• Anonym (Sh)

Jag kan det mesta inom vårdnadsfrågor. Fråga vad du vill!

Frågor gällande vårdnad och umgänge. Familjerätt.

• Svar på tråden Jag kan det mesta inom vårdnadsfrågor. Fråga vad du vill!
  • Jojile

Mamma2010: det du skriver är ju inget som visar på att han inte tar hand om och ger er dotter vård. Hade hon behövt läkarvård när han hade henne, och struntat i att söka vård, DÅ hade han brustit.

Att han struntat i sin dotter visar på att han var en idiot men inget som kommer ge dig ev.

Under umgänget, har det hänt något som han bör ha meddelat dig om i boken?

Det som kan ge dig en chans är om ni absolut inte kan samarbeta, skulle jag tro. Jag är inte utbildad utan har enbart erfarenhet från egen vårdnadstvist men jag vann ev eftersom pappan vägrade ge mig sitt nummer, inte träffade sonen överhuvudtaget och vägrade skriva under viktiga dokument.

• vetvadjagvill

TS i all vänlighet så är inte 3 års tvist så speciellt länge.. och de flesta tvister är från helvetet...

det säger jag som tvistade mot 2 ex samtidigt i 3 år varav ena exat redan hade tvistat i 3 år så jag har altlså legat i tvist i 6 år.  då de allierade sig med samma ombud och vittnade för  varandra emot mig även om det var pågående medling etc... har varit med om smutskasting, verkställighet, jo, statens ansvarsnämnd, socialutredningar  och skrivelser i dagstidningen om mitt fall...  mm

först förlorade jag ett barn sedan vann jag andra tvisten om boendet och då lade sig första platt för alla mina önskemål  då jag inte avsåg rycka upp barnet en gång till med skolbyte etc barnet mår dåligt som det är och jag har redan de andra barnen på heltid och pappan som lagt fram hur olämplig jag är struntar i hela lov och umgängeshelger..

ja jag kan också svara på frågor...  men bara så du vet att man kan inte allt efter 3 års tvist därför hade jag en advokat som vara så jäkla vass och kunnig eftersom man inte bara måste kunna föräldrabalken utan även socialförsäkringsbalken om hur SOC utredningar och vbu utredningar har gjorts.   

• Anonym (Mamma2010)
    Jojile skrev 2013-08-01 11:29:15 följande:
    Mamma2010: Det första steget är att försöka få med honom på samarbetssamtal om ni inte redan provat det.

Hur är samarbetet mellan er? Även om ni inte behöver vara kompisar, kan ni prata med varandra? Kanske funkar inte boken, fråga honom vad han har för idé.

Jag samarbeta inte med lögnare. Han har gjort sitt. Han har sagt att han inte lita på mig mer.

Jag pratar knappt med honom. Jag ska acceptera när han får byta t ider när han ska ha umgänge o det ska drass in. Men jag då jag jobbar 3 dagar i veckan o få dra in mitt jobb säga att jag är sjuk för min dotter klarar inte av att först vara på dagis halv 8 på morgonen o sen åka till honom efter dagis o komma hem på kvällen 19.00.

Så jag fick ta mig ledigt utan betalning för min dotters skull o ändrade tiden 13.00 till 17.00.

För jag vet hur trött hon är när jaga hämtar h enne på dagis. Men han kan inte ens ta ledigt från jobbet för att träffa sin dotter nu blir det 2 veckors uppehåll för hans jobb.        
  • Anonym (Mamma2010)
    Jojile skrev 2013-08-01 17:59:12 följande:
    Mamma2010: det du skriver är ju inget som visar på att han inte tar hand om och ger er dotter vård. Hade hon behövt läkarvård när han hade henne, och struntat i att söka vård, DÅ hade han brustit.

Att han struntat i sin dotter visar på att han var en idiot men inget som kommer ge dig ev.

Under umgänget, har det hänt något som han bör ha meddelat dig om i boken?

Det som kan ge dig en chans är om ni absolut inte kan samarbeta, skulle jag tro. Jag är inte utbildad utan har enbart erfarenhet från egen vårdnadstvist men jag vann ev eftersom pappan vägrade ge mig sitt nummer, inte träffade sonen överhuvudtaget och vägrade skriva under viktiga dokument.

Dessutom skulle min dotter kolla njurarna.  O det visste pappan om. O dessutom var det viktigt möte på hennes dagis för hon har flyttat över till ett större å det visste han om. Men ändå struntar han i att komma eller fråga nått om hennes dagis han har inte ens ringt dit o frågat om nått. Hur är intresset då? Dessutom så har han en till dotter.
  • vetvadjagvill
    Anonym (Mamma2010) skrev 2013-07-30 08:53:05 följande:

Hej jag undra. Hur lätt är det och få ensamvårdnad?

