• Emaria

Någon mer som precis fått mf och vill försöka igen?

carithal skrev 2013-12-04 08:26:10 följande:

Ser jag i syne eller är det nåt där?? Kan nån snäll själ hjälpa mig?  Äl+13.. Kan man verkligen plussa så tidigt? Detta är ett test från billigatester.

Jag tycker mig se något. ÄL+13 är inga konstigheter. På en 28 dagar cykel med 14 dgr luteal innebär BIM-4 detsamma som ÄL+10 där 50% plussar på cb-testen enligt bruksanvisningen.
  • Emaria

Alla ni med erfarenhet av detta. När ni fått mf/ma, har ni fått VUL då?

Här (Oslo) verkar det vara rutin att man bara tar blodprov med ett par dagars mellanrum. Och det kändes ju inte så bra när man var med om det och nu få det bekräftat igen från nya läkaren när jag frågade...

• Emaria
    F89 skrev 2013-12-05 13:46:31 följande:
    I min kommun får alla som fått MA/MF ett VUL i V 8.
    Ursäkta att jag var otydlig: under pågående mf/ma, alltså inte när man är gravid igen. :)
  • Emaria
    Patricia4 skrev 2013-12-05 13:48:59 följande:
    Hej

Beklagar ditt mf. Det är så ledsamt :(

Jag fick ringa och tjata för att få vul nu när jag fick MA .. Men då störtblödde jag i två dgr och det var därför jag fick komma in. Verkar som att för övrigt nöjer de sig med ett negativt gtest iaf här i Sörmland.
    Tja, det är inte så synd om mig just nu eftersom jag är gravid igen i v6, men är intresserad av vad man får för bemötande. :)

Min läkare trodde inte på mf och ändå fick jag inte VUL för att se hur det såg ut. Istället gav han mig falska förhoppningar, även om jag innerst inne visste, eftersom jag fortfarande hade högt hcg.
  • Emaria
    Belly skrev 2013-12-05 14:30:07 följande:
    Fick MF i vecka 6 och jag fick inget VUL eller blodprov. Skulle ta gravtest några veckor senare och se om det fortfarande gav utslag sa dom.

Bor i Södermanland.
    Ok, nu var jag väl lite otydlig igen eftersom jag vet att det är praxis att man inte gör någon fram till v7 eftersom kroppen tar hand om det själv. För mig var det ju i slutet av v9.
  • Emaria
    F89 skrev 2013-12-05 15:24:59 följande:
    Ah : )

Jag fick VUL samma dag som jag kände på mig att något var fel.
    Ok. :)
  • Emaria
    Maho81 skrev 2013-12-08 22:30:12 följande:

Hej! Får jag hoppa in? Jag fick missfall för några veckor sedan, var i vecka 7. Jag har en fråga som jag hoppas att någon kunnig ska kunna svara på *håller tummarna*, på 1,5 vecka gick jag från 700 till 5 i hcg (vilket var för ca 2-3 veckor sedan). Rimligtvis borde jag vara på 0 i hcg nu, så om jag gör ett gravtest borde det vara negativt va? Till saken hör att jag misstänker att jag blivit gravid igen.. Frågan är då: om jag gör ett gravtest och det är positivt, reagerar det då på den gamla eller nya graviditeten? Jag är rätt trött, så förlåt att det är så rörigt skrivet =/

Har du testat blankt sen mf? Vet inte ens om 5 ger utslag på sticka så får du plus nu så är du gravid igen.
  • Emaria
    sowe81 skrev 2014-01-11 13:24:36 följande:

Nån som har koll?

Jag har fått tid för cellprovtagning, tiden ligger typ 1v efter jag haft nästa äl. Jag kommer ju inte veta om ja är gravid eller inte. Är det säkert att göra eller ska jag avboka tiden. Vill ju inte riskera nåt om det skulle ta sig vid bästa försök.

Hör av dig till kliniken där du ska göra det. Jag tog prov i v7 men de tog ett annat prov än i vanliga fall, kan ju vara aktuellt för dig med men vet inte hur de ser på det såpass tidigt i graviditeten.
  • Emaria
    P81 skrev 2014-01-12 19:22:21 följande:
    Du Emaria, jag tänkte höra med dej hur din cykel skiljde sej mot normalt när du inte hade ägglossning? Jag minns att du inte hade det någon cykel efter mf:et.. El. hur var det?

Hoppas du mår bra. Glad
    Jag hade väldigt hög hcg-nivå så tog lång tid innan jag testade negativt. Det skedde efter ett par dagar med bruna flytningar. Sen kom mensen. Den var längre än vanligt och smärtfri.

Fick återigen lite bruna flytningar och sedan mens som istället var bara 3 dgr och extremt sparsam.

Jag har haft så oregelbunden cykel så vet inte vilken längd som är normalt. Den sista, när jag kände av ÄL och fick utslag, var dock 29 dgr, vilket den var senast jag blev gravid med.

