• cloud

    Psykolog - hot or not?

    Jag är man och läser till psykolog och vi i klassen har på skoj diskuterat om detta yrkes sex-appeal. På sådana där listor som Aftonbladet och Expressen brukar göra så hamnar ju läkare, musiker och journalister högt upp på vad kvinnor går loss på (sjuksyrror brukar scora högt hos män).

    Mina egna erfarenheter är blandade - vissa tjejer blir rädda, de utrycker att de tror att jag kan läsa deras tankar (tyvärr ingår inte en kurs i tankeläsning i psykologprogrammet). Andra tjejer verkar dock dras till psykolog/psykologstudenter, de känner sig sedda och bekräftade har många uttryckt.

    Vad tänker ni? Vad är era associationer till psykologer? Något som dejtat någon?

  • Svar på tråden Psykolog - hot or not?
  • giftfri

    Psykologer vill ju gärna framställa sig själv som mer eller mindre störda, avvikande, "jag bryr mig inte alls om vad andra tycker om min framtoning, mitt utseende eller klädsel" men tror sig ha/vill ha makt över andra.., så det är personer som jag dirket arkiverar under avd "Icke önskvärda"..  


    Inget arbete kan ersätt den tillfredställelse som ett liv i lättja ger.
  • Paradigm

    Bönan32, bestämt mig? Nej, jag kan inte enbart intressera mig för en person som enbart har ett vackert yttre, jag måste höra honom diskutera också. Så fungerar jag!
    Så med denna information som bakgrund är det väl ingen surprise att jag trånar efter filosofer. ;) p

  • bönan32
    Paradigm skrev 2013-08-15 14:10:53 följande:
    Bönan32, bestämt mig? Nej, jag kan inte enbart intressera mig för en person som enbart har ett vackert yttre, jag måste höra honom diskutera också. Så fungerar jag!
    Så med denna information som bakgrund är det väl ingen surprise att jag trånar efter filosofer. ;) p
    Äsch, uppenbart att du inte fattar hur jag menar.
    Struntsam! 
  • Paradigm

    Bönan32, är du medveten om att du positionerar mig som väldigt korkad? Nej, tydligen förstod jag inte vad du menade/menar. :)

  • Paradigm

    Giftfri, intressant observation. På vilket sätt är psykologer mer maktbegära än vissa andra?

  • giftfri
    Paradigm skrev 2013-08-15 14:19:47 följande:
    Giftfri, intressant observation. På vilket sätt är psykologer mer maktbegära än vissa andra?

    Maktbenägna menar du? Inte vet jag varför, det borde du veta bättre som gjort yrkesvalet, yrkesskada kanske..

    Läkarskrået har tills helt nyligen haft väldigt stor makt över oss andra, så stor att den räckte för att få frisk människor både inspärrade på livs å mista sina möjligheter till fortplantning, så det maktutövandet finns det säkert kvar en hel del av..
     
    Förresten, visa mig den läkare/psykolog som erkänner en felbehandling utan omsvep, eller den som vågar kliva fram å ställa sig på patienternas sida, tänker då speciellt på de som tidigare for så illa inom psykvården å som fortfarande förvägras ersättning..
    Inget arbete kan ersätt den tillfredställelse som ett liv i lättja ger.
  • Mamori
    bönan32 skrev 2013-08-15 14:02:27 följande:
    *avis* Vill oxå dejta en psykolog!   Nu bor ts iofs lite för långt bort för mig .... men klurar på hur jag ska öka mina möjligheter att träffa nån sådan snubbe i mitt område.   Ts, du kanske har några tips? Vart hänger psykologer som är tillgängliga?? Har fått för mig att det finns väldigt få av den yrkeskategorin lediga/som är singlar, eftersom relationer är ert expertområde så att säga. Så jag inbillar mig att alla lever i en relation eftersom ni kan det här med relationer och har det bästa omdömet att välja rätt pot. partner. Jaja, det kanske bara är en fördom..   

