• NonnoE

Vi som har eller ska börja med Pergotime i Maj 2013 och vill följas åt :)

Vet att det finns många sånna hör trådar, men tänkte att jag startar en från början ;) Jag och min sambo har försökt skaffa barn i 1,5 år, om inte mer. Fick reda på för ett tag sen att jag har PCO, lindrig men ändå. Jag fick först bara Provera av en läkare, som trodde att det skulle hjälpa. Men efter att ha ätit det i 9-10 omgångar och inget hände så började jag googla lite. Och fick då fram att det inte gjorde att man fick ÄL utan bara en "fejkmens". Eftersom jag inte har någon mens alls typ av mig själv, så gjorde ju ändå provera att jag fick mens.. Men utan ÄL ingen bebis. Så ringde då till min läkare och ville få mer hjälp, men hon sa att jag skulle komma tillbaka i augusti. Så länge tänkte jag inte vänta! Så dåligt man mår och alls tankar och känslor man har, ville inte gå utan hopp ett halv år till. Så ringde och ringde, men fick inte hjälp någonstans. Sen var de det sista stället som jag hade gått för andra grejer innan, som jag inte tyckte om läkaren så ville egentligen inte gå dit. Men ringde iaf, var sista annars skulle jag få vänta till augusti. Hon som svarade sa att man måste vara 25 för att få hjälp (jag är 23) men att jag gärna fick träffa läkaren för att ställa frågor Och prata med henne. Så bokade tid för det iaf. Men när jag kom dit så var hon jätte bra! Kom fram till att jag förmodligen inte hade någon ÄL alls som jag trodde. Så hon började utredningen med en gång och skippade hur gammal jag var. Så nästa gång ville hon att min sambo skulle följa med så hon fick prata med honom. Nästa gång gjorde hon VUL och hade såklart ingen mogen äggblåsa den gången heller. Så då skrev hon äntligen ut pergotime! Ska ta min sista tablett idag, enkelkur. Och VUL på tisdag, nervös för hur det ska gå! Så tänkte att det kanske fanns någon som ville dela tankar och erfarenheter :)

• Svar på tråden Vi som har eller ska börja med Pergotime i Maj 2013 och vill följas åt :)
  • SoMa72
    Irmeline skrev 2013-08-12 14:33:16 följande:
    SoMa: men då är det kanske testdags snart ;)

Ja, fast jag tänker nog hålla mig till helgen om inte mensen kommer på torsdag
    ♥ ♥ ♥ Alice 18 mar 2012 ♥ ♥ ♥
  • Irmeline
    SoMa72 skrev 2013-08-12 15:34:03 följande:

Ja, fast jag tänker nog hålla mig till helgen om inte mensen kommer på torsdag
    Hoppas den håller sig borta ;)
  • zion

Hejsan fick veta idag att jag har pco, det har inte riktigt landat än men jag tänkte fråga lite ska äta pergotime, hur funkar det? Vilken tid som är bäst att ta dom på? Till maten? Biverkningar? Finns det nån statistik på hur många som har blivit hjälpta av pergotime? Och hur lång tid det tog? Och självklart sista frågan, Hur går det för er?

• trina

Jag tog dem på morgonen dag 5-9 i cykeln. Fick svårt att sova (vaknade på nätterna) och humöret svängde väl en del under kuren med Proverna som jag åt för att få blödning. Lite mildare synstörningar så jag undvek att köra bil när jag åt Pergotime. Men det är naturligtvis individuellt vilka biverkningar man får.

• Clara85

Hej zion,

Jag har ätit två pergotimekurer, har tagit dem på morgonen båda gångerna. Jag har inte märkt något alls. Fösta gången åt jag dem dag 5-9 men fick så sen äl. Typ dag 23. Så andra gången åt jag dag 3-7 istället för att försöka tidigarelägga det hela tror dock jag fick äl typ lika sent ändå.... Jag plussade i måndags efter min andra enkelkur, kan inte fatta att det är sant vågar inte riktigt tro på det än men håller alla tummar för att det skall gå vägen såklart.

Stort lycka till!!

• zion

trina skrev 2013-08-13 22:58:01 följande:
    Jag tog dem på morgonen dag 5-9 i cykeln. Fick svårt att sova (vaknade på nätterna) och humöret svängde väl en del under kuren med Proverna som jag åt för att få blödning. Lite mildare synstörningar så jag undvek att köra bil när jag åt Pergotime. Men det är naturligtvis individuellt vilka biverkningar man får.
    okej, får väl se om jag får några biverkningar. Hoppas inte det, får i såna fall ta dom på kvällen. 
    Clara85 skrev 2013-08-14 08:12:25 följande:
    Hej zion,

Jag har ätit två pergotimekurer, har tagit dem på morgonen båda gångerna. Jag har inte märkt något alls. Fösta gången åt jag dem dag 5-9 men fick så sen äl. Typ dag 23. Så andra gången åt jag dag 3-7 istället för att försöka tidigarelägga det hela tror dock jag fick äl typ lika sent ändå.... Jag plussade i måndags efter min andra enkelkur, kan inte fatta att det är sant vågar inte riktigt tro på det än men håller alla tummar för att det skall gå vägen såklart.

Stort lycka till!!
    Grattis!!! 
    jag ska äta dom dag 3-7 och sen in på vul för att se om det hjälper. Får hoppas på det. men är lite förvånad/förvirrad, det verkar som de flesta par har fått vänta ganska länge med att få hjälp, nåt år eller så i alla fall. Jag slutade med p-pillerna för 6 månader sen, så har fått hjälp väldigt fort. Men det är väl vilket landsting man tillhör. Hoppas bara att det funkar på direkten eller inom ett par månader i alla fall.
    Men som sagt Grattis, har du några symtom än? :) 
  • Irmeline

Zion: jag har ätit fyra kurer, en dag 5-9 och tre dag 3-7. Lossat dag 18, 19, 22 resp 23. Blev gravid kur 2, dotter 1år och nu försöker vi få syskon. På andra försöket.
    Jag har ätit både dag, kväll och morgon olika kurer och eg aldrig fått några större biverkningar vad jag märkt, mer än ägglossningsmärta ;) dock har jag fått en biverkning de senaste två kurerna; mitt äl-sekret har varit jättedåligt. Det kan tyvärr göra att spermierna inte kommer fram. Testade bisolvon kring äl denna gång så nu får vi se...
    Bim 26 aug.

• trina

Om man vet med sig att man har pco så kan man få hjälp direkt. Jag slutade med ppiller i september och var på första mötet i utredningen i december. Tyvärr fungerade inte Pergotime för mig så vi får gå vidare med sprutor till vintern. 

Superduperbitterfitta.blogg.se <-- Bitter och Barnlös
  • Pling123

Jag har ätit fyra enkelkurer pergotime och jag har inte märkt av några biverkningar. Bara smärta under ägglossningen.

Svar på tråden Vi som har eller ska börja med Pergotime i Maj 2013 och vill följas åt :)