• cloud

Psykolog - hot or not?

Jag är man och läser till psykolog och vi i klassen har på skoj diskuterat om detta yrkes sex-appeal. På sådana där listor som Aftonbladet och Expressen brukar göra så hamnar ju läkare, musiker och journalister högt upp på vad kvinnor går loss på (sjuksyrror brukar scora högt hos män).

Mina egna erfarenheter är blandade - vissa tjejer blir rädda, de utrycker att de tror att jag kan läsa deras tankar (tyvärr ingår inte en kurs i tankeläsning i psykologprogrammet). Andra tjejer verkar dock dras till psykolog/psykologstudenter, de känner sig sedda och bekräftade har många uttryckt.

Vad tänker ni? Vad är era associationer till psykologer? Något som dejtat någon?

• Svar på tråden Psykolog - hot or not?
  • Mamori
    bönan32 skrev 2013-08-15 14:57:41 följande:
    Mamori, jag kan inte riktigt utläsa men är du psykolog eller inte?

Jag studerar till psykolog, har ett år kvar
  • Paradigm
    giftfri skrev 2013-08-15 14:30:49 följande:

Maktbenägna menar du? Inte vet jag varför, det borde du veta bättre som gjort yrkesvalet, yrkesskada kanske..

Läkarskrået har tills helt nyligen haft väldigt stor makt över oss andra, så stor att den räckte för att få frisk människor både inspärrade på livs å mista sina möjligheter till fortplantning, så det maktutövandet finns det säkert kvar en hel del av..

Förresten, visa mig den läkare/psykolog som erkänner en felbehandling utan omsvep, eller den som vågar kliva fram å ställa sig på patienternas sida, tänker då speciellt på de som tidigare for så illa inom psykvården å som fortfarande förvägras ersättning..
    Ja, tack - maktBENÄGNA var ordet! Jag studerar inte till psykolog.

Tack för ditt svar, intressant!
    Det är okej, man behöver inte tycka lika.
  • Paradigm
    Mamori skrev 2013-08-15 14:38:48 följande:

I min erfarenhet är de inte så analytiska utan snarare medkännande och empatiska. Mer känslostyrda än logikstyrda. Men att de är just empatiska och intresserar sig för och vill hjälpa människor Sedan så tycker jag att psykologkillar ofta är "mjukare" än andra killar, har lättare att prata om känslor och har mer självinsikt. Statusen spelar ingen roll men att de är intelligenta är ett stort plus för mig. Skulle kunna gilla en filosof eller ingenjör av samma anledning. Finns dock några få psykologstudenter jag har stött på som man hoppas inte klarar utbildningen eftersom de inte passar att arbeta med människor av brist på empati eller intelligens.
    Okej, intressant att höra ditt perspektiv på det hela. Jag håller mig dig om det här med intelligens, man har ju ändå en uppfattning om att dem (eller ni kanske jag borde skriva) ska vara smarta. Sedan menar jag inte bara intelligent som i "pluggsmart" utan man också besitter någon slags större perspektivrikedom på allt.
  • Paradigm
    bönan32 skrev 2013-08-15 14:45:17 följande:
    Korkad? Det är din tolkning.
    Att man inte förstår varandra betyder inte att den ena parten är korkad.  
    Verkar jobbat att vara dig. 
    Har du hakat upp dig på att jag tyckte att du "fjäskade" för ts-psykologen? Förlåt i sådana fall, jag trodde inte att du skulle ta så pass illa upp. {#emotions_dlg.flower}
  • bönan32
    Mamori skrev 2013-08-15 15:00:45 följande:

Jag studerar till psykolog, har ett år kvar
    Ojoj, vilken stad?? Oskyldig

Flört
  • Mamori
    Paradigm skrev 2013-08-15 15:13:29 följande:
    Okej, intressant att höra ditt perspektiv på det hela. Jag håller mig dig om det här med intelligens, man har ju ändå en uppfattning om att dem (eller ni kanske jag borde skriva) ska vara smarta. Sedan menar jag inte bara intelligent som i "pluggsmart" utan man också besitter någon slags större perspektivrikedom på allt.

Absolut finns det de som bara är bra på att plugga men de är i minoritet som tur är Och eftersom vi har två år av att ha patienter under handledning så kan man hoppas att de antingen lär sig något eller att de blir utsållade. Man måste vara intelligent för att klara av psykologjobbet för att kunna sätta sig in i hur andra tänker och känner
  • Mamori
    bönan32 skrev 2013-08-15 15:21:47 följande:
    Ojoj, vilken stad?? 

Umeå
  • bönan32
    Paradigm skrev 2013-08-15 15:15:48 följande:
    Har du hakat upp dig på att jag tyckte att du "fjäskade" för ts-psykologen? Förlåt i sådana fall, jag trodde inte att du skulle ta så pass illa upp. {#emotions_dlg.flower}
    Dina tolkningar är så intressanta. 
    Brukar du göra så irl oxå? Tolka in en massa som inte finns? 
Svar på tråden Psykolog - hot or not?