• Emaria

Någon mer som precis fått mf och vill försöka igen?

sowe81 skrev 2013-11-15 13:59:11 följande:
    Ja att det var hcg hormonerna som gav utslag på äl-testet anar jag också
    Aha, ja ännu är det smärtfritt, får se om den blir lång, hoppas äl kommer som den ska sen bara....
    Hade du äl efter den?
    Jag tror inte det. Jag fick aldrig något direkt utslag på æl-testerna jag gjorde. Dæremot fick jag spottings och en vældigt kort (4 dagar mot mina vanliga 5-6) och extremt begrænsad mens. Blev lite less efter det och tænkte næstan ge upp och låta det ske om det sker och ta nya tag senare i vår. Veckopendlar till Oslo och børjar titta mig om efter jobb I Gøteborg så kan lika gærna vænta lite. Men så fick jag vældiga ÆL-kænningar och var tvungen att ta ett test førra helgen. :) (kunde inte vara tydligare) Så gick det med att "ta det lugnt"...
  • Emaria
    Cayenna skrev 2013-11-15 15:17:22 följande:
    Dag 18 för mig idag. Gjorde äl test imorse och fick glad gubbe. Är nog tyvärr graviditetshormoner Har inga som helst tecken nämligen. Ska görs grav test imorn tänkte jag. Dumt
    att slösa äl test innan. Usch vilken tid det ska ta. Lite deppig idag av glada gubben! Den vill man ju bli glad av.
    Før mig tog det 4 veckor från mf till jag fick neg på gravtest, innan dess tog jag inga ÆL-test. Nu var mitt vældigt utdraget, men man ska vara medveten om att det kan ta tid. Jag valde då att førsøka hålla mig till att testa en gång i veckan efter att jag hade slutat bløda. Det kænns som lång tid nær man ær mitt inne i det, men man blir ju inte så glad av att få massa positiva gravtest som ær "falska" heller. (min mens kom igång på dag 43)
  • Emaria
    Cayenna skrev 2013-11-15 15:43:58 följande:

Men ni ville vänta en mens emellan då eller? Jag vill helst pricka första äl innan första mensen. Vid mitt förra ma
    fick jag äl på dag 22-23 ca, hade ju hoppats på nåt sånt iaf men det blir nog längre...
    Från børjan var tanken att vænta, eftersom jag inte ville vara gravid på vår brøllopsresa fræmst och riskera att vara med om samma sak igen. Men jag velade lite fram och tillbaka dær. Det slutade ju med att det blev vældigt itdraget och sen fick jag mens utan att sett några tecken på ÆL, två ggr. Efter sista gången nu så fick jag utslag på stickan och en ny chans. Så, jag har væntat sen 18 aug fram till førra helgen. Lång tid, men det har kænnts lættare nu æn i børjan nær allt mest var jobbigt och overkligt i perioder. 
  • Emaria
    Solros78 skrev 2013-11-15 20:51:28 följande:

Funderar på det här med ältest. Det ska väl ge utslag den dag som man är mest fertil och dagrn efter, står väl två mest fertila dagarna på testen tex. Men om jag får utslag en morgon och sen har sex kvällen därpå, är det någon chans att man har sex i tid då? Spermierna har ju en bra bit att simma också...

ÄL-test ger utslag när det blir en topp i hormonet som ger ÄL. ÄL sker alltså inte samtidigt utan 12-24 (el 48) efter. När väl ägget släppt klarar det sig 24 h vilket gör att man kan klara det genom att ha sex dagen efter ÄL-toppen.
  • Emaria
    SaandraR skrev 2013-11-15 16:12:03 följande:

undrar vad som händer med kroppen asså... hade ju ägglossning 22 okt, inte fått nån mens eller plus (testade senast på bim+6).. och idag har jag äl-flytningar :S 

Har du tagit ngt ÄL-test nu för att se om det är ÄL?
  • Emaria

Jag går och väntar på BIM och att få testa. Har samtidigt börjat få tecken som är svåra att missa. Spelar kroppen mig ett spratt nu så är det inte snällt. Har två nätter fått gå upp och kissa vid 3-4 för att sen inte kunna somna om. Precis vad som hände i somras när jag var gravid.

Sen har jag ömma bröst, fått två rejäla finnar på ryggen som jag aldrig annars har och lite molande värk.

• Emaria
    busmonstret skrev 2013-11-22 11:38:44 följande:

Okej, läste någonstans att det ska göras eftermiddagarna, Stämmer det? och varför isåfall vet ni de? men så man kan börja testa direkt efter man har slutat blöda då egentligen?
    F89 skrev 2013-11-22 10:48:40 följande:Jag brukar börja 8-10 dagar efter mensens första dag. Testar en gång om dagen och samma tid varje dag!

Om du använder de nya digitala räcker varannan eftersom de ger en varning om att det är på gång, men annars är det varje dag. Vissa har en väldigt snabb ökning av hormon och behöver testa två ggr per dag för att inte missa, men vet inte om det är så vanligt.

När det gäller tidpunkt tror jag mina är rekommenderade mellan 10.00-20.00, jag har därför tagit dem när jag kommer hem från jobbet. Men tror någon skrev att de nya ska tas på morgonen.
  • Emaria

Tack!

Det är helt galet. Första gången gick det med ett halvhjärtat försök. Använde inte ÄL-stickor och har oregelbunden mens så dålig koll på när jag faktiskt har ÄL. Hade sex en gång.

Den här gången hade jag tänkt skippa stickorna och låta det bara ske. Var så trött på testandet och jagandet. Men så kände jag av ÄL och lockades att testa, solklart positivt ÄL-test. Vi hade sex två dagar innan och på dagen när jag fick positivt men inte själva ÄL-dagen eftersom jag åkte tillbaka till Oslo där jag jobbar... Men det gick ändå!

Nu kommer istället oron. Kommer vilja testa varje dag men ska försöka hålla mig några dagar innan jag tar ett digitalt med veckoindikator.

• Emaria

De flesta har 14 dagar mellan ÄL och BIM men det som gör att man har olika lång cykel är oftast tiden från mens till ÄL. Efter mf/ma kan det säkert variera mer som med allt annat.

Svar på tråden Någon mer som precis fått mf och vill försöka igen?