• cloud

Psykolog - hot or not?

Jag är man och läser till psykolog och vi i klassen har på skoj diskuterat om detta yrkes sex-appeal. På sådana där listor som Aftonbladet och Expressen brukar göra så hamnar ju läkare, musiker och journalister högt upp på vad kvinnor går loss på (sjuksyrror brukar scora högt hos män).

Mina egna erfarenheter är blandade - vissa tjejer blir rädda, de utrycker att de tror att jag kan läsa deras tankar (tyvärr ingår inte en kurs i tankeläsning i psykologprogrammet). Andra tjejer verkar dock dras till psykolog/psykologstudenter, de känner sig sedda och bekräftade har många uttryckt.

Vad tänker ni? Vad är era associationer till psykologer? Något som dejtat någon?

• Svar på tråden Psykolog - hot or not?
  • bönan32
    Paradigm skrev 2013-08-15 11:12:35 följande:
    Vet du vad som hade varit roligt? Jo, om TS inte var psykologstudent. Då hade all fjäsk du dig bemödat hittills varit ett totalt "waste of time".

Fjäsk??
    Haha.

• Omogen citron
    cloud skrev 2013-08-15 08:43:18 följande:
    Fast i princip halva utbildningen går ut på att komma till rätta med sådant (egenterapi,  patientarbete under handledning). Jag tänkte också som du innan jag började på programmet . Det är nog som kommer  igenom programmet utan insikt om ett problem som du beskriver. Lärarna är väl medvetna om att de finns en och annan som den du beskriver,

Jag vet. (En kompis pluggar till psykolog) men det känns som att de större sjukdomarna, bipolär, borderline och dylikt blir svårt att komma tillrätta med då en annan student ska ha terapi. Särskilt eftersom många av dessa sjukdomar inte kan botas. Vissa vill inte komma tillrätta med sina problem heller.

Är det så få som du säger? Min kompis säger att det är rätt många som har problem.
  • Paradigm

Bönan32, är inte det uppenbart? Men det är gulligt, och lite roligt.

• bönan32
    Paradigm skrev 2013-08-15 11:21:29 följande:
    Bönan32, är inte det uppenbart? Men det är gulligt, och lite roligt.
    Haha. Ok, if u say so..
    Genom sig själv tror man att man känner andra. 
  • Paradigm

Bönan32 - Såklart, allt jag uppfattar är ju min subjektiva tolkning, som förmodligen präglas av tidigare erfarenheter och fööördomar (läs emotionella ryggsäck). Den absoluta sanningen om saker och ting kan aldrig bli fullständigt objektiv.

• cloud
    Omogen citron skrev 2013-08-15 11:19:07 följande:

Jag vet. (En kompis pluggar till psykolog) men det känns som att de större sjukdomarna, bipolär, borderline och dylikt blir svårt att komma tillrätta med då en annan student ska ha terapi. Särskilt eftersom många av dessa sjukdomar inte kan botas. Vissa vill inte komma tillrätta med sina problem heller.

Är det så få som du säger? Min kompis säger att det är rätt många som har problem.
    problem ja - precis som de flesta andra. Men inte mer än andra. Kanske har man en andra perceptiva glasögon på sig när någon berättar att man är psykolog 
  • cloud
    Paradigm skrev 2013-08-15 09:37:03 följande:
    Jaha, jag visste inte att psykologer kunde skämta. Jag trodde alla var torrbollar.
    du skulle bara veta :)
  • elyse
    cloud skrev 2013-08-15 08:50:46 följande:
    Är man. Mina tjejer har inte haft mer problem än någon annan. :) Denna tråd blev kul - förmodar är intressanta grejer. Vi ska läsa en kurs om detta i höst. Ska faktiskt bidra till diskussionerna i denna tråd!
    Men hur har du träffat dina tjejer? Är de kursare, har ni pratat massor innan ni blev ett par eller är det krogragg som blivit något mer? Det spelar ju såklart roll. Om någon jag träffar på Pitchers (såg att du också är från Uppsala) ganska snabbt berättar att han är psykolog så ger det ett annat intryck än om vi t.ex. träffas via en gemensam hobby. 
  • bönan32
    Paradigm skrev 2013-08-15 11:35:10 följande:
    Bönan32 - Såklart, allt jag uppfattar är ju min subjektiva tolkning, som förmodligen präglas av tidigare erfarenheter och fööördomar (läs emotionella ryggsäck). Den absoluta sanningen om saker och ting kan aldrig bli fullständigt objektiv.
    Ok, tack för föreläsningen.
    Kyss 
  • Paradigm

Bönan32, Tack, jag tar det som en komplimang.

Svar på tråden Psykolog - hot or not?