• Anonym (Sh)

Jag kan det mesta inom vårdnadsfrågor. Fråga vad du vill!

Frågor gällande vårdnad och umgänge. Familjerätt.

• Svar på tråden Jag kan det mesta inom vårdnadsfrågor. Fråga vad du vill!
  • EllisBell

Det här med 12 år kommer väl ifrån att just den åldern nämndes tidigare i föräldrabalken som då myndigheterna (polisen) inte fick verkställa ett domstolsbeslut om tex delat boende mot barnets vilja. Nu står det bara att när barnet anses moget nog osv. Dock är det i praktiken runt den åldern barn faktiskt får bestämma idag. Polisen kan hämta (tvinga) ett barn men till umgänge men knappast en tonåring.

• Twinisar

Usch man känner sig lite vilseledd när man faktiskt har frågor angående vårdnad och umgänge.. Och folk är oseriösa.. Nä de bästa är väll att boka möte på familjerätten så man får prata med någon som "kan" och inte "antar"... Sen förstår jag ts Medvilja, vänligt.. Men det blir så fel när du faktiskt inte jobbar inom detta.

• Anonym (:()
    EllisBell skrev 2013-07-29 06:00:59 följande:
    Det här med 12 år kommer väl ifrån att just den åldern nämndes tidigare i föräldrabalken som då myndigheterna (polisen) inte fick verkställa ett domstolsbeslut om tex delat boende mot barnets vilja. Nu står det bara att när barnet anses moget nog osv. Dock är det i praktiken runt den åldern barn faktiskt får bestämma idag. Polisen kan hämta (tvinga) ett barn men till umgänge men knappast en tonåring.

Det är också fel polisen kan inte tvinga, de får inte ens tvinga nån till ug, de får inte ens hämta en unge utan papper om beslut från tr och ska de hämta så måste de ha nån från soc med!
  • Anonym (justitia)
    EllisBell skrev 2013-07-29 06:00:59 följande:
    Fortfarande får inte beslut om umgänge verkställas mot barnets vilja annat än om det absolut är för barnets bästa. Skrönan om 12-årsåldern är inte så svår att förstå. Tidigare skulle barnet ha nått en mognad av ungefär 12 år för att bli lyssnad på gällande sina åsikter om hos vem barnet ville bo. Idag ska man lyssna på alla barn men ta hänsyn till deras mognad, och beakta deras åsikter innan man fattar beslut.
  • EllisBell

Anonym: (justitia): Precis det jag skrev

• Anonym (justitia)
    EllisBell skrev 2013-07-29 07:49:39 följande:
    Anonym: (justitia): Precis det jag skrev
    Nej.
  • Realista

St försvann du med svansen mellan benen eller googlar du mina frågor fortfarande?

• EllisBell

Anonym (justitia): Jo. Men det är okej. Du får jättegärna leka duktigast i tråden för mig.

• Anonym (:()
    EllisBell skrev 2013-07-29 08:01:48 följande:
    Anonym (justitia): Jo. Men det är okej. Du får jättegärna leka duktigast i tråden för mig.

Justitia kan faktiskt mer en dig så hen leker inte, dessutom kan hen få fram det på ett enkelt sätt vilket visar att hen kan sin sak. No games there sörru
  • EllisBell

Anonym (:() : Du har ingen aning om vad jag kan och inte kan.

Svar på tråden Jag kan det mesta inom vårdnadsfrågor. Fråga vad du vill!