Mår väl hyfsat nu, långdragen förkylning och illamående till och från. Men klagar inte. :) oron för ma är dock stor...
  • Emaria
    P81 skrev 2014-01-13 12:02:09 följande:

Tack för svaret.:)
    Min kropp e helknasig tycker jag. Dröjde 39 dgr ifrån spontana aborten innan mensen kom. Långdragen o sparsam för mej med. O nu är jag uppe i 47:e dgn, ingen mens o inte gravid igår kväll. Körde med ältest dag 15-33 den här cykeln. Clearbluegubben blinkade i 12 dgr från dag 21 o efter det sket jag i att testa vidare. Suck! Snart lägger jag mej på golvet o skriker o sparkar, fast det blir ju inget bättre..:/ Nej, måtte mensen komma snart om d inte varit ngn äl denna cykel.

Förstår du är orolig men jag är positiv för dej.:)

Förstår dig helt. Efter två omgångar utan utslag på älstickor gav jag upp. Tänkte lite att händer det så gör det. När jag sen fick känningar av att något var på G kunde jag inte låta bli att testa och då gav det utslag! Det var ganska skönt och bara släppa allt!

Förstår helt din frustration! Man böir inte kok på kroppen! Hoppas verkligen den beter sig normalt snart och att det blir din tur!

Tack!
  • Emaria

Hej alla tjejer!

Jag har ju inte skrivit så mycket i tråden sen jag blev gravid igen men har ändå fortsatt läsa. Är nu i v12 men haft en ganska omtumlande vecka.

Var och tog blodprover i måndags och passade på att be om att de skulle kolla om jag hade underproduktion av sköldkörtelhormon eftersom mamma har det, det är ärftligt och kan ge komplikationer som mf och en del annat. Visste inte tidigare att det var ärftligt, annars hade vi tagit prov direkt.

Tyvärr fick jag veta redan dagen efter att det ena värdet var väldigt högt och att jag behövde äta medicin direkt. Självklart kom tankar kring ett nytt mf. Fick sen veta att eftersom jag har ulcerös kolit kan detta påverka, vilket lugnade mig, eftersom det andra värdet såg bra ut. Men eftersom jag är gravid måste jag ändå äta medicin och gå på täta kontroller.

Så, vad vill jag ha sagt med detta. Om ni har detta i familjen, se till att kolla er direkt! Förutom missfall kan man även ha problem med fertiliteten! Det är ett mysterium varför man inte kollar alla som får mf redan första gången eftersom det finns så enkel behandling!

Ska på ul på fredag så det är först då jag vet om allt ser bra ut. Om inte vet jag ju vad jag kommer skylla på och vara bitter över...

• Emaria
    SaandraR skrev 2014-01-19 14:28:37 följande:

Ja, jag tycker dom borde kolla sköldkörteln oavsett om man har haft mf tidigare faktiskt. Allt är säkert som det ska, håller tummarna :)
    Ja, enligt det jag läst ska man kolla sig innan man ens planerar att bli gravid. Men då gäller det ju att veta om att det finns släkten, att det är ärftligt och att man bör kolla sig.
  • Emaria

Det var jag som fick "alla" att springa iväg och ta sköldkörtelprov. Nu har jag fått så mitt lilla pyre! Allt såg bra ut och hjärtat slog. Lättnaden är stor och nu firar jag helg! (Genom att sätta mig på en buss i 3,5 h hem till mannen i Sverige. :) )

• Emaria
    0fia skrev 2014-01-25 15:02:11 följande:
    Ojojoj, vilken okunnig läkare!!!! Är läkare själv så har koll. TSH skall absolut inte bara högre än 2,5 om man vill bli gravid. Jag kollade nyss och hade 0,5 har jag för mig och T4 var 9
    När jag testade mig i v10 hade jag TSH=21. Min gynläkare tyckte det var ett under att jag blivit gravid... Vet ju visserligen inte vad jag hade innan.
  • Emaria
    Blåsippan84 skrev 2014-03-20 13:07:18 följande:
    Vc dr var ej inne på sin tel tid idag. Hittat en privat gyn som tar 300kr. Vad ska man säga när man ringer? Alltså vad man vill ha hjälp med.
    Hoppar in lite i diskussionen eftersom jag har samma problematik. Hade TSH på 21 i v11 men med medicinering har jag kommit ner på 2,5 kanske ännu lägre. I nuläget går jag hos min fastläkare (typ som läkare på vc i Norge) och tar blodprov en gång i månaden för att hålla koll.

Det jag skulle rekommendera är att komma i kontakt med en endokrinolog. Gynläkaren som gjorde VUL för att se att allt var ok trots den höga halten kollade med en endokrinolog för att få synpunkter. Jag blev även remitterad till endokrinolog på sjukhuset istället för att gå hos fastläkaren, men slapp detta sen.

Vet inte om det är skillnad i Sverige att de är mer kunniga inom området, men det kan vara bra att ha med sig!
Svar på tråden Någon mer som precis fått mf och vill försöka igen?