lite mindre utrymme för bebisen så att den lättare kan känna sig trygg i den stoooooora spjälsängen. 
  • Sajood
    anns: Du behöver ju inte köpa just ett babynest, utan det går ju bra att rulla handdukar eller så... Poängen är att utrymmet ska kännas lite mindre så att det upplevs mysigare och tryggare. Sen får du ta mitt råd med en nypa salt då jag inte har någon erfarenhet. Vi har i alla fall resonerat så att vi kommer att introducera spjälsängen med ett babynest, men den allra första tiden kommer nog barnet att sova i babynestet i vår säng. 
  • Sajood

Jag har faktiskt inget sf-mått i siffror, utan vet bara att det ligger enligt en helt okej kurva strax under "mittlinjen". Vad gäller hjärtat så låg det på 145 senaste mätningen och har legat däromkring vid alla tillfällena. Jag ser fram emot nästa besök på mvc. Så mysigt att gå dit!

• Sajood

Angående antal personer på förlossningen så får man ha 2 personer med sig här.

• Sajood

Gällande fosterrörelse så har jag läst någonstans att de inte ska minska mot slutet, men att de ändrar lite karaktär då det blir mer trångt. De blir mer som bök och buffande än sparkar som det är när det finns mer utrymme... Sen säger de ju alltid att om man känner sig orolig för att rörelsemönstret är ändrat eller att barnet känns slött så ska man kolla upp det för säkerhets skull.

• Sajood
    FamMorrhår: Jag känner igen det där med sömnen. Somnar helt däckad men vaknar väldigt lätt och måste ibland gå upp att äta och förstås gå på toa för att kunna somna om. Jobbigt att det är svårt att sova när man har extra stort sömnbehov. Känns lite idiotiskt... Hur ska man kunna vara utvilad när bebisen kommer?

Trist att moderkakan inte flyttat på sig så att ett ks behövs, men samtidigt skönt att du nu vet om det och att du kan förbereda dig på det. Måste kännas overkligt att det är så nära och att du vet när det kommer att ske! (Jag skulle gärna vilja ha ett exakt datum faktiskt, för jag är en person som inte gillar överraskningar!)
  • Sajood

Lullabay: Oj, oj! Riktigt spännande! Eftersom allt ser bra ut så har du inget att oroa dig för. Försök att vila och ta det lugnt och tänk på att det är ett stort barn du har därinne som är redo att möta dig och världen! Jag hoppas förstås att det ska vänta ett tag till men vecka 36 är väldigt sent i graviditeten! Lycka till!!!

• Sajood

Jag känner också att jag börjat vagga nu! Såg i föräldragruppen att många gjorde det tidigare, men nu är jag också där alltså. Misstänker att det hänger ihop med att foglossningen har kommit igång. 

Svar på tråden BF i oktober. Någon som vill följas åt?