Pappan till min dotter struntar i att komma på möten på min dotters dagis,han vill bara jävlas med mig, han kommer inte till lasarettet när dottern ska dit. Vi har en bok mellan oss men han struntar i vad jag skriver i den om vår dotter. Jag skrev att vi skulle till läkaren med henne men han har inte ens frågat nått om det. Han vill bara ha makt men ändå träffa henne. HAn träffade sin tös efter 1 1/2 år när hans sambo kom in i bilden då var det rolig.

Anonym (Mamma2010) skrev 2013-08-01 11:53:33 följande:

Det går inte o prata vett med honom han bara ljuger o hitta på saker o säger allt är mitt fel o blabla. Han brydde sig om tösen när hon var 1 1/2 år inte innan då kunde han komma när han ville sa jag till honom nä de få gånger han kom sa han bara hur ska du ha det, Sen skrek han åt mig när tösen var i min famn.

Det går inte o sammarbeta med en som ljuger. Han kan inte ens se när sin dotter ha 40 grader o måste in på sjukan. Nej då är det jag som hittar på.

han ser inte vad jag skriver i boken.... O lyssnar inte på det utan bryr sig inte han skriver bara i boken ja hon var glad o de ha varit ute inget mer.    
    Anonym (Mamma2010) skrev 2013-08-02 07:28:49 följande:

Jag samarbeta inte med lögnare. Han har gjort sitt. Han har sagt att han inte lita på mig mer.

Jag pratar knappt med honom. Jag ska acceptera när han får byta t ider när han ska ha umgänge o det ska drass in. Men jag då jag jobbar 3 dagar i veckan o få dra in mitt jobb säga att jag är sjuk för min dotter klarar inte av att först vara på dagis halv 8 på morgonen o sen åka till honom efter dagis o komma hem på kvällen 19.00.

Så jag fick ta mig ledigt utan betalning för min dotters skull o ändrade tiden 13.00 till 17.00.

För jag vet hur trött hon är när jaga hämtar h enne på dagis. Men han kan inte ens ta ledigt från jobbet för att träffa sin dotter nu blir det 2 veckors uppehåll för hans jobb.        
    Anonym (Mamma2010) skrev 2013-08-02 08:06:05 följande:

Dessutom skulle min dotter kolla njurarna.  O det visste pappan om. O dessutom var det viktigt möte på hennes dagis för hon har flyttat över till ett större å det visste han om. Men ändå struntar han i att komma eller fråga nått om hennes dagis han har inte ens ringt dit o frågat om nått. Hur är intresset då? Dessutom så har han en till dotter.
    Väldigt mycket.. han säger han gör  han gör inte.. etc...

skit i vad han gör och inte gör utan ta hand om barnet. 
    du kan inte tvinga han vara med på alla dessa läkarbesök och det tar bara av din energi att bry dig om att han inte kommer på möten eller att lyssna på vad han säger.

Ja skit i vad han säger!! Han måste inte läsa dina mail eller det du skriver. det är helt friviiligt.

Han har makt över dig för han vet att du bryr dig om detta.

Skit i det och ta hand om dottern istället..  -UTAN HONOM!

Ställer han inte umgänge jämt så stäm på mindre umgänge.. han måste inte ha umgänge nämligen.. det är barnets rättighet med inte förälderns skyldighet.

Har ni dom  på avtal så stäm för mindre umgänge.. har ni inget avtal alls så vägra lämna ut om han inte kan följa för det ger inte barnet en förutsägbar vardag, vilket alla yngre barn har rätt till.

Det enda du måste vara noga med är din informationsplikt gentemot honom. han har inget gentemot dig.

JA du måste acceptera att han inte sköter sitt umgänge.
     och barnet klarar av att vara på dagis till han hämtar eller till senare... alla barn blir ändå trötta av att byta hem det är inte dagis barnet blir trött av.

Böja leva ditt egna liv utan att bry dig om vad han gör.... och lös alla uppkomna situationer istället.
    När han märker att han inte kan komma åt dig... då är det inget kul längre men det lär ta ett tag.

• KGK

Här kan jag också vara med och svara!
    Jag kan verkligheten. Jag började en gång i tiden med att sätta mig in i lagarna - och upptäckte, den hårda vägen, att de inte gäller alls.
    Har guidat många i vårdnadsdjungeln under åren, hjälpt till juridiskt, gjort flera skrivelser.. Och jag vet hur lagen ser ut, och att verkligheten är en annan.
    Och vet såklart även att det jag vet inte tas på allvar förrän man varit med själv, hehe.

