• Anonym (Sh)

Jag kan det mesta inom vårdnadsfrågor. Fråga vad du vill!

Frågor gällande vårdnad och umgänge. Familjerätt.

• Svar på tråden Jag kan det mesta inom vårdnadsfrågor. Fråga vad du vill!
  • vetvadjagvill
    Anonym (insatt) skrev 2013-08-03 22:18:08 följande:
    "Try me" - jag tar dig på orden:
    "mitt barns pappa var alkoholist under dessa år, och soc visste detta. Men vi hade ändå delad vårdnae."
    Fråga: är den korrekta juridiska termen "delad vårdnad"??

Svar NEJ
    Men många kan inte skilja på att vara vårdnadshavre och att ha den faktiska vårdnaden om barn.  

delad vårdnad kan i folkmun betyda.. gemensam vårdnad... eller vv... 

• vetvadjagvill
    Anonym (insatt) skrev 2013-08-03 22:24:02 följande:
    Och det vet du väl att någon sådan åldersgräns finns inte!!??
    Däremot ingår samtal med barnet i en utredningssituation hos familjerätten långt tidigare än 11-12 år. Föra sin talan i domstol gör inte barn öht då det gäller familjerättsärenden. Det är föräldrarna som är parter i det målet. Och i utredningssammanhang är det viktigt att känna till skillnaden mellan att låta barn komma till tals resp följa deras vilja. Barn kan inte och ska inte ha ansvar för sin egen välfärd.
    exakt.

men den gamla "regeln" om att barn fick bestämma när de var 12 hänger kvar i folkmun trots att det är efter ålder och mognad samt barnets bästa.
    Om barnet som är 12 år vill bo hos en annan förälder men det strider emot barnets bästa kanske pga vanvård el dy så får barnet ändå inte bo där.. man måste dessutom ta hänsyn till barnets förmåga att förstå långsiktiga och kortsiktiga konsekvenser av en uttryck vilja.    
  • Anonym (insatt)
    vetvadjagvill skrev 2013-08-04 18:24:09 följande:
    exakt.

men den gamla "regeln" om att barn fick bestämma när de var 12 hänger kvar i folkmun trots att det är efter ålder och mognad samt barnets bästa.
    Om barnet som är 12 år vill bo hos en annan förälder men det strider emot barnets bästa kanske pga vanvård el dy så får barnet ändå inte bo där.. man måste dessutom ta hänsyn till barnets förmåga att förstå långsiktiga och kortsiktiga konsekvenser av en uttryck vilja.    
    Och i ett utvecklingspsykologiskt perspektiv kan inget barn under 12 år ha det konsekvenstänket ....
  • Anonym (insatt)
    vetvadjagvill skrev 2013-08-04 18:21:22 följande:

Svar NEJ
    Men många kan inte skilja på att vara vårdnadshavre och att ha den faktiska vårdnaden om barn.  

delad vårdnad kan i folkmun betyda.. gemensam vårdnad... eller vv... 

....den faktiska vården, menar du väl?

gemensam vårdnad är den korrekta juridiska termen ....
  • vetvadjagvill
    Anonym (insatt) skrev 2013-08-04 23:12:58 följande:
    ....den faktiska vården, menar du väl?

gemensam vårdnad är den korrekta juridiska termen ....

Japp :) och exakt!
  • keithen92

Hej har en fråga angående min lilla syster, det är så att hon är förtidigt född och har samt grav adhd, vilket gör att hon behöver speciella behov och struktur i sitt liv. Vad jag anser jag att den miljön hon befinner sig i hemma nu inte är passande eller snarare inte alls bra för henne och utöver det så har min mamma planerat att skaffa ett barn till när hon inte ens kan ta han om emma som min syster heter, och nu är frågan om jag har någon rätt som bror att få vårdnad, eller något för henne så att hon blir mitt ansvar och kan bo med mig så att hon kan få den miljön som är bra för henne. Hälsningar en orolig bror...

• Anonym (Goggel)
    keithen92 skrev 2013-08-31 18:26:39 följande:
    Hej har en fråga angående min lilla syster, det är så att hon är förtidigt född och har samt grav adhd, vilket gör att hon behöver speciella behov och struktur i sitt liv. Vad jag anser jag att den miljön hon befinner sig i hemma nu inte är passande eller snarare inte alls bra för henne och utöver det så har min mamma planerat att skaffa ett barn till när hon inte ens kan ta han om emma som min syster heter, och nu är frågan om jag har någon rätt som bror att få vårdnad, eller något för henne så att hon blir mitt ansvar och kan bo med mig så att hon kan få den miljön som är bra för henne. Hälsningar en orolig bror...
    Nej, det har du inte. Hur gammal är du?
  • Anonym (insatt)
    keithen92 skrev 2013-08-31 18:26:39 följande:
    Du kan anmäla din oro för lilla syster till socialtjänsten och samtidigt erbjuda dig som kontaktfamilj, familjehem etc till henne (om soc bedömer att hon behöver ett nytt hem)
  • Anonym (Goggel)
    Anonym (insatt) skrev 2013-09-06 15:34:47 följande:
    Du kan anmäla din oro för lilla syster till socialtjänsten och samtidigt erbjuda dig som kontaktfamilj, familjehem etc till henne (om soc bedömer att hon behöver ett nytt hem)
    Gör för guds skulle ingen socanmälan - lillasyster sätts o nåt främmande fosterhem och du kanske, kanske får träffa henne ett par timmar i månaden.
Svar på tråden Jag kan det mesta inom vårdnadsfrågor. Fråga vad du vill!