• Anonym (Sh)

Jag kan det mesta inom vårdnadsfrågor. Fråga vad du vill!

Frågor gällande vårdnad och umgänge. Familjerätt.

• Svar på tråden Jag kan det mesta inom vårdnadsfrågor. Fråga vad du vill!
  • EllisBell

Man kanske skulle införa en lag om att bara den får svara på nätforum som har minst en doktorstitel inom sagda ämne i ryggen?

• Realista
    Anonym (Sh) skrev 2013-07-29 10:36:56 följande:
    Jag har inte på något sätt utgett att jag är expert eller utbildad. Nu lämnar jag denna tråd, tack och hej!

Nej kanske inte men din överskrift "Jag kan det mesta inom vårdnadsfrågor. Fråga vad du vill" berättar att du kan vilket du säkert gör så länge det gäller ditt eget case
  • Anonym (justitia)
    EllisBell skrev 2013-07-29 06:00:59 följande:
    Det här med 12 år kommer väl ifrån att just den åldern nämndes tidigare i föräldrabalken som då myndigheterna (polisen) inte fick verkställa ett domstolsbeslut om tex delat boende mot barnets vilja. Nu står det bara att när barnet anses moget nog osv. Dock är det i praktiken runt den åldern barn faktiskt får bestämma idag. Polisen kan hämta (tvinga) ett barn men till umgänge men knappast en tonåring.

EllisBell skrev 2013-07-29 08:01:48 följande:
    Anonym (justitia): Jo. Men det är okej. Du får jättegärna leka duktigast i tråden för mig.

Du skriver ovan att formuleringen gällande verkställighet har förändrats, men det är fel. Barn får ALDRIG bestämma själva och polis har ingen befogenhet att hämta barn, annat än om domstolen beslutat om det. Beslutar domstolen om hämtning av en tonåring så klarar polisen av uppdraget.
  • EllisBell