• NonnoE

Vi som har eller ska börja med Pergotime i Maj 2013 och vill följas åt :)

Vet att det finns många sånna hör trådar, men tänkte att jag startar en från början ;) Jag och min sambo har försökt skaffa barn i 1,5 år, om inte mer. Fick reda på för ett tag sen att jag har PCO, lindrig men ändå. Jag fick först bara Provera av en läkare, som trodde att det skulle hjälpa. Men efter att ha ätit det i 9-10 omgångar och inget hände så började jag googla lite. Och fick då fram att det inte gjorde att man fick ÄL utan bara en "fejkmens". Eftersom jag inte har någon mens alls typ av mig själv, så gjorde ju ändå provera att jag fick mens.. Men utan ÄL ingen bebis. Så ringde då till min läkare och ville få mer hjälp, men hon sa att jag skulle komma tillbaka i augusti. Så länge tänkte jag inte vänta! Så dåligt man mår och alls tankar och känslor man har, ville inte gå utan hopp ett halv år till. Så ringde och ringde, men fick inte hjälp någonstans. Sen var de det sista stället som jag hade gått för andra grejer innan, som jag inte tyckte om läkaren så ville egentligen inte gå dit. Men ringde iaf, var sista annars skulle jag få vänta till augusti. Hon som svarade sa att man måste vara 25 för att få hjälp (jag är 23) men att jag gärna fick träffa läkaren för att ställa frågor Och prata med henne. Så bokade tid för det iaf. Men när jag kom dit så var hon jätte bra! Kom fram till att jag förmodligen inte hade någon ÄL alls som jag trodde. Så hon började utredningen med en gång och skippade hur gammal jag var. Så nästa gång ville hon att min sambo skulle följa med så hon fick prata med honom. Nästa gång gjorde hon VUL och hade såklart ingen mogen äggblåsa den gången heller. Så då skrev hon äntligen ut pergotime! Ska ta min sista tablett idag, enkelkur. Och VUL på tisdag, nervös för hur det ska gå! Så tänkte att det kanske fanns någon som ville dela tankar och erfarenheter :)

• Svar på tråden Vi som har eller ska börja med Pergotime i Maj 2013 och vill följas åt :)
  • NonnoE

Ska ta min sista provera tablett idag, och mensen borde komma torsdag.. Har ingen ny omgång pergo att hämta ut då min läkare tyckte vi skulle pausa under semestern och att jag skulle ringa när hon kom tillbaka i aug. Hoppas verkligen att hon är tillbaka denna veckan, annars måste jag vänta en månad till på att på börja en omgång pergo :( Det lite konstiga är dock att jag har kännt mig ovanligt trött och har ömma bröstvårtor som jag fick den gången jag fick ÄL av pergon. Vet inte vad det kan bero på, men som ni förstår har mitt huvud börjat snurra...
    Med tankar har har försökt tänka bort hela semestern, vilket faktiskt har varit skönt..
    Men men.. Men väntar mig som sagt mens på torsdag och hoppas hoppas verkligen att min läkare är tillbaka..

• Pling123

Idag påbörjar jag min fjärde enkelkur pergotime. De tidigare tre har ju inte fungerat så jag är lite pessimistisk till denna omgång, men nu är det bara att köra!!

• snosan
    Pling123 skrev 2013-08-06 19:44:42 följande:
    Idag påbörjar jag min fjärde enkelkur pergotime. De tidigare tre har ju inte fungerat så jag är lite pessimistisk till denna omgång, men nu är det bara att köra!!
    ge inte upp! jag tog 5 enkelkurer och sen gick jag över till dubbel och då 
    tog de sig på första försöket :D 
  • Pling123

Skönt att höra att det finns hopp snosan! Gyn har sagt att jag måste göra ett uppehåll efter 4 kurer, någon som vet varför??

• snosan
    Pling123 skrev 2013-08-06 19:52:13 följande:
    Skönt att höra att det finns hopp snosan! Gyn har sagt att jag måste göra ett uppehåll efter 4 kurer, någon som vet varför??
    konstigt, har hört många som kör varannan månad dock men inte uppehåll efter 
    4 kurer!

ja jag är ju i v 14 (13+0) nu så de tar ett tag, för vissa av oss!
    2år med och utan mediciner 
  • flamingo

Idag på vul var det en blåsa på 12 och två lite mindre, ska tillbaka på fre för läkaren tyckte jag var kallad lite för tidigt. Preliminär äl på tis.

• Irmeline
    kdbo skrev 2013-08-05 09:23:29 följande:
    Är det ngn här som försökt få ordning på äl med gi eller lchf?
    Japp! Käkade så förra gången jag blev gravid, gav kortare cykler och lägre grundnivå av LH. Har PCO så är därmed insulinresistent och måste egentligen äta GI för att inte insulinnivåerna ska rusa och i sin tur ge höga hormonhater, fettinlagring och sämre/utebliven ÄL. Har precis börjat igen... Ska tydligen minska risken för mf också har jag hört!
  • Irmeline
    Primolut88 skrev 2013-08-05 12:22:20 följande:
    Inget ägg denna gången heller.. Nu väntar vi bara på mensen så att man får börja äta 3 tabletter per dag av pergotimen.. Hoppas hoppas
    Blä... Vad jobbigt! Hoppas trippelkur gör susen!
    Ett annat tips (som jag skrev ovan) är att äta lågt GI (ej vitt bröd och socker tex) vilket kan påverka ÄL positivt och kanske ge det där lilla extra som behövs. Håller tummarna!!
  • Irmeline
    kdbo skrev 2013-08-07 09:56:26 följande:
    Idag på vul var det en blåsa på 12 och två lite mindre, ska tillbaka på fre för läkaren tyckte jag var kallad lite för tidigt. Preliminär äl på tis.
    Som jag hade på mina VUL, fick ÄL 6 resp. 7 dagar efter det. Så om en vecka kanske det är dagen D?
  • Irmeline
    Pling123 skrev 2013-08-06 19:52:13 följande:
    Alla gör så olika! Vissa får VUL andra inte, vissa får max 4 kurer, andra hur många som helst, vissa kör varannan månad, andra varje... Verkar som om alla läkare kör sitt eget race.
    Fråga dem varför och säg att andra du vet fått köra fler kurer och dubbelkurer. Då kanske du också får det?
Svar på tråden Vi som har eller ska börja med Pergotime i Maj 2013 och vill följas åt :)