• cloud

Psykolog - hot or not?

Jag är man och läser till psykolog och vi i klassen har på skoj diskuterat om detta yrkes sex-appeal. På sådana där listor som Aftonbladet och Expressen brukar göra så hamnar ju läkare, musiker och journalister högt upp på vad kvinnor går loss på (sjuksyrror brukar scora högt hos män).

Mina egna erfarenheter är blandade - vissa tjejer blir rädda, de utrycker att de tror att jag kan läsa deras tankar (tyvärr ingår inte en kurs i tankeläsning i psykologprogrammet). Andra tjejer verkar dock dras till psykolog/psykologstudenter, de känner sig sedda och bekräftade har många uttryckt.

Vad tänker ni? Vad är era associationer till psykologer? Något som dejtat någon?

• Svar på tråden Psykolog - hot or not?
  • bönan32
    LadyViolette skrev 2013-08-15 15:55:41 följande:
    Nej tack, överanalyserande människor. 
    Är det fel att analysera? Eller hur tänker du? *nyfiken*
  • Mamori
    LadyViolette skrev 2013-08-15 15:55:41 följande:
    Nej tack, överanalyserande människor. 

Fast det är ju vårt jobb. Vi gör inte det i särskilt hög grad på fritiden. Då vill vi bara slappna av och vara Vi analyserar inte våra partners och vänner, det blir vi avrådda till att göra De flesta psykologer är känslomänniskor dom har lärt sig att analysera, det kommer inte naturligt. Det som kommer naturligt är ett intresse för andra människors inre känsloliv och en vilja att folk ska må bra.
  • Paradigm
    Mamori skrev 2013-08-15 16:19:59 följande:

Fast det är ju vårt jobb. Vi gör inte det i särskilt hög grad på fritiden. Då vill vi bara slappna av och vara Vi analyserar inte våra partners och vänner, det blir vi avrådda till att göra De flesta psykologer är känslomänniskor dom har lärt sig att analysera, det kommer inte naturligt. Det som kommer naturligt är ett intresse för andra människors inre känsloliv och en vilja att folk ska må bra.
    Fast LadyViolette kanske uppfattar psykologer som just överanalyserande. Det behöver ju inte vara en fördom, utan så som hon faktiskt upplever er. En annan kanske uppfattar er som bara reflekterande. Det finns väl inget "rätt" sätt att uppfatta folk på. Förstår du vad jag menar?
    Det är okej, man behöver inte tycka lika.
  • Paradigm
    bönan32 skrev 2013-08-15 15:54:49 följande:
    Dina tolkningar är så intressanta. 
    Brukar du göra så irl oxå? Tolka in en massa som inte finns? 
    Jag analyserar saker och ting i högsta grad, ja!
    Det är okej, man behöver inte tycka lika.
  • cloud
    giftfri skrev 2013-08-15 14:05:59 följande:

Psykologer vill ju gärna framställa sig själv som mer eller mindre störda, avvikande, "jag bryr mig inte alls om vad andra tycker om min framtoning, mitt utseende eller klädsel" men tror sig ha/vill ha makt över andra.., så det är personer som jag dirket arkiverar under avd "Icke önskvärda"..  

haha, nu brakar det loss på allvar. 
  • cloud
    Mamori skrev 2013-08-15 16:19:59 följande:

word!
  • giftfri
    cloud skrev 2013-08-15 21:20:51 följande:
    haha, nu brakar det loss på allvar. 
    Inte då.., som frågeställare får/måste dom räkna med att svaren inte alltid är dom "rätta".
    Inget arbete kan ersätt den tillfredställelse som ett liv i lättja ger.
  • 70raven

Not! Haft två killar med den bakgrunden. Båda var mkt självcentrerade och väldigt projicerande. Trasslig barndom/ungdomdtid. Framstod i början som empatiska och "djupa". Men det var fernissa. Efter ett tag visade det sig att de totalt absorberande av sig själv. Ego. Helt klart röd flagga och aldrig mer för mig😂🚩

• Anonym (Nej tack)

Jobbat med psykologer och kan säga det är den mest skitnödiga yrkeskategorin jag stött på inom vården. Det går inte att föra en normal dialog eller ens dra ett skämt i fikarummet utan att slänga med beskrivande termer till en löjlig nivå. Det är som en tävling dem emellan. Läkare som rent hierarkiskt står högre håller inte på sådär. 

• Anonym (M)

Jag har varit hos psykolog några gånger. Mina erfarenheter är blandade. Jag tycker att psykologer kan vara bra. Vissa är mer intresserade av att vara djupa, andra valde nog jobbet för att de är intresserade av människor. Jag tycker psykologi är intressant men jag har nog ingen begåvning. 

Psykologer tycker jag verkar snälla, jag tycker en del dock inte riktigt kunde hjälpa mig. Jag tror man tycker om dem om man är en viss typ av människa, sån som gillar att diskutera känslor och liknande. Hatar man det har man nog svårt för dem.

• Anonym (Anna)

Jag är själv läkare och kan för mitt liv inte förstå hur man kan tycka att det är ett sexigt yrke. Psykologer däremot? 😏🔥

• Anonym (Lina)

Not hot at all. Att ens ställa en sådan fråga när du ska bli psykolog skrämmer mig. Vilka tankar!

Svar på tråden Psykolog - hot or not?