Jag kan det mesta inom vårdnadsfrågor. Fråga vad du vill!
Frågor gällande vårdnad och umgänge. Familjerätt.
Frågor gällande vårdnad och umgänge. Familjerätt.
Vad exakt krävs för att få ensam vårdnad? Varför är det högre statistik på kvinnor som kidnappar sina barn och varför skriver tidningarna bara om när mannen tar barnen och sticker inte när kvinnan gör det?
Hur svårt det är beror helt på omständigheterna.
Är den andra föräldern ointresserad av sitt föräldraskap så kan det enkelt lösas genom att social tjänsten godkänner dig som ensam vårdnadshavare, detta görs genom en utredning. Den andra föräldern skriver då under att denne godkänner dig som ensam vårdnadshavare.
Är ni inte ense om detta så kan man få detta prövat genom domstol. Då grundas beslutet på barnets behov, vad som är bäst för barnet, om det förekommit hot eller våld, hur sammarbetet är mellan föräldrarna, om det finns missbruk inblandat m.m.
Bedömning görs utifrån barnets bästa och vad som är stabilast för barnet.
Ett beslut kan även innebära att ett umgänge istället är det bästa. Tex. Att pappan får ett beslut att endast ha barnet varannan helg, lov eller liknande. Om domstolen anser att det är bäst för barnet. Även om något umgänge inte funnits tidigare.
Ts en fråga till du kan googla medan jag sover, du kan ju det mesta inom vårdnadsfrågor och familjerätt och då har jag en fråga till: om en pappa tar barnet och sticker från mamman och gapar om hur dålig mamman är till soc och tr då startar soc automatiskt en utredning men om en mamma tar barnet och sticker och gapar om hur dålig pappan är till soc och tr då startas inte alltid en utredning varför är det så?
Skriver från mobilen, därför det tar en stund. Jag behöver inte googla. Det har jag redan gjort varvat med jurister och besök hos familjerätten under 3 års tid.
Har du enskild vårdnad ts?