    Var bor du? Nej, psykologer i min erfarenhet är singlar i 50% av fallen om vi pratar om mellan 20-35-kategorin En hel del verkar lite mer introverta och vara bra på att umgås i små grupper eller på tu man hand och är därför inte jättebra på att ragga på krogen eller fester. Sedan är det inte så lätt att använda sin kunskap på sina egna relationer eller sig själv. Både för att man blir hemmablind och för att vi råds till att inte analysera partner och kollegor då det kan försämra relationer. En psykolog-patient-relation är väldigt speciell och går inte bra att kombinera med vänskap eller sex. Sedan så gick ju mina dejter med psykologer om intet. Den ene var dålig på att höra av sig så jag tröttnade och den andre höll jag ihop med länge men han tyckte att det var jobbigt att jag hade ett barn så i längden fungerade det inte. Skulle inte tveka att prova en ny psykolog eller psykologstudent dock, tycker att det är ett plus då personen är intresserad av människor och det mänskliga psyket och förhoppningsvis har mycket empati. Kan också säga att mina breakups har gått smärtfritt med just dem
  • Mamori
    Paradigm skrev 2013-08-15 14:02:54 följande:
    Mamori - Då blir min fråga vad psykologer har som är så sexigt. Är det att ni har ett gemensamt ämne att diskutera om, det gemensamma intresset för människor, att ni är mer lagda åt det analytiska och reflekterande hållet, etc? Eller tanken om att ni båda studerar till ett yrke som ses ha hög status i det västerländska samhället? Tell me!

    I min erfarenhet är de inte så analytiska utan snarare medkännande och empatiska. Mer känslostyrda än logikstyrda. Men att de är just empatiska och intresserar sig för och vill hjälpa människor Sedan så tycker jag att psykologkillar ofta är "mjukare" än andra killar, har lättare att prata om känslor och har mer självinsikt. Statusen spelar ingen roll men att de är intelligenta är ett stort plus för mig. Skulle kunna gilla en filosof eller ingenjör av samma anledning. Finns dock några få psykologstudenter jag har stött på som man hoppas inte klarar utbildningen eftersom de inte passar att arbeta med människor av brist på empati eller intelligens.
  • bönan32
    Paradigm skrev 2013-08-15 14:17:22 följande:
    Bönan32, är du medveten om att du positionerar mig som väldigt korkad? Nej, tydligen förstod jag inte vad du menade/menar. :)
    Korkad? Det är din tolkning.
    Att man inte förstår varandra betyder inte att den ena parten är korkad.  
    Verkar jobbat att vara dig. 
  • Mamori
    giftfri skrev 2013-08-15 14:05:59 följande:
    Psykologer vill ju gärna framställa sig själv som mer eller mindre störda, avvikande, "jag bryr mig inte alls om vad andra tycker om min framtoning, mitt utseende eller klädsel" men tror sig ha/vill ha makt över andra.., så det är personer som jag dirket arkiverar under avd "Icke önskvärda"..  
    Inget arbete kan ersätt den tillfredställelse som ett liv i lättja ger.

    Maktbegär tycker jag inte att vi har. Mer ett genuint intresse av att hjälpa folk Visst att jag är en nyfiken person som tycker om att höra andras hemligheter men makt ointresserar mig fullständigt. Då kan man bli politiker istället. Psykologer har ett oerhört stort och tungt ansvar i första hand. Jag tror dock att de med erfarenhet av egna eller närståendes problem söker sig i första hand till psykologyrket. Bland mina bekanta psykologstudenter finns de som friskförklarats från borderline efter år av terapi pga självmordsförsök, de som är transsexuella, de som har ADHD eller hypokondri. Eller känner folk med liknande problem. Själv har jag en son med autism. Det ser jag inte som ngt enbart negativt dock, då såna människor har erfarenhet av psykiskt lidande och större förståelse. Ungefär som en läkare med cancer eller multiallergiska barm.
Svar på tråden Psykolog - hot or not?