• Anonym (Sh)

Jag kan det mesta inom vårdnadsfrågor. Fråga vad du vill!

Frågor gällande vårdnad och umgänge. Familjerätt.

• Svar på tråden Jag kan det mesta inom vårdnadsfrågor. Fråga vad du vill!
  • EllisBell

Man kanske skulle införa en lag om att bara den får svara på nätforum som har minst en doktorstitel inom sagda ämne i ryggen?

• Realista
    Anonym (Sh) skrev 2013-07-29 10:36:56 följande:
    Jag har inte på något sätt utgett att jag är expert eller utbildad. Nu lämnar jag denna tråd, tack och hej!

Nej kanske inte men din överskrift "Jag kan det mesta inom vårdnadsfrågor. Fråga vad du vill" berättar att du kan vilket du säkert gör så länge det gäller ditt eget case
  • Anonym (justitia)
    EllisBell skrev 2013-07-29 06:00:59 följande:
    Det här med 12 år kommer väl ifrån att just den åldern nämndes tidigare i föräldrabalken som då myndigheterna (polisen) inte fick verkställa ett domstolsbeslut om tex delat boende mot barnets vilja. Nu står det bara att när barnet anses moget nog osv. Dock är det i praktiken runt den åldern barn faktiskt får bestämma idag. Polisen kan hämta (tvinga) ett barn men till umgänge men knappast en tonåring.

EllisBell skrev 2013-07-29 08:01:48 följande:
    Anonym (justitia): Jo. Men det är okej. Du får jättegärna leka duktigast i tråden för mig.

Du skriver ovan att formuleringen gällande verkställighet har förändrats, men det är fel. Barn får ALDRIG bestämma själva och polis har ingen befogenhet att hämta barn, annat än om domstolen beslutat om det. Beslutar domstolen om hämtning av en tonåring så klarar polisen av uppdraget.
  • EllisBell

Anonym: Formuleringen gällande verkställighet har ändrats. Det är ett faktum. Och det säger väl sig själv att det behövs en dom för att polisen skall ha något att verkställa?! Men om barnet uppnått tillräcklig mognad och motsätter sig verkställighet får polisen inte hämta barnet med annat än att rätten finner det helt nödvändigt med utgångspunkt för barnen bästa att så sker dvs det finns allvarliga missförhållanden där barnet befinner sig. Yngre barn kan hämtas enbart för att domen slår fast växelvis boende eftersom barnet inte anses veta sitt eget bästa. Även om Bbic råder och man alltid skall ta hänsyn till barnets vilja/känslor görs avvägningar med hänsyn till ålder/mognad vilket även lagen uppmanar till.

• Anonym (:()
    EllisBell skrev 2013-07-29 14:14:13 följande:
    Anonym: Formuleringen gällande verkställighet har ändrats. Det är ett faktum. Och det säger väl sig själv att det behövs en dom för att polisen skall ha något att verkställa?! Men om barnet uppnått tillräcklig mognad och motsätter sig verkställighet får polisen inte hämta barnet med annat än att rätten finner det helt nödvändigt med utgångspunkt för barnen bästa att så sker dvs det finns allvarliga missförhållanden där barnet befinner sig. Yngre barn kan hämtas enbart för att domen slår fast växelvis boende eftersom barnet inte anses veta sitt eget bästa. Även om Bbic råder och man alltid skall ta hänsyn till barnets vilja/känslor görs avvägningar med hänsyn till ålder/mognad vilket även lagen uppmanar till.

Vem vänder du dig till nu och försöker övertyga anonyma med ditt dravel
  • EllisBell

Anonym (:(): Jag svarade på ett inlägg som justitia gjorde. Att du kallar fakta dravel...tja det visar ju bara hur pinsam du är.

• Anonym (Mamma2010)
    Anonym (Sh) skrev 2013-07-29 00:10:57 följande:
    Frågor gällande vårdnad och umgänge. Familjerätt.

Hej jag undra. Hur lätt är det och få ensamvårdnad?

Pappan till min dotter struntar i att komma på möten på min dotters dagis,han vill bara jävlas med mig, han kommer inte till lasarettet när dottern ska dit. Vi har en bok mellan oss men han struntar i vad jag skriver i den om vår dotter. Jag skrev att vi skulle till läkaren med henne men han har inte ens frågat nått om det. Han vill bara ha makt men ändå träffa henne. HAn träffade sin tös efter 1 1/2 år när hans sambo kom in i bilden då var det rolig.

• Anonym (:()
    Anonym (Mamma2010) skrev 2013-07-30 08:53:05 följande:
    Hej jag undra. Hur lätt är det och få ensamvårdnad? Pappan till min dotter struntar i att komma på möten på min dotters dagis,han vill bara jävlas med mig, han kommer inte till lasarettet när dottern ska dit. Vi har en bok mellan oss men han struntar i vad jag skriver i den om vår dotter. Jag skrev att vi skulle till läkaren med henne men han har inte ens frågat nått om det. Han vill bara ha makt men ändå träffa henne. HAn träffade sin tös efter 1 1/2 år när hans sambo kom in i bilden då var det rolig.     

Ts som lagen är formad idag så är det här och nu tr bryr sig inte om vad som varit och visst kan man anse att han gör ett fel so. I te bryr sig om sitt barn men för att få ensamvårdnad = ev så krävs mycket mer och du måste också kunna övertyga lagmannen om att han är en dålig vårdnadshavare och varför barnet far illa av att han är vårdnadshavare
  • Jojile

Mamma2010: Det första steget är att försöka få med honom på samarbetssamtal om ni inte redan provat det.

Hur är samarbetet mellan er? Även om ni inte behöver vara kompisar, kan ni prata med varandra? Kanske funkar inte boken, fråga honom vad han har för idé.

• Anonym (Mamma2010)
    Jojile skrev 2013-08-01 11:29:15 följande:
    Mamma2010: Det första steget är att försöka få med honom på samarbetssamtal om ni inte redan provat det.

Hur är samarbetet mellan er? Även om ni inte behöver vara kompisar, kan ni prata med varandra? Kanske funkar inte boken, fråga honom vad han har för idé.

Det går inte o prata vett med honom han bara ljuger o hitta på saker o säger allt är mitt fel o blabla. Han brydde sig om tösen när hon var 1 1/2 år inte innan då kunde han komma när han ville sa jag till honom nä de få gånger han kom sa han bara hur ska du ha det, Sen skrek han åt mig när tösen var i min famn.

Det går inte o sammarbeta med en som ljuger. Han kan inte ens se när sin dotter ha 40 grader o måste in på sjukan. Nej då är det jag som hittar på.

han ser inte vad jag skriver i boken.... O lyssnar inte på det utan bryr sig inte han skriver bara i boken ja hon var glad o de ha varit ute inget mer.    
Svar på tråden Jag kan det mesta inom vårdnadsfrågor. Fråga vad du vill!