• cloud

Psykolog - hot or not?

Jag är man och läser till psykolog och vi i klassen har på skoj diskuterat om detta yrkes sex-appeal. På sådana där listor som Aftonbladet och Expressen brukar göra så hamnar ju läkare, musiker och journalister högt upp på vad kvinnor går loss på (sjuksyrror brukar scora högt hos män).

Mina egna erfarenheter är blandade - vissa tjejer blir rädda, de utrycker att de tror att jag kan läsa deras tankar (tyvärr ingår inte en kurs i tankeläsning i psykologprogrammet). Andra tjejer verkar dock dras till psykolog/psykologstudenter, de känner sig sedda och bekräftade har många uttryckt.

Vad tänker ni? Vad är era associationer till psykologer? Något som dejtat någon?

• Svar på tråden Psykolog - hot or not?
  • JoyfulJay

Gick hos en psykolog i ca 1 1/2 år och han var sjukt snygg såg fram emot varenda session med honom då han var så fin att titta på. Sen var/är han väldigt bra på sitt jobb också, det får man inte ta ifrån honom bara för att han var så fin

• bönan32
    Omogen citron skrev 2013-08-14 13:19:01 följande:

Nej, om man har en massa obearbetat själv så borde man inte bli psykolog, men många som blir psykologer tänker inte så. De känner att de vill hjälpa folk utifrån sina egna erfarenheter och tänker inte på att de först måste bli klara med sitt eller så är det ett sätt att fly sina egna problem.
    Är det verkligen så eller är det bara en "generell missuppfattning"?
    Hm, låter ju heltokigt om detta stämmer i verkligheten. Om man ex går i terapi o det sitter en psykolog på andra sidan som projicerar en massa på sin klient. Har lite svårt att tänka mig att det skulle vara så. 
  • bönan32
    JoyfulJay skrev 2013-08-14 13:24:42 följande:
    Gick hos en psykolog i ca 1 1/2 år och han var sjukt snygg såg fram emot varenda session med honom då han var så fin att titta på. Sen var/är han väldigt bra på sitt jobb också, det får man inte ta ifrån honom bara för att han var så fin
    Men gud vad jobbigt. Hade aldrig pallat att sitta o diskutera mitt innersta till en person som jag kände mig attraherad till. Jag hade bytt.
  • Insatt
    bönan32 skrev 2013-08-14 13:25:40 följande:
    Är det verkligen så eller är det bara en "generell missuppfattning"?
    Hm, låter ju heltokigt om detta stämmer i verkligheten. Om man ex går i terapi o det sitter en psykolog på andra sidan som projicerar en massa på sin klient. Har lite svårt att tänka mig att det skulle vara så. 
    Det kanske är därför du är singel. Du kanske borde börja tänka dig att saker är på det sättet de är.
  • JoyfulJay
    bönan32 skrev 2013-08-14 13:27:21 följande:
    Men gud vad jobbigt. Hade aldrig pallat att sitta o diskutera mitt innersta till en person som jag kände mig attraherad till. Jag hade bytt.

Jag hade nog bytt om det inte var för att han verkligen var bra på alla sätt och jag kände stort förtroende för honom vilket jag har svårt för.
  • bönan32
    Insatt skrev 2013-08-14 13:36:23 följande:
    Det kanske är därför du är singel. Du kanske borde börja tänka dig att saker är på det sättet de är.
    Va?
    Nu hängde jag inte alls med på vad du pratar om eller menar... varför är jag singel sa du? Utveckla gärna
  • Rådjur

Bönan32 - antar att det var bla. Mig du syftade på med ditt inlägg :pp
    Jag frågar dig då själv - tror du att alla psykologer är psykiskt friska?

Att ha psykiska problem behöver ej betyda att de inte är under kontroll.

Jag tycker människor som har erfarenhet av psykiska besvär, blir de bästa samtalskontakterna. Hellre någon som själv varit sjuk och vet vad det handlar om, än någon som blivit psykolog "bara för att".

• bönan32
    Rådjur skrev 2013-08-14 16:10:06 följande:
    Bönan32 - antar att det var bla. Mig du syftade på med ditt inlägg :pp
    Jag frågar dig då själv - tror du att alla psykologer är psykiskt friska?

Att ha psykiska problem behöver ej betyda att de inte är under kontroll.

Jag tycker människor som har erfarenhet av psykiska besvär, blir de bästa samtalskontakterna. Hellre någon som själv varit sjuk och vet vad det handlar om, än någon som blivit psykolog "bara för att".
    Nej, inte dig jag syftar på. Utan folk i allmänhet. Har hört flera som tror att det är så.
    Sen hoppas jag och tror att alla psykologer är psykiskt friska. Visst, alla kan ha svackor i livet och gå igenom saker o ting men att lida av psykiska besvär och samtidigt bedriva behandlingar med klienter har jag svårt att tro att det är så. En leg. psykolog har väl dessutom såpass mkt självkännedom att "ta hand om sig själv".
    Sen blandar du ihop väldigt mycket olika saker i ditt inlägg.
    Att ha erfarenhet av psykisk ohälsa är ju inte samma sak som att ha psykiska besvär.

Tror vi tycker och tänker väldigt olika du och jag

• Rådjur

Men alltså - det jag menar är att det finns psykiska besvär som inte behöver märkas utåt.

Svar på tråden Psykolog - hot or not?