• cloud

Psykolog - hot or not?

Jag är man och läser till psykolog och vi i klassen har på skoj diskuterat om detta yrkes sex-appeal. På sådana där listor som Aftonbladet och Expressen brukar göra så hamnar ju läkare, musiker och journalister högt upp på vad kvinnor går loss på (sjuksyrror brukar scora högt hos män).

Mina egna erfarenheter är blandade - vissa tjejer blir rädda, de utrycker att de tror att jag kan läsa deras tankar (tyvärr ingår inte en kurs i tankeläsning i psykologprogrammet). Andra tjejer verkar dock dras till psykolog/psykologstudenter, de känner sig sedda och bekräftade har många uttryckt.

Vad tänker ni? Vad är era associationer till psykologer? Något som dejtat någon?

• Svar på tråden Psykolog - hot or not?
  • Dina08

Den där Pål? som hade parterapi i tv har något visst, så ganska positivt.

• zzz1

För mig innehar inte psykologyrket någon sexappeal alls. Den synen, trots att den säkerligen är osann, jag har är att psykologer lider av stora problem dom själva. Eller så är dom jobbiga människor att umgås med som ska analysera allt.

• bönan32
    zzz1 skrev 2013-08-14 18:38:21 följande:
    För mig innehar inte psykologyrket någon sexappeal alls. Den synen, trots att den säkerligen är osann, jag har är att psykologer lider av stora problem dom själva. Eller så är dom jobbiga människor att umgås med som ska analysera allt.
    Lyssna på mina fördomar då..
    Dom som tänker som dig, på det sättet du beskriver - tänker jag har dom största problemen av dom alla.

• bönan32
    zzz1 skrev 2013-08-14 18:38:21 följande:
    Typ att personen ifråga upplever psykologen som ett så stort hot att den inte kan hantera det eftersom den uppenbarligen kommer åt några knappar hos dig. Så istället projicerar man o säger att psykologen måste vara den som har de stora problemen, istället för en själv Och slutsatsen blir då såklart att det människor som ska hålla på att analysera är såå jobbiga....

• zzz1
    bönan32 skrev 2013-08-14 18:50:50 följande:
    Typ att personen ifråga upplever psykologen som ett så stort hot att den inte kan hantera det eftersom den uppenbarligen kommer åt några knappar hos dig. Så istället projicerar man o säger att psykologen måste vara den som har de stora problemen, istället för en själv Och slutsatsen blir då såklart att det människor som ska hålla på att analysera är såå jobbiga....

Fördomar har vi alla, sen vet man aldrig om de stämmer eller ej innan man vågat sig på att utmana sig själv. Nu vill då jag inte medge att det skulle vara så som dina fördomar säger. Antar bara att erfarenheter och historier man hört under åren fått en att skapa de fördomarna man har. Finns säkert någon/några som faller under min fördom likväl som det finns någon/några som inte alls faller in i fördomen.

Blev det där luddigt att förstå?
    Tillägger att även jag gått i tankar på att utbilda mig inom psykiatrin... Vad säger det? ;) 
  • camus

not hot!
    Det ska vara en psykiatrier som faktiskt kan något på riktigt. En psykolog kan bara prata och prata och prata...

• Danitra
    camus skrev 2013-08-14 20:43:11 följande:
    not hot!
    Det ska vara en psykiatrier som faktiskt kan något på riktigt. En psykolog kan bara prata och prata och prata...

:D Hehe, intressant åsikt! Hur har du fått den uppfattningen?
  • bönan32
    zzz1 skrev 2013-08-14 20:38:58 följande:
    Fördomar har vi alla, sen vet man aldrig om de stämmer eller ej innan man vågat sig på att utmana sig själv. Nu vill då jag inte medge att det skulle vara så som dina fördomar säger. Antar bara att erfarenheter och historier man hört under åren fått en att skapa de fördomarna man har. Finns säkert någon/några som faller under min fördom likväl som det finns någon/några som inte alls faller in i fördomen.
    Fördom är just en fördom, behöver inte ha något med verkligheten att göra. Det vet jag redan så du behöver inte förklara det för mig
    Blev det där luddigt att förstå?
    Varför skulle det vara luddigt att förstå?
    Tillägger att även jag gått i tankar på att utbilda mig inom psykiatrin... Vad säger det? ;) 
    Eh..so? Vad skulle det säga menar du? Obestämd

• Jag förstår

Jag tänker inte att en yrkesgrupp skulle vara hetare än någon annan. Det handlar förstås om vem personen är och om man attraheras av varandra och har roligt ihop. Det är väl svårt att komma in på psykologprogrammet i Sverige så personen ifråga är troligen inte ointelligent. Sen tror jag knappast att en psykolog kan bli arbetslös  - men tanke på stor efterfrågan, de kan även välja att vara egen företagare om de hellre vill. Positivt Flört
    Men sen kan det kanske bli knepigt att diskutera eller bråka med en psykolog i privatlivet. En psykolog "har patent" på hur det ska gå till och hur man ska kommunicera.
    I övrigt tänker jag att psykologer ( liksom övriga som jobbar med människor ) inte orkar vara så sociala / prata på fritiden efter att träffat  flera människor som har personliga problem och inte mår bra. Man måste tillslut bli mätt på folk. Kanske en psykolog lägger av sitt "jobbjag" efter arbetstid - typ bagarens barn får inga bullar.  

• dessan59

Nä, jag har inte varit ihop med en Psykolog, och ändå är jag väldigt intresserad av psykologi/Psykiatri. Jag själv är Skötare, och maken Behandlingsassistent och båda tycker om att analysera....mera.Men om en Psykolog skulle vara sexiga..... nä, dom jag har varit hos har inte varit speciellt sexiga. Jag ser en grå man med urtvättade manchesterbrallor som gick sin utbildning sent 70-tal, och stannat där. För säkerhetsskull luktar han illa i munnen för att han lider av kronisk magkatarr av för mycket kaffe genom åren. Ja, det är urtypen hur en psykolog ser ut enligt mig! Sexigt va??Tungan ute

Svar på tråden Psykolog - hot or not?