• Anonym (Mamma2010)
    vetvadjagvill skrev 2013-08-02 19:29:12 följande:
    Väldigt mycket.. han säger han gör  han gör inte.. etc...

skit i vad han gör och inte gör utan ta hand om barnet. 
    du kan inte tvinga han vara med på alla dessa läkarbesök och det tar bara av din energi att bry dig om att han inte kommer på möten eller att lyssna på vad han säger.

Ja skit i vad han säger!! Han måste inte läsa dina mail eller det du skriver. det är helt friviiligt.

Han har makt över dig för han vet att du bryr dig om detta.

Skit i det och ta hand om dottern istället..  -UTAN HONOM!

Ställer han inte umgänge jämt så stäm på mindre umgänge.. han måste inte ha umgänge nämligen.. det är barnets rättighet med inte förälderns skyldighet.

Har ni dom  på avtal så stäm för mindre umgänge.. har ni inget avtal alls så vägra lämna ut om han inte kan följa för det ger inte barnet en förutsägbar vardag, vilket alla yngre barn har rätt till.

Det enda du måste vara noga med är din informationsplikt gentemot honom. han har inget gentemot dig.

JA du måste acceptera att han inte sköter sitt umgänge.
     och barnet klarar av att vara på dagis till han hämtar eller till senare... alla barn blir ändå trötta av att byta hem det är inte dagis barnet blir trött av.

Böja leva ditt egna liv utan att bry dig om vad han gör.... och lös alla uppkomna situationer istället.
    När han märker att han inte kan komma åt dig... då är det inget kul längre men det lär ta ett tag.

Tack för rådet. Han har henne med umgängetstödet. O träffar henne hemma hos honom allt det går bra m en sen ut över det att han kommer till möte osv det gör han inte.

Men jag ska lyssna på ditt råd 
  • Anonym (insatt)
    Anonym (Sh) skrev 2013-07-29 01:06:45 följande:
    Varför mördare och alkoholister har kvar vårdnaden om barnet är för att mördaren inte uppvisat något våld eller hot mot barnet. Skulle en person i fråga mörda, så sitter denne i fängelse, och kan inte utgöra fara för barnet vid besök. Och när denne blir släppt är nog omständigheterna annat.

En alkoholistpappa kanske har en knarkartjej till ex och av den anledningen anses han vara en bättre förälder. Skulle soc veta detta så skulle pappan nog behöva bevisa väldigt mycket för att få en chans att ha barnet ensamt. Man blir inte av med vårdnaden bara för att man är alkoholist, även om det kan ligga till grund.
    "Try me" - jag tar dig på orden:
    "mitt barns pappa var alkoholist under dessa år, och soc visste detta. Men vi hade ändå delad vårdnae."
    Fråga: är den korrekta juridiska termen "delad vårdnad"??

• Anonym (insatt)
    Anonym (Sh) skrev 2013-07-29 01:51:03 följande:

Barnet ska kunna föra sin egen talan vart denne vill bo runt 11-12 års åldern.
    Och det vet du väl att någon sådan åldersgräns finns inte!!??
    Däremot ingår samtal med barnet i en utredningssituation hos familjerätten långt tidigare än 11-12 år. Föra sin talan i domstol gör inte barn öht då det gäller familjerättsärenden. Det är föräldrarna som är parter i det målet. Och i utredningssammanhang är det viktigt att känna till skillnaden mellan att låta barn komma till tals resp följa deras vilja. Barn kan inte och ska inte ha ansvar för sin egen välfärd.
  • Anonym (insatt)
    EllisBell skrev 2013-07-29 14:14:13 följande:
    Anonym: Formuleringen gällande verkställighet har ändrats. Det är ett faktum. Och det säger väl sig själv att det behövs en dom för att polisen skall ha något att verkställa?! Men om barnet uppnått tillräcklig mognad och motsätter sig verkställighet får polisen inte hämta barnet med annat än att rätten finner det helt nödvändigt med utgångspunkt för barnen bästa att så sker dvs det finns allvarliga missförhållanden där barnet befinner sig. Yngre barn kan hämtas enbart för att domen slår fast växelvis boende eftersom barnet inte anses veta sitt eget bästa. Även om Bbic råder och man alltid skall ta hänsyn till barnets vilja/känslor görs avvägningar med hänsyn till ålder/mognad vilket även lagen uppmanar till.
    Blanda inte in BBiC i familjerättsärenden. Det är inte relevant där ....
Svar på tråden Jag kan det mesta inom vårdnadsfrågor. Fråga vad du vill!